Doerian scoort: Buitenlandse verkoop groeit met 40% per jaar

MIA Studio / Shutterstock.com
Thailand wil de doerian (durian) promoten als de belangrijkste vrucht voor de export. De typische vrucht met de penetrante geur is een grote hit in China en daar niet aan te slepen.
“De doerian wordt als een speciaal landbouwproduct beschouwd”, zegt minister Chalermchai Sri-on van landbouw op de online conferentie Global Action on Green Development of Special Agricultural Products. “Onze doerian staat bekend om zijn premium kwaliteit en zijn unieke geur, smaak, smaak en textuur. Ze wordt ook vermeld als een product met geografische aanduiding (GI), wat helpt om meer waarde aan het fruit toe te voegen.”
De doerian staat bovenaan de lijst van geëxporteerde landbouwproducten met een waarde van meer dan US $ 2,9 miljard (94,8 miljard baht) of 2,5% van het BBP. De export groeit met een indrukwekkende 40% per jaar.
De vrucht van de doerian valt op door de eivorm en de zeskantige dikke stekels. De grote exemplaren zijn wel 30 cm lang en kunnen zelfs 8 kilo wegen. De vrucht bestaat uit een aantal vruchtkamers met daarin een grote harde zaad. De zaden zijn omgeven door dikke, crèmekleurige tot donkergele, puddingachtige zaadmantels. Deze zaadmantels die er wat vreemd uitzien, worden gegeten. Je ziet ze vaak liggen in plastic verpakt in kraampjes langs de straat in Thailand. Door de hoge exportprijzen wordt de vrucht ook steeds duurder voor de Thai.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Vliegtickets11 september 2025Nieuwe vluchten naar Chiang Mai en Hanoi versterken Etihad’s Aziatische netwerk
Economie11 september 2025Consumentenvertrouwen in Thailand op dieptepunt in bijna drie jaar
Nieuws uit Thailand11 september 2025Voorzichtig optimisme over heropening van de grens tussen Thailand en Cambodja
Politiek11 september 2025Paetongtarn Shinawatra blijft partijleider van Pheu Thai ondanks politieke turbulentie
Deze Thaise ministeriële exellentie wordt geciteerd: “Onze doerian staat bekend om zijn premium kwaliteit en zijn unieke geur, smaak, smaak en textuur. Ze wordt ook vermeld als een product met geografische aanduiding (GI), wat helpt om meer waarde aan het fruit toe te voegen.”
Ik heb van de Thaise duriankwekers in Laplae en aan de oost-kustprovincies geleerd dat de smaak van durian verschilt van soort tot soort. Sterk uiteenlopende smaakverschillen. Ik kan dat overigens proefondervindelijk bevestigen. De op de afbeelding getoonde Monthong soort vind ik een hele lekkere, maar ik heb ook wel eens soorten geproefd die veel minder van smaak waren.
Deze Thaise ministeriële exellentie zou eens een aantal diverse duriansoorten moeten proeven om met kennis van zaken marketingpraatjes te verkopen. Hij zou versteld staan van de diversiteit in geuren en smaken.