Eerste 200 midibusjes komen zondag de weg op
Zondag komen de eerste 200 midibusjes op de weg. De busjes met 20 zitplaatsen worden ingezet op routes tussen Bangkok en andere provincies. Ze vervangen de minibusjes die, volgens de regering, te vaak betrokken zijn bij verkeersongelukken en daarom een bedreiging vormen voor de verkeersveiligheid.
Minibusjes (zie foto boven) zijn gevaarlijk omdat ze instabiel zijn en snel omslaan, om die reden zijn ze ook verboden in Europa.
In oktober volgend jaar komen er nog meer midibusjes bij die in Bangkok en randgemeenten gaan rijden, daarnaast komen er ook interprovinciale busjes die de minibusjes gaan vervangen.
Exploitanten waarvan de vergunning onlangs is verlopen moeten hun busjes vervangen voordat ze die kunnen registreren bij het Land Transport Department (LTD), om zo een nieuwe exploitatievergunning te krijgen. De Thai Credit Guantaree Corporation biedt hulp bij het verkrijgen van leningen voor de aanschaf van de nieuwe midibusjes.
Het LTD is in gesprek met exploitanten over de aankoop van afgeschreven passagiersbusjes die nog wel gebruikt kunnen worden voor goederenvervoer.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Vliegtickets2 oktober 2025Hogere passagiersheffing op zes regionale luchthavens in Thailand
Nieuws uit Thailand2 oktober 2025Half miljoen auto’s in Thailand nog steeds uitgerust met gevaarlijke Takata-airbags
Expats en pensionado2 oktober 2025Lagere prijzen brengen Thaise appartementenmarkt weer tot leven
Economie2 oktober 2025Fitch waarschuwt voor spanningen bij Thaise banken door uitgeholde begrotingsbuffers
Ik neem aan dat het waar is dat de minibusjes instabiel zijn .Maar weer een typisch voorbeeld van Thaise logica . Vervang de busjes maar doe niets aan de rijvaardigheid van de chauffeurs.Zal me benieuwen of er inderdaad minder ongelukken gaan gebeuren met het inzetten van de midibusjes……….
Het aantal ongelukken zal waarschijnlijk wel minder worden, omdat er minder minibussen hoeven te rijden dan minibussen, omdat er meer mensen in passen.
Of er ook minder slachtoffers zullen vallen is een tweede.
De in slaap vallende bestuurder heeft nu een wat groter moordwapen.
Het zal inderdaad weinig helpen als de chauffeurs op de zelfde kamikaze manier mee gaan rijden. En hoe je erop komt dat die busjes in Europa verboden zijn is mij een raadsel want hier rijden ze gewoon in de rondte meestal om werknemers rond te brengen, alleen zitten er dan wel ervaren chauffeurs met een echt rijbewijs achter het stuur.
De minibussen zijn niet gevaarlijk,maar de bestuurders
Die chauffeurs verdienen een prikkie in dienst van dubieuze bedrijfjes. Rijden vaak in 1 dag vanuit de Isaan naar Bangkok en ook nog eens terug. Of naar gelang de afstand meerdere retourtjes. Heb vaak in die busjes gezeten. Uiterst krap voor iemand met lange benen. Soms mocht ik daarom naast de chauffeur zitten. Maar volgens mijn vrouw schoot ik op die plaats te kort. “Het is dan jouw taak met de chauffeur te praten anders valt hij misschien in slaap” Inderdaad zie je ze dan regelmatig achter het stuur knikkebollen. Vooral tijdens avondritten. Helaas is mijn gebrabbel in taxi Thai niet voldoende om de chauffeur bij de les te houden. Hij wordt er waarschijnlijk eerder nog slaperiger van. Het is vermoeiend te praten met mensen die je maar half verstaat. Als ze me half verstaan ben ik overigens al blij. En dat na al die jaren! En dan bak ik er volgens de Thai nog heel wat meer van dan het gros van mijn collega farangs die permanent in Thailand wonen
Elke kleine vooruitgang valt aan te moedigen.
Toegegeven de rijvaardigheid en de rijstijl kan soms te wensen over laten. Maar als de stabiliteit al betert, zal het aantal ongevallen wel afnemen. Stap voor stap. Je moet de Thai niet forceren. Het heeft zijn tijd nodig. Bij ons was het niet anders !
Ik rij meestal zelf maar als ik even van Udon naar Bangkok moet en niet in Bangkok wil blijven maar meteen naar huis, dan reis ik met minibusjes en ik vindt het onzin dat er altijd op ‘minibus-chauffeurs’ wordt afgegeven. Ik rij ‘stevig door’ en zie de meeste minibus chauffeurs als ‘soortgenoten’. Ik rij levenslang schadevrij omdat ik bij ‘stevig doorrijden’ beter geconcentreerd kan blijven. Je moet alles in de juiste verhoudingen zien. Hoeveel km’s en uren maken deze hardwerkende mensen? Neem ook de omstandigheden in acht waarin ze werken, de staat van het wegen net, soort verkeer waar ze doorheen moeten, de druk waaronder ze werken. Ik denk dat vele van deze chauffeurs beter rijden dan wij doen. Het op de foto getoonde busje wordt trouwens alleen nog prive of bij scholen ingezet! Is het wel ’n Thaise nummerplaat? Trouwens rijvaardigheid doe je in de praktijk pas op en dat was altijd al zo, ook in de tijd (49 jaar geleden) dat ik het haalde (eerste keer slaagde met ’n 8 en 0 fouten bij theorie) Ik weet dat ik met mijn mening kritiek uitlok terwijl dat mijn bedoeling niet is. Ik ben het niet eens dat de Thai in het algemeen als slechte chauffeurs worden gezien. Lees maar eens wat er in het overgereguleerde verkeer in Nederland dagelijks allemaal gebeurt.