
Thailand heeft China gevraagd om tijdelijk soepeler om te gaan met de strenge regels voor luchthavenslots. Door de tegenvallende stroom Chinese toeristen hoopt het land daarmee de luchtvaartsector en de toeristische industrie tegemoet te komen. Tegelijkertijd richt Thailand zich steeds meer op reizigers uit andere regio’s, zoals het Midden-Oosten en ASEAN-landen, om de economie een impuls te geven.
Tijdelijke vrijstelling vanwege terugval Chinese toeristen
De Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) onderhandelt momenteel met China over een vrijstelling van één jaar voor het gebruik van luchthavenslots. ACM Manat Chavanaprayoon, directeur-generaal van CAAT, zegt dat de reden hiervoor ligt in het sterk teruggelopen aantal toeristen uit China. De cijfers van Chinese bezoekers blijven achter door veranderingen in hun reisgedrag en voortdurende zorgen over veiligheid na recente ontwikkelingen.
China was jarenlang Thailands grootste toeristische markt. Door de pandemie en geopolitieke onzekerheden is deze groep echter veel voorzichtiger geworden, waardoor het herstel minder snel verloopt dan verwacht. Ondanks de tegenvallende cijfers blijft China belangrijk voor Thailand, vooral omdat Chinese toeristen bekend staan om hun hoge uitgaven.
Nieuwe focus op andere toeristische markten
Ondanks de dip in het Chinese toerisme ziet Thailand een duidelijke opleving vanuit andere gebieden. Reizigers uit het Midden-Oosten en ASEAN-landen nemen steeds vaker het vliegtuig naar Thailand, waardoor een deel van de terugloop uit China wordt opgevangen. Manat benadrukt dat CAAT zich met name richt op welvarende Chinese toeristen om het komende hoogseizoen alsnog een succes te maken.
Van februari tot juni 2025 telde Thailand in totaal 72,68 miljoen luchtvaartpassagiers en 467.000 vluchten. Hoewel deze cijfers indrukwekkend zijn, liggen ze nog altijd ruim 13% lager dan vóór de coronapandemie. Van deze passagiers waren er ruim 39 miljoen internationale reizigers.
Optimisme bij Thai Airways ondanks lagere aantallen
Chai Eamsiri, CEO van Thai Airways, ziet ondanks de uitdagingen positieve signalen voor het einde van 2025. De boekingen nemen toe, en hoewel het ontbreken van Chinese toeristen duidelijk voelbaar blijft, vertrouwt Thai Airways erop dat reizigers uit andere regio’s het gat deels zullen opvullen.
Doelstellingen bijgesteld, strategieën aangepast
Ook de Tourism Authority of Thailand (TAT) heeft haar verwachtingen naar beneden bijgesteld. Aanvankelijk hoopte Thailand dit jaar 6,9 miljoen Chinese toeristen te ontvangen, maar inmiddels is dit doel teruggebracht tot 5 miljoen. Om dit te bereiken zet TAT in op extra chartervluchten, aantrekkelijke reispakketten en verbeterde verbindingen met kleinere Chinese steden.
Ondertussen blijft Thailand zich profileren als een belangrijke regionale hub voor luchtvaart. CAAT investeert in infrastructuur en stimuleert uitbreiding van internationale routes. Recentelijk gaf CAAT nieuwe vergunningen (Air Operating Licences) uit aan twee maatschappijen: FlyIntira (30 april) en Siam Wings Airline (22 mei).
Veiligheidszorgen beperkt tot grensgebied met Cambodja
De Thaise overheid benadrukt ten slotte dat recente grensconflicten met Cambodja geen gevolgen hebben voor de veiligheid van internationale toeristen. Volgens TAT beperkt de situatie zich tot specifieke gebieden in Ubon Ratchathani, Si Sa Ket, Surin en Buri Ram. Reizigers naar andere delen van Thailand zullen hier geen hinder van ondervinden, aldus de toeristische autoriteiten.
Bron:
Bangkok Post (27 juli 2025). Geraadpleegd via:
https://www.bangkokpost.com/business/general/3076333/thailand-seeks-china-slot-waiver-amid-slump
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Grensconflict Cambodja27 juli 2025Thailand en Cambodja akkoord met onderhandelingen na interventie Trump
AOW27 juli 2025AOW onder druk: gevolgen voor gepensioneerden in Nederland en Thailand
Bangkok27 juli 2025Banthat Thong Road: Bangkok’s nieuwe paradijs voor streetfoodliefhebbers
Nieuws uit Thailand27 juli 2025Thailand vraagt China om vrijstelling luchthavenregels vanwege toerismedip
Ik lees in dit stuk dat Chinezen hoge uitgaven zouden doen in Thailand, nou herinner ik mij een artikel eerder op dit blog die juist het tegenovergestelde beweerde namelijk dat het merendeel van de Chinezen met een pakket reis kwamen en verder weinig uigaven omdat alles al van te voren door de Chinese touroperator voor uitgeknepen prijzen geregeld was.
Dot klopt ook meer met mijn eigen waarnemingen, komen bijvoorbeeld met een speedboot naar een strand krijgen daar een maaltijd kunnen een half uur als een stel kleine kinderen gaan spetteren en de zee en hop weer terug de speedboot in, in die tijd heb ik 3 bier een maaltijd en een snack op voor een normale prijs.