
Thailand staat bekend om zijn gastvrijheid en ontspannen levensstijl. Maar wie hier als buitenlander woont, merkt al snel dat de regels niet voor iedereen gelijk gelden. Vooral in het verkeer is dat pijnlijk zichtbaar. Expats krijgen boetes voor kleine overtredingen, terwijl Thaise jongeren zonder helm vrolijk langs de politie rijden, zonder enig gevolg.
Alleen de buitenlander wordt aangepakt
Een herkenbare situatie: een Nederlandse expat rijdt op zijn scooter naar de markt. Zonder helm, inderdaad. Niet verstandig, maar hij is zeker niet de enige. Toch is hij degene die wordt aangehouden. De agent blijft beleefd, maar beslist: “You need to wear helmet. Pay fine.”
Even later scheuren drie Thaise jongeren voorbij. Zonder helm. Geen agent die opkijkt. Geen boete, geen waarschuwing. Alsof de regels voor hen niet gelden. En eerlijk is eerlijk: vaak is dat ook zo.
De wet is duidelijk, de handhaving niet
Volgens de Thaise verkeerswet is een helm verplicht voor iedereen op een brommer of motor. De boete bij overtreding ligt tussen de 200 en 500 baht. Maar wie de straat op gaat, ziet het meteen: de wet wordt selectief gehandhaafd.
Thaise bestuurders, vooral jongeren, krijgen vaak vrij spel. Ze kennen de agent, komen uit de buurt, of weten gewoon hoe het werkt. Buitenlanders daarentegen zijn een makkelijk doelwit: ze spreken de taal niet, stellen geen vragen en betalen zonder morren.
Financieel gewin als drijfveer
De boete is zelden een morele maatregel. Het is een inkomstenbron. Expats en toeristen zijn interessant: ze hebben geld op zak, willen geen gedoe, en betalen zonder discussie. Dat maakt hen kwetsbaar.
Bovendien zijn veel buitenlanders afhankelijk van een visum. In conflict raken met de politie, hoe klein ook, kan negatieve gevolgen hebben voor hun verblijf. Dat weten agenten ook.
Onzichtbare vrijstellingen
De dubbele standaard beperkt zich niet tot de helmplicht. Ook snelheidsovertredingen, dronken rijden of foutparkeren worden bij Thai vaak oogluikend toegestaan. Vooral wie invloed of connecties heeft, hoeft zich weinig zorgen te maken.
Hiërarchie speelt hierin een grote rol. De zoon van een politiechef rijdt ongestraft zonder rijbewijs. Een westerse expat krijgt een boete voor een vergeten knipperlicht. Het contrast is niet alleen frustrerend, het is ook schadelijk.
Erosie van vertrouwen
Deze scheve behandeling tast het wederzijdse respect aan. Expats voelen zich oneerlijk behandeld, als buitenstaanders in een systeem dat hen vooral ziet als bron van inkomsten. Tegelijk krijgen Thaise jongeren het signaal dat regels optioneel zijn, zolang je de juiste achtergrond hebt.
Dat ondermijnt niet alleen het gezag van de politie, maar ook het vertrouwen in rechtvaardigheid. Een samenleving waar regels niet voor iedereen gelden, verliest uiteindelijk haar geloofwaardigheid.
Verandering blijft uit
De Thaise wet is op papier helder en redelijk. Het probleem ligt in de praktijk. Zolang handhaving afhankelijk is van willekeur, corruptie en economisch voordeel, verandert er niets. En zolang burgers (Thai en buitenlanders) het accepteren, blijft de status quo in stand.
Toch is er hoop. Op sociale media groeit de kritiek. Sommige Thaise burgers spreken zich uit tegen de dubbele standaard. Maar structurele verbetering? Die laat voorlopig op zich wachten.
Tot die tijd geldt het simpele advies: draag je helm. Niet per se uit veiligheidsoverwegingen, maar omdat je expat bent. En omdat je nu eenmaal andere regels opgelegd krijgt dan de rest.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Nieuws uit Thailand19 augustus 2025Nederlandse man en Thaise vrouw vertellen aan ambassadeur over ontsnapping aan grensconflicten
Nieuws uit Thailand19 augustus 2025Thaise overheid onderzoekt prijsschandaal rond krabomelet Raan Jay Fai
Toerisme19 augustus 2025Thailand biedt 200.000 gratis binnenlandse vluchten aan om toerisme te stimuleren
Geld en financiën19 augustus 2025Wise verhoogt maandelijkse bestedingslimiet naar 80.000 euro
Hier in Phuket aan het rondpunt in Chalong is dat ook zeer duidelijk, staan daar elke dag en stoppen enkel buitenlanders ook met helm, terwijl de helmloze of rijbewijsloze thaien vrolijk voorbij rijden.
Laats werd een vriend van mij die hier als toerist is s’avonds gestopt. Hij had geen internationaal rijbewijs, en lieten hem ook blazen. Hij had 0.44(toestel toonde groen want 0.5 is de grens). Toch werd hij uitgescholden en bedreigt met gevangenis, en moest 600 USD afgeven (20.000 B) met als gevolg dat hij de rest van vakantie niet genoeg had om eten te betalen, alsook nooit meer durft rijden hier. Hij had foto getrokken van wat ze vroegen vertaling, maar politie nam telefoon en wiste alles. Misschien zou een ingrijpen van de overheid hier geen kwaad kunnen.
Het verhaal is denk ik toch gericht op de toeristische gebieden.
In de buitengebieden geen last van.
Vaak genoeg agent voorbij gereden zonder helm op, gewoon even smilen 🙂
Seantung Trat, zo ervaar ik het ooķ. Hier bovenin de Isaan kun je gerust zonder helm en/of rijbewijs naast een agent gaan staan bij bv een stoplicht. Niemand die je hierop aanspreekt of bekeurd. Echter , als hier controles gehouden worden op helmplicht ,verzekering of rijbewijs, is iedereen de klos. Thai of buitenlander, maakt niets uit. Ze staan hiet vaak op een strategisch kruispunt vlak bij verschillende scholen en diverse uitvalswegen en iedere thai of buitenlander die geen helm draagt of geen verzekeringsplaat heeft, wordt bekeurd. Mijn Thaise stiefzoon is in een paar maanden tijd 4x bekeurd voor alle eerder genoemde zaken. Na een stevig gesprek van zijn moeder doet hij nu alles volgens de wet. Heeft natuurlijk ook wel geholpen dat hij vanaf nu zelf voor de kosten mag opdraaien. Nu moet ik er wel bij zeggen dat hier bijna geen buitenlanders leven, dus om daar als politieapparaat je daarop in te stellen heeft weinig tot geen nut.
Van toeristen/ buitenlanders zullen ze hier dus weinig tot niets kunnen vangen wegens een gebrek hieraan. Dus zoals bij zoveel zaken is het overal anders geregeld.
Hier in Phayao is dit ook mijn ervaring. Ik rijd hier al 30 jaar een paar maanden per jaar bijna dagelijks in de rondte en ik ben nooit aangehouden. Ik heb altijd keurig mijn (internationaal) rijbewijs bij me.
Op 1 plaats in het centrum van de stad houdt de politie brommerrijders aan maar verder heb ik werkelijk nog nooit een agent iemand aan zien houden.
Op de snelweg tussen Phayao en Chiang Rai is vaak een politiefuik maar als ze mijn blonde kop zien wuiven ze onze auto altijd door.
Ik draag steeds mijn helm , hij hangt over mijn spiegel dus als ik ga rijden moet ik hem nemen en aandoen, simpel toch?
Zelfs als ik maar 50 meter moet rijden doe ik hem aan, anders kost het me meer moeite om hem ergens weg te leggen !
Het is eveneens toegelaten om een fietshelm te gebruiken , niet zo veilig als een motorhelm maar je hoofd krijgt lucht , het gevoel dat je hoofd gaat koken heb je er niet mee en je zweet heel wat minder op je hoofd en is daardoor heel wat hygiënischer.
Ik rij niet zo vlug en denk dat het veiliger is dan zonder helm te rijden , rij je snel gebruik dan een echte motorhelm !
Advies: als je gewoon n helm opzet is er niets aan de hand. Of maak er wel n gedoe van. Weiger gewoon te betalen. Vraag om een bon die je op het bureau mag, moet betalen. Ik geef eerlijk toe dat het duurder is. Maar als alle farang dit gaan doen het oom agent er geen zin meer in om je aan te houden.
Uit ondervindig bij n controle onderweg naar Pattaya. Farang speeding 200 thb. Ik heb alleen om n foto geveraagd en vrerteld dat ik dian netjes het geld over zou maken via mijn bank. Maar niets aan hem zou betalen.
Kon na 5 minuten discussie door rijden. Nooit meer iets gehoord.
Agenten zijn ook simpelweg te lui, onverschillig en ongemotiveerd.
Op meerdere grote kruispunten staan politiehokjes, waar oom agent gerieflijk
met aircon binnenzit (in mijn buurt heb ik de agent in 1 jaar tijd slechts een paar keer buiten zien staan, maar 100-en andere keren zat hij binnen; zijn motor ernaast, als bewijs van zijn aanwezigheid), terwijl er voor zijn ogen elke 5 minuten 50 verkeersovertredingen plaatsvinden.
Hieronder ook tientallen buitenlanders zonder helm… oom agent laat ook hen vaak gewoon doorrijden.
Pas als er een gerichte controle is (in opdracht van de hoofdcomissaris), wordt bijna elke buitenlander aangehouden, ook die zonder helm (check op rijbewijs), terwijl – inderdaad – vele Thais zonder helm (en velen ook zonder rijbewijs, zonder de verplichte verzekering en sommmigen zonder nummerbord) niet aangehouden worden.
Consistent optreden door politie in heel Thailand zou het aantal verkeersdoden wellicht met 30-50% kunnen doen dalen.
(Zag ooit een politieagent buiten staan (geen verkeerspolitie maar gewone politie). Op trottoir met rood-witte trottoirband. Buitenlander op scooter parkeerde daar strak voor waar de agent staat… agent deed niets.
Ander geval: grote motor staat op de stoep geparkeerd (in Jomtien), op een hinderlijke manier voor voetgangers. Ik meldde dit bij een agent (geen verkeersagent) die 30m verderop stond. Dan verwacht je dat die iets doet, bijvoorbeeld een verkeersagent oproepen… nee, hij zei “U kunt dit melden bij het politiebureau in Pattaya, soi 9”. Ik zei dat hij dit behoorde te doen, waarop ik een bijzonder boze blik terugkreeg…
Ach wat maakt het eigenlijk uit: U als rijke en gestudeerde farang met een eventueel goed bedrijfs pensioen en Aow zou toch de verkeers regels en verordeningen moeten kennen niet waar! Gewoon die B200 betalen en dan weer lachend zonder helm door rijden.
Mooier kan toch niet
Ik ben te gast in Thailand en respecteer de cultuur en gewoonten van dit land. Maar respect is geen eenrichtingsverkeer. Wat ik dag na dag ervaar, en velen met mij, is een vorm van systematische ongelijkheid die ik niet kan aanvaarden, ook al ben ik er soms toe gedwongen.
Het is ronduit frustrerend om als buitenlander telkens weer streng aangepakt te worden voor feiten die bij de lokale bevolking schouderophalend worden genegeerd. De wet geldt voor iedereen, of zou dat toch moeten doen. In werkelijkheid worden expats vaak uitgekozen als makkelijke doelwitten: we spreken de taal niet, stellen geen vragen, en vooral we betalen.
Dit heeft niets meer te maken met verkeersveiligheid of rechtvaardigheid. Dit is willekeur, versterkt door financiële motieven en sociale hiërarchie. Dat men dit hier normaal vindt, maakt het niet minder onrechtvaardig.
Ik accepteer deze dubbele standaard niet maar ik moet ze wel ondergaan. Want discussiëren met de politie? Dan riskeer je je visum, je verblijf, je rust. En dat weten zij maar al te goed.
Zolang dit blijft doorgaan, zal het vertrouwen tussen buitenlanders en de Thaise overheid verder afbrokkelen. Geen samenleving wint bij een systeem waarin de wet afhankelijk is van afkomst of connecties.
Mijn boodschap is eenvoudig: ik verwacht geen voorkeursbehandeling alleen gelijke behandeling. Niet meer, maar zeker ook niet minder.
Beste Louis,
Dank je voor de gulle lach die je bij me teweeg brengt door te stellen dat ” wij ” te gast zijn in Thailand.
Niets is minder waar. Raadpleeg de betekenis van ” te gast ” zijn en U zal merken dat de stelling dat we hier ” te gast ” zijn helemaal uit zijn contect gerukt is.
Een ” gast ” is iemand die uitgenodigd is tot …… . En bij mijn weten ben ik nog nòòit, en op noch generlei wijze uitgenodigd geweest om naar Thailand te komen.
Ik wacht nog steeds op zò een uitnodiging en mijninziens zal die er, gezien mijn lage status, er helemaal niet komen.
We zijn gewoon gedoogd om hier te zijn omdat we voldoen aan de gestelde eisen. Niet meer niet minder.
We zijn niet persoonlijk uitgenodigd, dat klopt natuurlijk. Maar het is wel officieel Thais beleid om zo veel mogelijk toeristen binnen te krijgen. Dus indirect zijn we wel degelijk uitgenodigd en dus te gast.
Dat klopt niet beste Dre. Ik zou idem met Louis zeggen dat ik in Thailand te gast ben. De Dikke van Dale definieert een gast als iemand die is uitgenodigd. Google/Gemini maakt er van dat een gast ook iemand kan zijn die is toegelaten ergens te zijn. Inderdaad, als mijn buurman mij uitnodigt om in zijn tuin een pilsje mee te drinken, ben ik zijn gast. Maar als ik voor een autoritje in het Khao Yai park een kaartje heb gekocht om er toegelaten te worden, heb ik me idem te gedragen als zijnde een gast. Zo ook met Thailand: elk jaar betaal ik ฿1,9K en word ik voor het daar op volgend jaar weer toegelaten. En inderdaad, als ik me als gast gedraag wordt mijn verblijf gedoogd. Makkelijk zat! Wat dacht je- hoe zal het zijn als een Thai een Schengenvisum wil? Wordt hij/zij gedoogd? Elke Nederlander kan zo 60 dagen vrij en blij het land in. Maandje erbij? Even langs Immigration. Met een Thai lady gehuwd? Dan geen last van Faber-iaanse gezinsherenigingsperikelen. Met pensioen? Binnen 30 min is online een verblijfsvergunning aangevraagd, en mits voldaan aan de weinige voorwaarden, is die binnen 72 uur per mail binnen. Hoezo gedogen? Je komt toch naar Thailand om je oude dag te vieren, en niet om er systeem- of structuurveranderingen aan te brengen? En die lage status? Die meet je jezelf aan!
Thailand gastvrij? Naar toeristen toe? Denk dat zulk denken niet 100% opgaat.
Er is veel ..toerist discriminatie. Wets Handhavings discriminatie.
Corruptie bij de Royal Thai Police is overbekend bij buitenlanders die in Thailand wonen.
Van een 13 jarig thai knulletje, met 2 vriendjes op een motorbike, geen helmet, geen rijbewijs pakt oom agent geen 2x 300THB of meer boete.!
Van kale kip pluk je niets.
Van de buitenlander op de foto. Aanhouden is 100% kassa!
Geen helmet, geen international rijbewijs? Gauw goed voor 2x 500 THB boetes.
Vergeet niet dat de thaise agent een percentage van de boetes krijgt bovenop zijn salaris.
Thaise mensen zitten soms met 4 of zelfs 5 personen op een motorfiets.. Thaise politie reageert niet maar als buitenlander met meer dan 2 personen op een motorfiets.. dan heb je prijs
Simpel, draag een helm… en in Chiang Mai toch ook een toeristen locatie zie ik meer Thai aan de politie controles staan dan toeristen, en ik moet meestal zelfs niet stoppen heb taksbewijs duidelijk zichtbaar en draag steeds helm…
Ik denk dat de meeste mensen hier geen idee hebben wat het salaris is van oom agent, geloof me daar kan je geen gezin van onderhouden.
Een Farang in overtreding of bij gebrek daar aan vinden we wel een overtreding is natuurlijk een makkelijke prooi.
Dat oom agent graag de koelte opzoekt en vaak in bioscopen te vinden is om een uiltje te knappen heeft misschien wel te maken met de promotie kansen, goed je best doen als agent heeft minder promotie succes dan een kruiwagen of een goed gevulde envelop,dus waarom zou je je druk maken?
Ah, dus als een agent niet genoeg verdient, moet hij maar de corrupte agent uithangen door buitenlanders te beboeten? En dan het eigen volk met een glimlach alle overtredingen door de vingers zien. Hele logica, echt!
De Thaise wet is geschreven om de buitenlander te laten betalen. Niet de Thai.
Zegge en schrijven, 1 x een bekeuring, pakweg 10 jaar. Natuurlijk voor eigen pocket agent.
Bord gaf aan, niet oversteken met motor. Ik zag een Thai het doen en dacht ben ik Thais genoeg.
Deed hetzelfde en werd gelijk achtervolgd door de polite motor brigade, 500 baht.
Een agent welke, verdekt opgesteld, er op stond te wachten.
Dus zie daar, Thai niet, farang wel bekeuring.
Moest hem volgen en reden naar stiller straatje, voor afhandeling, zijn zak te vullen.
De talloze andere verkeersovertredingen door Thai, geen bon.
Ik zou zo makkelijk 50 bonnen /8 urige werkdag kunnen schrijven.
4 personen op motor telt al lekker op. En wat dacht je van 8 personen in pickup bak, kassa.
Een songkaew is volgens de Thaise wet niet meer mogelijk, kassa.
Gewoon maar beter op mezelf blijven letten in Thailand, lijkt me essentiëler.
Twee ogenschijnlijke standaarden. Het wijkt niet veel af van de Nederlandse situatie, lijkt mij. Fietsers en voetgangers worden ”nooit” bekeurd als ze een rood verkeerslicht negeren, al staat de politie of handhaving erbij. Het lijkt wel of fietsers bijna overal mee wegkomen.
Een verschil in behandeling tussen fietsers en andere weggebruikers – volgens jouw waarneming dan – is toch iets heel anders dan een verschil in behandeling op basis van nationaliteit.
Ik heb gister gereageerd op een ander blog en het ging over wonen in Thailand. Ik heb daar aangegeven dat Thailand een schitterend land is om op vakantie maar wonen, nee en wel om verschillende redenen en bovenstaande is er 1 van. Ik haat discriminatie en doe er dan ook niet aan mee, tevens wil ik zelf ook niet gediscrimineerd worden. Voor wat onterechte bekeuringen van foute agenten heb ik wel een remedie en die heb ik dan ook 1x met Success kunnen gebruiken zonder garantie dat het altijd lukt. Ik heb het ook niet van mijzelf. Zelf huur ik altijd een (grote) auto op het vliegveld, dan heb je altijd een auto met een kenteken van Bangkok. Ik heb een adres en gegevens van een advocaat in Bangkok opgezocht, gekopieerd en geseald. Ik heb dat kaartje altijd bij me in Thailand. Op een keer werd ik aangehouden bij een controle omdat ik zogenaamd te hard had gereden (onterecht) ik moest betalen. Ik keek hem indringend aan en zei tegen die agent dat ik het er niet mee eens was en dat ik zijn badgenummer wilde hebben en van welk bureau hij was, ik trok het kaartje van de advocaat en liet hem dat zien. Ik zei hem dat mijn advocaat contact met hem zou opnemen hierover. Hij keek me eerst aan met een blik dat hij het even niet wist en zei iets tegen een collega en ik mocht gaan zonder betalen. Kennelijk had hij geen zin in ellende terwijl het natuurlijk fake was maar dat wist hij niet. Ik zeg niet dat het altijd lukt en ik ben 1x aangehouden in 20 jaar, maar die keer had ik toch mazzel. Sindsdien ben ik zuinig op dat kaartje. Het gaat mij niet om die 500 Thb, maar wil ook met respect behandeld worden, iets wat in het Thaise ook verlangt, wordt en niet bestolen worden door mensen die gewoon hun werk moeten doen.
Weet je wel zeker waar je mee bezig bent? Ik mag toch hopen voor je, beste Chang Noi, dat je toestemming hebt van betreffende advocaat om zijn NAW-gegevens te gebruiken, nota bene tegen een ambtenaar van politie on duty. Indien niet, dan kan zowel de politieambtenaar als de betreffende advocaat jou ter rechtbank dagen.
1- Je komt er niet genadig van af: de politieambtenaar wordt op het verkeerde been gezet. In de zin van de wet is dat misleiding/deception. Artikel 341 van het Thaise Wetboek van Strafrecht zegt dat misleiding is: “het op oneerlijke wijze een persoon bedriegen door het beweren van een leugen”. Hetgeen bestraft kan worden met een geldboete van max ฿6K en/of gevangenschap van max 3 jaar. Maar let op: artikel 342 zegt nog eens dat het niet toegestaan is om: “te profiteren van de zwakte van de geest van de bedrogene persoon”. En daar ga je min of mee van uit. Je poogt een ambtenaar te “overtroeven”. Met indringende blik dreig je met het inroepen van de advocatuur. Indien die poltieagent assertiever blijkt dan jij inschat, ga je max ฿10K betalen en/of max 5 jaar brommen.
2- Wegens het zonder toestemming manipuleren van iemands goede naam en eer (een gevoelige zaak in Thailand) kent het Thaise Strafrecht een geheel eigen hoofdstuk: “Offence of Defamation”. Artikel 326 verbiedt je het onterecht gebruik van andermans naam en reputatie ((฿20K en/of 1 jaar); artikel 328 verbiedt je het onterecht smadelijk gebruik van iemands naam op zichtbare wijze, en dat doe je met jouw gesealde vistekaartje met betreffende advocaatgegevens. Sanctie: boete tot max ฿200K én (dus niet en/of) prison tot 2 jaar.
Opgeteld leveren de artikelen 341 en 342 samen jou boetes op tot een bedrag max ฿16K, en imprisonment tot max 8 jaar. En daarbij komen dan nog boetes vanwege 326 en 328 tot ฿220K en detenties tot 3 jaar.
Loopt het allemaal zo’n vaart? Wie zal het zeggen. Maar als je eens tegen de lamp ‘rijdt, herinner je dan een goed NL gezegde over een gewaarschuwd mens!