Het Ministerie van Energiezaken (DOEB) heeft bekendgemaakt dat vanaf 1 mei in het land enkel nog B7 en B20 dieselvarianten beschikbaar zullen zijn. Deze beslissing is genomen na een initiatief van de Commissie voor Energiebeleid om het aanbod aan dieselsoorten te vereenvoudigen en verwarring bij tankstations te verminderen.
Nanthika Thangsupanich, directeur-generaal van het DOEB, legde uit dat deze wijziging in lijn is met de industriële standaarden. B7 diesel zal een biodieselgehalte hebben van tussen de 6,6% en 7%, terwijl B20 diesel een biodieselgehalte van 19 tot 20% zal bevatten. Het cijfer in de benaming van het dieseltype duidt op het percentage biodiesel dat gemengd is met traditionele diesel.
Nanthika gaf aan dat het stopzetten van de verkoop van B10 diesel een reactie is op de Euro 5-norm, die door autofabrikanten is geaccepteerd. Dit houdt in dat het 7% biodieselmengsel geen schade toebrengt aan voertuigen. B20 diesel blijft beschikbaar als een alternatieve brandstofkeuze.
Ze voegde toe dat het DOEB geen daling verwacht in het gebruik van palmolie door het stopzetten van B10 diesel. Biodiesel, doorgaans geproduceerd uit duurzame bronnen zoals plantaardige oliën, dierlijke vetten of algen, blijft een essentieel component voor de productie van B7-diesel.
Volgens de laatste cijfers bedraagt het dagelijkse verbruik van biodiesel en palmolie in Thailand momenteel respectievelijk 4,33 miljoen liter en 3,77 miljoen kilo. De afdeling verwacht dat deze hoeveelheden volgend jaar licht zullen stijgen naar 4,66 miljoen liter biodiesel en 3,88 miljoen kilo palmolie.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Vliegtickets11 september 2025Nieuwe vluchten naar Chiang Mai en Hanoi versterken Etihad’s Aziatische netwerk
Economie11 september 2025Consumentenvertrouwen in Thailand op dieptepunt in bijna drie jaar
Nieuws uit Thailand11 september 2025Voorzichtig optimisme over heropening van de grens tussen Thailand en Cambodja
Politiek11 september 2025Paetongtarn Shinawatra blijft partijleider van Pheu Thai ondanks politieke turbulentie