()

De oude stadsbussen in Bangkok hebben wel een bepaalde charme maar het is niet meer van deze tijd. Er wordt dan ook al lange tijd gepraat over de vernieuwing van het wagenpark van de BMTA, het openbaar vervoersbedrijf in Bangkok, daar lijkt nu schot in te komen.

Morgen doet het kabinet uitspraak over de wens van het ministerie van Transport om 200 elektrische bussen te mogen kopen. Als het kabinet de aanschaf goedkeurt, wordt direct begonnen met de aanbestedingsprocedure.Het gemeentelijk elektriciteitsbedrijf gaat dan oplaadstations bouwen.

Zeven tot tien bedrijven willen de bussen leveren, waaronder een aantal Chinese bedrijven. De contracten voor de order worden waarschijnlijk in maart getekend. Wanneer de bussen dan in het straatbeeld te zien zijn is nog onduidelijk.

De aanschaf van de 200 moderne elektrische bussen maakt deel uit van het eerdere plan van de BMTA om 1.138 bussen, op aardgas te kopen. In 2005 gaf het kabinet daarvoor toestemming maar de BMTA besloot om slechts 489 aardgasbussen te kopen vanwege de hogere kosten op lange termijn. De eerste honderd bussen op aardgas worden in december geleverd. De bussen zijn voorzien van airconditioning en faciliteiten voor rolstoelgebruikers.

De BMTA beschikt over 2.634 bussen, waarvan 1.114 met airconditioning. De BMTA is  een staatsbedrijven die al jaren verlies maken en een enorme schuld hebben. Volgend jaar haalt de BMTA 150 bussen uit de dienstregeling die maar liefst 30 jaar hebben rondgereden.



Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

3 reacties op “Bangkok krijgt elektrische bussen”

  1. nico zegt op

    Tja,

    Voor 9 Bhat rij ik van Lak-Si in 45 minuten naar de BTS van Mo Chit.
    Op de bus werken 2 personen, iedereen kan zonder rekenmachine begrijpen, dat hierop niets verdient wordt.
    En de schulden stapelen zich maar op, zolang de regering de rente betaald, vind de bank het wel goed.

    0
  2. Herbert zegt op

    Werk bij een openbaarvervoers bedrijf in Nederland en als het in BKK er hetzelfde aan toe mocht gaan als in Nederland dan rijd er binnen de kortste keren niks meer. In Eindhoven willen ze dit ook gaan doen maar er is daar 80 man extra personeel nodig omdat de bussen een te korte rij afstand hebben en constant afgeruild moeten worden en in Den Bosch hebben ze er ook een paar maar meer sleutel uren dan rij uren. Wens BKK veel geluk.

    0
  3. chris zegt op

    Volgens de Bnagkok Post van gisteren is met deze aankoop een bedrag van 2,3 miljard baht gemoeid. Een kleine zoektocht op internet leverde mij op dat 1 bus (geheel compleet, Amerikaanse makelij) voor ongeveer 260.000 Us dollar te koop is.
    Rekent u even mee: 260.000 * 30 baht (voor 1 Dollar) = 7,800,000 Baht per stuk.
    200 bussen dus: 200 * 7.800.000 = ongeveer 1.5 miljard baht. Volgens de BMTA 2,3 miljard.
    Waar is, blijft, gaat het verschil van 800 miljoen Baht naar toe?

    0

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website