()

Thailand maakt een opvallende koerswijziging in zijn toeristische strategie. Waar het land jarenlang bekendstond als goedkope vakantiebestemming, ligt de nadruk nu op kwaliteit in plaats van kwantiteit. De Tourism Authority of Thailand (TAT) richt zich nadrukkelijk op luxe, wellness en duurzaamheid, in lijn met de groeiende internationale vraag naar verantwoorde en hoogwaardige reiservaringen. Op ITB Asia in Singapore presenteerde Thailand zichzelf als een land dat klaar is voor een nieuw type reiziger: de bewuste wereldburger die zoekt naar ontspanning, gezondheid en authenticiteit zonder concessies aan comfort of natuur.

Van goedkoop paradijs naar hoogwaardige bestemming

De TAT wil af van het imago van Thailand als budgetbestemming. In plaats daarvan wordt ingezet op ‘waardevolle bezoekers’ die niet alleen meer besteden, maar ook meer respect tonen voor natuur en cultuur. De verschuiving was duidelijk zichtbaar op de internationale toerismebeurs ITB Asia, waar 22 Thaise touroperators een vernieuwd, duurzaam en luxueus aanbod presenteerden.

Onder de deelnemers bevonden zich gerenommeerde hotels als Carlton Hotel Bangkok Sukhumvit, Cross Hotels and Resorts, Melati Beach Resort & Spa en Red Mountain Golf Club. Ook duurzame accommodaties uit het CF-Hotels-initiatief, waaronder Dara Samui Beach Resort en Panan Krabi Resort, lieten zien hoe luxe en milieubewustheid kunnen samengaan.

Luxe en welzijn als speerpunten

Een belangrijk deel van de nieuwe strategie richt zich op wellness en gezondheidstoerisme. Thailand beschikt over een sterke medische infrastructuur met 61 internationaal geaccrediteerde ziekenhuizen en meer dan 500 klinieken voor buitenlandse patiënten. Deze sector genereert jaarlijks zo’n 124 miljard baht, een bedrag dat volgens de TAT binnen enkele jaren kan oplopen tot 150 miljard baht.

Gezondheidstoeristen besteden gemiddeld meer dan 107.000 baht per bezoek en blijven vaak langer dan gewone reizigers, gemiddeld dertien nachten. Thailand blijft aantrekkelijk door zijn relatief lage zorgkosten, die 30 tot 70 procent lager liggen dan in westerse landen en 30 tot 50 procent lager dan in Singapore.

Uitbreiding van het ultraluxe segment

Naast wellness investeert Thailand in exclusieve reiservaringen. Een voorbeeld is de luxueuze oldtimertour door Bangkok, ontwikkeld samen met het TAT-kantoor in Praag. Deelnemers betalen tussen de 100.000 en 150.000 baht voor een unieke ervaring, populair bij Chinese en Europese toeristen.

Ook sporttoerisme krijgt meer aandacht. Evenementen zoals de Amazing Thailand Marathon trekken internationale hardlopers en trailrunners aan die vaak twee weken of langer in het land verblijven. Met zijn gevarieerde landschappen en moderne faciliteiten wil Thailand zich profileren als Aziatisch centrum voor sportieve en actieve reizigers.

Duurzaamheid als fundament

Hoewel de richting duidelijk is, vormt de implementatie van duurzame praktijken nog een uitdaging. Ongeveer 80 procent van de toeristische bedrijven aarzelt vanwege de kosten die gepaard gaan met verduurzaming. Toch streeft TAT naar aansluiting bij de normen van de Global Sustainable Tourism Council. Het doel is een evenwicht tussen economische groei en het behoud van natuur, cultuur en leefbaarheid.

Door hotels en resorts te stimuleren om milieuvriendelijke technologieën te gebruiken en lokale gemeenschappen te betrekken, wil Thailand toerisme opbouwen dat niet alleen winstgevend, maar ook toekomstbestendig is.

Thailand in een nieuw toeristisch tijdperk

De verschuiving van massatoerisme naar kwaliteitsbeleving is meer dan een economische strategie. Ze weerspiegelt een bredere maatschappelijke trend waarin reizigers zoeken naar betekenisvolle ervaringen. Door luxe, wellness en duurzaamheid te combineren, positioneert Thailand zich als bestemming voor wie ontspanning wil combineren met verantwoordelijkheid.

Met deze heroriëntatie zet Thailand een grote stap richting duurzaam succes. Het land investeert in zijn imago als moderne, hoogwaardige en milieubewuste bestemming die zowel de reiziger als het erfgoed respecteert. Daarmee wil Thailand niet alleen zijn inkomsten vergroten, maar ook zijn natuurlijke en culturele rijkdom bewaren voor toekomstige generaties.

Bronnen: Tourism Authority of Thailand (TAT), ITB Asia Singapore 2025, Thaise Ministerie van Toerisme en Sport.

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

8 reacties op “Thailand kiest voor luxe en duurzaamheid als nieuw toeristisch visitekaartje”

  1. Aan plannen nooit een gebrek in Thailand. Zo moest Pattaya een gezinsbestemming worden. Nou, dat is wel gelukt met al die Indiase mannen die daar rondlopen….

    19
    • fred zegt op

      Ach ja we kennen ze wel ondertussen de ballonnetjes die Thailand met de regelmaat oplaat. Nu weer roepen dat ze in een handomdraai van Thailand een tweede Monaco of Zwitserland gaan maken alsof het allemaal niets is . Dit getuigt nog maar eens hoe wereldvreemd ze wel zijn. Ik denk ze zich in Vietnam nog maar eens een bult zullen lachen
      En als ze het dan hebben over medisch toerisme denk ik dat de echt welstellende wel zullen blijven opteren voor een vertrouwd ziekenhuis in Parijs New York of Berlijn als ze gaan voor die schoonheidsoperatie. En duurzaamheid is nog mijlenver weg wanneer bij iedere stortbui (en er zijn er veel) alle straten een halve meter onder water staan. Voetpaden…zijn omzeggens onbestaande net als enig verkeersreglement.
      Paar jaren geleden gingen ze het plastic probleem ook aanpakken……ondertussen weten we wel hoever het hier mee staat. Over het openbaar vervoer zullen we het nog maar even niet hebben net als over het ophalen van huisvuil.

      13
  2. Cornelis zegt op

    Welkom in je ultraluxe Thaise hotel, waar je, als je niet oplet, buiten voor de deur ten val komt door losliggende tegels, struikelt over gaten in het voetpad en je omtrekkende bewegingen moet maken voor alles wat op dat pad rijdt of is neergezet en voor loshangende electriciteitskabels. Één troost: je kunt dan wèl naar een ziekenhuis in dat beoogde ‘ultraluxe segment’……

    12
  3. Omar Ben Salaad zegt op

    Goed, Omar is in dit perspectief dan wellicht geen waardevolle maar een waardeloze bezoeker. Waardeloos in Nederland, eveneens waardeloos in Thailand.

    2
    • Hugo zegt op

      Als Belgen of Nederlanders er op vakantie een puinhoop (in welke vorm dan ook) van maken krijgt hun betreffende land meestal negatieve kritiek. Zo werkt dat.

      0
  4. Wallybuengkan zegt op

    De macht ligt nu in een kleine elitegroep die de invloed en kracht heeft op om het huidig massa toerisme te hervormen.
    De focus van het verschuiven van massatoerisme naar het bevorderen van pro-beschermde natuur voor rijke toeristen en het transformeren van overontwikkelde steden zoals Pattaya naar een ‘paradijs’ zal volgens mij
    leiden tot economische en sociale slachtoffers. Er is een ambitieus, elitair plan om toerisme groener te maken, maar de vraag is wie de menselijke kosten van deze verandering zal dragen en verantwoorden.

    5
  5. John Chiang Rai zegt op

    Ik meen mij te herinneren dat Thailand het een idee van luxe en duurzaamheid in de toeristische sector reeds enige wenst.
    De omstelling zal hoofdzakelijk te maken hebben, met de wens na een z.g.n beter publiek dat vooral bereidt is, om in een korte vakantie veel geld in Thailand te laten.
    Op zich een mooi plan ,waarbij men de wens van deze kwaliteit zoekende toerist niet tot het einde gedacht heeft.
    Iemand die werkelijk alleen kwaliteit zoekt en dit ook gul betalen kan, zoekt meer dan alleen een luxe hotel wat hij ook in zijn eigen land of elders ook genieten kan.
    Ook buiten de hotel muren zoekt hij een veilig aanbod, en wil niet struikelen over afval, onveilig verkeer en soms wekenlange smog, en plastic vervuiling.
    Met name de smog die nu soms half Jan. tot midden April de lucht verpest, en ook vaak geen halt maakt om in andere delen van Thailand afgezien van het Noorden zich breed te maken, zal velen van deze kwaliteit zoekenden, begrijpbaar afschrikken.
    Hier zal Thailand zijn ieder jaar terugkerende beloftes, die tot nu toe nog steeds zonder resultaat gebleven zijn, drastisch moeten nadenken.
    Het prijskaartje,het nemen van maatregelen, en vooral een drastisch omdenken van vervuiling etc. zal veel omvangrijker zijn dan alleen een 5*of 6* hotel.
    In hun mooiste dromen hadden ze Pattaya reeds lang omgebouwd tot een soort Saint Tropez of Monte Carlo, alleen de realiteit laat nog steeds wat anders zien.

    2
  6. Rob zegt op

    555555 je blijft toch lachen met al hun ideeën, laat ze nu eerst maar eens beginnen met overal die plastic tasjes en al die andere plastic meuk te verbieden, dan vervolgens eens een goed vuil ophaal en verwerkings systeem op te zetten.

    Daarna de natuur schoon te gaan maken want wat je daar allemaal tegen komt is toch verschrikkelijk, dan de infrastructuur eens aanpakken zodat je normaal kan lopen zonder in een of ander gat te vallen.

    En wat te denken van al die zeer ontsierende electra/telefoon kabel wirwar en ook een statiegeld systeem invoeren en niet in de laatste plaats onderwijs op een hoger plan tillen zodat je als toerist kan communiceren in het engels en dat het dan ook begrepen wordt.

    En als laatste het verkeer veiliger maken zodat je op een zebrapad gewoon veilig kan oversteken

    0

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website