Bangkok krijgt elektrische bussen
De oude stadsbussen in Bangkok hebben wel een bepaalde charme maar het is niet meer van deze tijd. Er wordt dan ook al lange tijd gepraat over de vernieuwing van het wagenpark van de BMTA, het openbaar vervoersbedrijf in Bangkok, daar lijkt nu schot in te komen.
Morgen doet het kabinet uitspraak over de wens van het ministerie van Transport om 200 elektrische bussen te mogen kopen. Als het kabinet de aanschaf goedkeurt, wordt direct begonnen met de aanbestedingsprocedure.Het gemeentelijk elektriciteitsbedrijf gaat dan oplaadstations bouwen.
Zeven tot tien bedrijven willen de bussen leveren, waaronder een aantal Chinese bedrijven. De contracten voor de order worden waarschijnlijk in maart getekend. Wanneer de bussen dan in het straatbeeld te zien zijn is nog onduidelijk.
De aanschaf van de 200 moderne elektrische bussen maakt deel uit van het eerdere plan van de BMTA om 1.138 bussen, op aardgas te kopen. In 2005 gaf het kabinet daarvoor toestemming maar de BMTA besloot om slechts 489 aardgasbussen te kopen vanwege de hogere kosten op lange termijn. De eerste honderd bussen op aardgas worden in december geleverd. De bussen zijn voorzien van airconditioning en faciliteiten voor rolstoelgebruikers.
De BMTA beschikt over 2.634 bussen, waarvan 1.114 met airconditioning. De BMTA is een staatsbedrijven die al jaren verlies maken en een enorme schuld hebben. Volgend jaar haalt de BMTA 150 bussen uit de dienstregeling die maar liefst 30 jaar hebben rondgereden.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Reizen6 oktober 2025Is Vietnam het nieuwe Thailand? (met poll)
Achtergrond6 oktober 2025Waarom sommige buitenlanders Thailand verlaten: onrust, regels en realiteit
Vliegtickets6 oktober 2025Nieuwe binnenlandse vliegroute van Thai AirAsia verbindt Chiang Mai met Udon Thani
Eilanden6 oktober 2025Koh Loi in Sriracha: het stille eilandparadijs vlak bij Pattaya waar niemand over praat
Tja,
Voor 9 Bhat rij ik van Lak-Si in 45 minuten naar de BTS van Mo Chit.
Op de bus werken 2 personen, iedereen kan zonder rekenmachine begrijpen, dat hierop niets verdient wordt.
En de schulden stapelen zich maar op, zolang de regering de rente betaald, vind de bank het wel goed.
Werk bij een openbaarvervoers bedrijf in Nederland en als het in BKK er hetzelfde aan toe mocht gaan als in Nederland dan rijd er binnen de kortste keren niks meer. In Eindhoven willen ze dit ook gaan doen maar er is daar 80 man extra personeel nodig omdat de bussen een te korte rij afstand hebben en constant afgeruild moeten worden en in Den Bosch hebben ze er ook een paar maar meer sleutel uren dan rij uren. Wens BKK veel geluk.
Volgens de Bnagkok Post van gisteren is met deze aankoop een bedrag van 2,3 miljard baht gemoeid. Een kleine zoektocht op internet leverde mij op dat 1 bus (geheel compleet, Amerikaanse makelij) voor ongeveer 260.000 Us dollar te koop is.
Rekent u even mee: 260.000 * 30 baht (voor 1 Dollar) = 7,800,000 Baht per stuk.
200 bussen dus: 200 * 7.800.000 = ongeveer 1.5 miljard baht. Volgens de BMTA 2,3 miljard.
Waar is, blijft, gaat het verschil van 800 miljoen Baht naar toe?