Over twee maanden kan per trein gereisd worden naar Cambodja. Dan wordt de spoorlijn door het district Aranyaprathet in de provincie Sa Kaeo in gebruik genomen. Minister Arkhom van transport maakte dit gisteren bekend.
Op de lijn worden oudere dieseltreinen ingezet met drie treinstellen. De spoorlijn vormt een verbinding van Bangkok met Sa Kaeo. In 1942 is een spoorlijn geopend tussen Aranyaprathet en Poipet in Cambodja, een populaire gokstad, maar werd om politieke redenen nauwelijks gebruikt. De huidige spoorlijn in Cambodja is in slechte toestand door de Vietnam oorlog en het Rode Khmer bewind.
Het spoor wordt momenteel opgeknapt met financiële steun van onder andere de Asian Development Bank.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Reizen6 oktober 2025Is Vietnam het nieuwe Thailand? (met poll)
Vliegtickets6 oktober 2025Nieuwe binnenlandse vliegroute van Thai AirAsia verbindt Chiang Mai met Udon Thani
Opinie6 oktober 2025Opinie: Discussie over verhoging pensioenleeftijd in Thailand laait weer op
Maatschappij5 oktober 2025Opinie: Psychische nood in Thailand vraagt om dringende en structurele aanpak
Is dit het boemeltje van Bangkok naar Aranya Prathet dat wordt doorgetrokken???
Er gaat niets boven een romantische treintocht met een boemeltje, dus fijn dit te vernemen. Jammer dat deze spoorlijn niet doorgetrokken wordt Cambodia in en door, dat geeft natuurlijk de nodige problemen. De grens, overstappen, want het spoor komt uit op een stootblok net voor de grensovergang. Maar ja voor een paar bahtjes kunnen we onze lol op dus veel reisplezier voor hen die dit aangaat. Ik blijf wel met mijn truck reizen, maar ieder zijn meug.
Raad eens waarom?
Hier in Cambodia zie je dat er wegen vernieuwd en nieuw aangelegd worden. Om de zoveel kilometer staat n bord langs de weg: CHINA AID.
Langs diezelfde wegen worden in recordtempo fabrieken en loodsen uit de grond gestampt. De borden wat t moet voorstellen zijn in t Chinees. Denk niet dat erop staat: “Eet meer loempia’s”.
Wat ik wil zeggen is : denk niet dat t n leuk touristentreintje wordt voor de Thai/Cambodianen; die hebben er geen geld voor. De farang/barang pakken liever de bus.Goedkoop, comfortabel en snel.
Over n tijdje is de halve wereld Chinees.
En die doen niet aan liefdadigheid, alleen zaken waar ze direct voordeel bij hebben.In dit geval n netwerk aanleggen voor vervoer naar en van China van goederen, materieel en mensen.
China is/wordt te duur voor arbeidintensieve produkten zoals bijv. kleding.
In snel tempo wordt in landen als Cambodja, Vietnam, Bangladesh en Birma fabrieken in bepaalde gebieden gebouwd waarvoor tevens de infrastructuur met name wegen en spoorlijn op de kosten van China wordt verbeterd.
In Cambodia is het spoor voor het grootste gedeelte gerepareerd oa phom penh naar Sihanoukville en naar poipet. De koppelling tussen het thaise en cambodianse net is klaar.
Zo ver ik weet heeft Cambodia een soft loan van de wereld bank van 1miljarddollar om het spoorwegnet op te knappen.
Het is best mogelijk dat er eerst goederentreinen gaan rijden tussen Thailand en Cambodia .
Verder denk ik dat de SRT nog niet helemaal klaar is met de lijn chachoenchao en aranyapraphet.
Het zou goed zijn als er meer over spoor zou gaan (minder vrachtwagens dus kortere wachttijden voor vrachtwagens aan de grens. De snelheid van de trein moeten wel omhoog anders niet rendabel
Ben