Opiniestuk – Moet ik dit jaar aangifte doen bij de Thaise belastingdienst? (lezersinzending)

Beste lezer,
Deze bijdrage is mijn eigen mening en bevat zeker geen advies. Mijn situatie is ook specifiek en uniek dan menig gepensioneerde buitenlander hier in Thailand.
Ik ben tax resident voor Thailand. In 2024 heb ik met Wise meerdere keren geld overgemaakt naar mijn Thaise bankrekening. En ik heb heel veel betalingen gedaan in Thailand met mijn Duitse N26 debetkaart. Al deze overmakingen en betalingen heb ik in mijn dossier bijgehouden en beschouw ik als “foreign sourced remitted income”.
De bronnen van dit inkomen heb ik ook vastgesteld en vastgelegd in mijn dossier. Het grootste deel is dga loon uit 2023. Dit loon is volgens de Thaise belastingdienst niet belastbaar. En een klein gedeelte is huurinkomsten uit 2024. Dit huurbedrag is belastbaar, maar ligt onder de aangiftedrempel voor een echtpaar.
De vraag die door de Thaise belastingdienst of door experts op internet nog niet beantwoord is. Moet ik in mijn situatie aangifte doen?
Na 2 bezoeken bij mijn lokale belastingkantoor heb ik niet veel vertrouwen dat ze mij goed kunnen helpen. Ik heb in dit blog over deze bezoeken gerapporteerd.
De dienst in Chiang Mai heeft een notitie zonder datum of stempel voor buitenlanders opgesteld. Daar staat dat je je bankafschriften moet overleggen. En dat je vervolgens 2 manieren kan kiezen hoe je je belastingen kan berekenen. Ik heb de indruk dat dit stuk bedoeld is voor diegene die maandelijks hun pensioen automatisch laten overmaken. En dan is via de transfercode op het afschrift duidelijk wat voor inkomen dit is, waardoor de dienst onderscheid kan maken of dit belastbaar is of niet.
Op de website van de Thaise belastingdienst staat er nog geen oproep in het Engels om aangifte te doen. Ook nog geen Engelse aangifteformulieren voor 2024.
Wel een oproep in het Thais en de 2024 formulieren in het Thais: https://www.rd.go.th/65971.html. Ik heb de PND91 formulier bekeken, alsook de gebruiksaanwijzing. Deze Thaise documenten zijn nauwelijks veranderd t.o.v. 2023 en geven geen extra manieren om niet-belastbaar inkomen zoals spaargeld van voor 2024 aan te geven. Laat staan andere situaties van inkomen die niet belastbaar zijn, zoals uitzonderingen uit het belastingverdrag [bijvoorbeeld mijn dga loon], verkochte investeringen met verlies etc.
Sommige experts op YouTube of op Pattayamail.com zoals Siam Legal, Benjamin Hart geven geen antwoord of tegenstrijdige antwoorden. Het meest duidelijk is Expat Tax Thailand. Volgens deze video hoef ik geen aangifte te doen.
Ik volg daarom met belangstelling discussies op aseannow.com rondom dit onderwerp. Ik vind de volgende groepen:
- die het zeker weet en geen aangifte doen en ook geen TIN aanvragen.
- die net als ik die het niet weten en wachten op meer informatie.
- die online een nulaangifte doen, met als argument, dat ze materiaal hebben, mocht immigratiedienst om een tax clearance document vragen.
- die zegt dat alle inkomsten, ook de niet belastbare aangegeven moeten worden. De groep kan echter de vraag niet beantwoorden waar op het formulier deze uitzonderingen gezet moeten worden en dat de berekeningen ook niet rekening houden met deze nieuwe uitzonderingen. Sommige belastingconsulenten zoals Thomas Carden horen bij deze groep, zonder specifiek te zijn hoe je dit moet aangeven.
Wat ga ik doen? Ik wacht af tot medio februari tot er meer nieuws is. In het uiterste geval zal ik gaan voor optie/groep 3: een online aangifte doen, het niet-belastbare deel niet aangeven, wel het belastbare deel. De UOB tax calculator zegt dan dat ik 0 baht verschuldigd ben.
Ingezonden door Eddy
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
Visumvraag11 september 2025Thailand Immigration vraag Nr 138/25: Naar welk land moet ik voor een borderun?
Visumvraag11 september 2025Thailand Immigration vraag Nr 137/25: Welk visum voor een Laotiaan getrouwd met een Thai?
Lezersvraag11 september 2025Thailand lezersvraag: Waarom is een paspoort via de Nederlandse ambassade zo duur?
Lezersvraag11 september 2025Thailand lezersvraag: Gratis vliegtickets voor binnenlandse vluchten?
Nummer 4 vind ik niet van toepassing want overal rept de Thaise Belastingdienst in hun Engelse teksten over “assessable income” en dat sluit het andere uit en dan is gelijk punt 3 beantwoordt want als je geen inkomen hebt wat van toepassing is dan hoef je geen aangifte te doen, ook geen 0 aangifte. Je kan het ook te ver zoeken vind ik, zolang je geen belasting verschuldigd bent en dat kunt verantwoorden, dan blijft er hooguit nog over dat je geen aangifte doet en zolang dit niet nodig is, staat toch nergens dat je bij geen assessable income wel aangifte moet doen, is er niets aan de hand. Zit in een vergelijkbare situatie, geen belastbaar inkomen want leef van gelden van voor 2024, en maak me er daarom totaal niet druk want kan het aantonen. Komt nog een keer bij dat ik mijn opnames beperkt heb wat naar Thailand is overgeboekt met een dusdanig laag bedrag dat ik ook daarbij op een 0 te betalen bedrag uitkom mocht het wel inkomen zijn wat belastbaar is, heb me dus dubbel verzekerd want ik kijk vooruit en ga voor 100% zekerheid dat mijn aangifte te betalen belasting 0 is of niet van toepassing en dan ook 0 als uitkomst heeft.
Heb deze materie een 2 jaar terug voorgelegd of er een aangifte nodig was of niet indien de uitkomst zou zijn dat er 0 baht belasting te betalen zou zijn. Zie de link en dan komt er mijn vraag daarover ter sprake:
https://www.thailandblog.nl/expats-en-pensionado/in-thailand-wonende-nederlanders-houden-van-het-betalen-van-belasting/#comments
Ik heb dat ingevuld. Heb een Belgisch gezinspensioen met echtgenote ten laste zonder inkomen. Ik heb ongeveer 2300 euro pensioen. Mij Bruto pensioen is ook mijn netto. Er worden op dat bedrag geen belastingen meer ingehouden gezien het bedrag te laag is. Dit pensioen is dus voor 2 personen en wordt belast volgens de regels. Niks opleggen niks terugkrijgen.
Ik zou in TH dan nog eens bijna 70.000 Baht moeten betalen. Gezien de ongelofelijke chaos en het zooitje dat er zit aan te komen naargelang de plaats en de ambtenaar die je dossier onder handen neemt staat mijn besluit vast zijnde nooit meer langer dan 180 dagen. Ieder zijn mening maar ik denk er hier aan velen een zure appel zal worden voorgeschoteld.
Beste Fred,
ergens heb ik zware twijfels over uw bewering dat uw bruto pensioen ook uw netto pensioen is.
In de eerste plaats wordt van uw bruto pensioen altijd een RSZ ( een 13.5%) bijdrage ingehouden. Na deze inhouding wordt pas de bealsing berekend.
Dat je niets hoeft te betalen of terugkrijgt, na de eindafrekening, kan ik wel best geloven maar dat uw bruto ook uw nettu is dat niet. Er zal trouwens wel een een bedrifsvoorheffing ingehouden zijn aan de bron, daar uw pensioen, na de aftrek van de gezinskorting als gehuwde met een echtgenote zonder inkomen, nog steeds boven het belastingvrij bedrag valt.
Beste Lung addie,
ik heb het net aan mijn franstalige kennis voorgelegd en hij is in dezelfde situatie als Fred gezinspensioen (bestaat niet voor mij als ambtenaar typisch belgie 😉 ) soit u hebt volledig gelijk van het bruto pensioen is al de RSZ
Fred kan belastingvrijstelling hebben over zijn bedijfspensioen.
Ook hoef ja alleen aangifte te doen over geld dat je Thailand binnen brengt.
Ik moet als vrijgezel circa 800.000 per jaar Thailand binnen brengen. Daar betaal je belasting over.
Beste Geert,
dit gaat hem over een Belg. Vrijstelling over een ‘bedrijfspensioen’ geldt niet voor Belgen. In Belgie komen ALLE legale pensioenen van de overheid. Extra legale pensioenen, zoals pensioensparen, groepsverzekeringen zijn private extra legale pensioenen en worden ook belast, hetzij bij eenmalige opname, hetzij bij maandelijkse uitbetalingen. De mogelijkheid bestaat wel om, bij de jaarlijkse beastingaangifte gedurende de active loopbaan, deze premies al dan niet in vermindering te brengen van het beastbaar inkomen. Wordt dit gedaan dan wordt, bij opname 16% belastingen geheven indien deze opname geschiedt voor de pensionering.. Wordt dit niet gedaan, dan is het 10% bij pensioenering., Deze inbreng, als vermindering, bracht een (tijdelijk) fiscaal voordeel teweeg. Doch is een slimme vestzak-boekzak operatie geweest daar op het einde van de rit, de in feite teweeggebrachte verminderingen, omzeggens teniet gedaan werden door de 16 of 10% belastingen op het eindbedrag.
Geert,
Huh ?? Kunt u een verwijzende link sturen waar staat dat je THB 800.000/jaar MOET binnenbrengen? Ik ken wel de saldo-eis bij Retirement, maar dat is wat anders dan binnenbrengen.
Zo denk ik er ook over . Nooit meer langer dan 180 dagen.
De regering hoopt hiermee de schatkist aan te spekken,ik verwacht het tegendeel !
Ik spendeer gemiddeld 75000 THB per maand ( huur condo incl.)
Net zoals u en ik zullen duizenden buitenlanders de overige 6 maanden in buurlanden of thuis hun centen opmaken.
Reken maar uit !
Jammer voor de lokale bevolking die hierdoor weer de dupe gaat worden,na een tijd van herstel na de COVID epidemie.
Groet,
Ron
Ron, laat je niet gek maken… Ik woon hier ruim 5 jaar 365 dagen per jaar. Ik breng elke maand 65,000 baht binnen welke ik elk jaar netjes opgeef als zijnde AOW aangevuld met spaargeld.
Na de aftrekposten en deducties blijft er onder de streep een te betalen bedrag over tussen de 5,000 en 8,000 baht.
Ik ben er blij mee dat ik dan van alle eventuele gedonder af ben
En beste Ron,
heb je al eens uitgerekend hoeveel dit jou gaat kosten?
Praat voor de vaak wordt dit genoemd.
Wij leven van spaargeld en erfenis wat in Thailand niet belastbaar is.
Op de Thaise bank vangen we een paar cent rente op de rekening die we nodig hebben voor het visa.
Nu zouden we via allerhande rompslomp tax return kunnen krijgen op dat beetje rente.
We zien er het voordeel niet van in, stel dat er een official gaat vragen om vertaalde en/of gelegaliseerde documenten.
Hup naar Bangkok, reizen, overnachten, vertalen enz. allemaal veel onkosten en moeite om een paar bahtjes.
Zolang wij geen persoonlijk bericht ontvangen ondernemen we verder niks.
Die TIN en PIT bangmakerij is koren op de molen bij de personen die vroeger als eerst hun vingertje opstaken in de klas.
Vr gr.
Annemarie
Beste Eddy,
Ik lees in jouw inzending: opiniestuk, mijn eigen mening (die van jou), een uitgebreide schets van jouw situatie. En het zoekwerk dat je gedaan hebt.
En als belangrijkste de zin: Moet ik in mijn situatie aangifte doen?
Dat zou als een vraag geïnterpreteerd kunnen worden. Je eindigt met de conclusie dat je afwacht tot februari en optie 3 overweegt. Wellicht beantwoord je daarmee jouw vraag met een voorlopige beslissing.
Dit onderwerp is al vaak naar boven gekomen en zal niet wegblijven uit dit blog.
Afgelopen weken heb ik meerdere Nederlanders gesproken die met dezelfde vraag zitten; wat móet ik nu doen. Met de nadruk op moet, ofwel wat ben ik verplicht.
Bij deze Nederlanders was reeds een bepaalde moeheid opgetreden over dit onderwerp omdat er al zo veel besproken en tegen gesproken was over dit onderwerp. De bijdragen in het verleden waren voor hen niet echt richting gevend geweest.
Bij deze wil ik benadrukken hoe relevant ik jouw inzending vind en hoop met anderen een kwaliteitsslag te maken zodat meer mensen betrokken raken bij dit onderwerp hier op Thailandblog en wellicht wel richting krijgen wat er gedaan moet worden.
Als eerste. Als naam zien jullie couldbeeverybody staan. Dat is uiteraard niet mijn naam. Doelbewust.
Het is bedoeld om de gehele belangengroep te noemen in plaats van het individu.
Mijn naam, mijn situatie, mijn belastingplicht, wel of niet, of wat ik doe of niet doe, wil ik niet belangrijk maken.
Mijn gekozen optie, voor mijn situatie wil ik namelijk niet leidend laten zijn voor anderen omdat hun situatie misschien op die van mij lijkt.
Zie dit maar als een disclaimer.
Zonder in te gaan op de details van internationale- en fiscale wetgeving met hun uitwerking in specifieke situaties wil ik graag het onderstaande zeggen en daarbij probeer ik zo veel mogelijk gewoon, normaal Nederlands te typen.
Aangifteplicht
is een verantwoordelijkheid die individueel is en die verantwoordelijkheid kan niet door een ander worden overgenomen. Ook niet als de ander er voor gestudeerd heeft, deskundig is en diploma’s heeft.
M.a.w. De keuze die een ieder maakt is zijn of haar eigen verantwoording. Als later blijkt dat het een verkeerde keuze is dan heeft het geen waarde dat anderen dezelfde keuze hebben gemaakt en dat jij die hebt gevolgd. Ook heeft het geen waarde dat je een advies hebt opgevolgd van een deskundige, zelfs niet als het een accountant/ belastingadviseur/ jurist in Thailand of in Nederland is. Als later blijkt dat het advies niet goed was, blijf je zelf verantwoordelijk en aanspreekbaar. Kortom; jíj krijgt een brief van de Thaise belastingdienst en je kunt niet zeggen stuur maar naar Thailandblog of naar mijn adviseur en maak hen maar verantwoordelijk. Dat gaat niet.
(kort omschreven, zonder technische details)
Wetgeving, veranderend wetgeving, taalbarrière, verschillende interpretaties op verschillende (regio)belastingkantoren, chaos, this is Thailand. Kan allemaal zo zijn. Als de brief van de Thaise belastingdienst op jouw mat ligt omdat je niet aan je aangifteplicht hebt voldaan zijn dit geen excuus mogelijkheden.
Als de Thaise belastingdienst gaat verklaren dat dit en dit de strekking van de wet is en was dan zou het zo maar kunnen zijn dat je aangesproken wordt alsof je een juridisch vergrijp of erger hebt begaan.
(kort omschreven, zonder technische details)
Berekenen van belasting afdracht. Voor de aangifteplicht is het in principe niet relevant of er uiteindelijk wel of niet een som betaald moet worden. (kort omschreven, zonder technische details)
Aangifte doen of niet. Belasting betalen. Zelf bepalen of je wel of niet belasting- of aangifte plichtig bent.
De bijdragen op Thailandblog en gesprekken daar buiten, kortom meningen/ reacties van mensen
SUGGEREREN dat er een keuze mogelijkheid is, maar dat is geenszins het geval. Deze zin gebruikte Lammert de Haan veelvuldig. Dank aan hem, want het is niet duidelijker te zeggen.
De wet bepaald, niet jij. Ook de woorden van Lammert de Haan.
Wat je wel zelf kiest en bepaald is of je in Thailand gaat wonen, wat je nog in Nederland houdt en doet, hoeveel dagen je in Thailand verblijft etc etc. Wanneer, hoeveel en hoe je je geld overmaakt/ binnenbrengt naar Thailand dat kan je zelf kiezen. Maar daarna, als dat gepasseerd is ontstaat er een feitelijke omstandigheid en daar kom je niet meer onderuit. Dan werkt de wet en zoals die uitgelegd wordt door Thaise ambtenaren. De Thaise ambtenaren werken dan in een reactie op jouw aangifte of zij werken aan de brief die naar jou wordt gestuurd. Het is aan jou of je in balbezit wilt zijn of dat je liever verdedigt.
(kort omschreven, zonder technische details)
Volgens mij is er te weinig aandacht besteed aan deze fundamentelere juridische overwegingen in voorgaande discussies. Belangrijk lijkt mij.
Wie een brief kan verwachten van de Thaise belastingdienst. Het is overduidelijk dat de digitale bouwstenen worden gelegd. Een zoek opdracht in de data systemen is makkelijk.
Bronnen. Youtube, Facebook, websites. Er zijn weinig bronnen voor de Nederlanders. Bronnen voor Amerikanen bedoeld kunnen Nederlanders verkeerd informeren.
Wat zal ik verder zeggen. Adviseurs varen er wel bij om bewustwording te bevorderen bij en/of zichtbaar te zijn voor potentiële klanten. Zodra een probleem zich voordoet zitten zij vooraan. Adviseurs presenteren zaken graag als een probleem. Een probleem levert omzet op, een proactief zelfstandig individu niet, die voorkomt het probleem.
(kort omschreven, zonder technische details)
Verder wil ik bevestigen zoals Eddy dat doet het belang om goed bij te houden waar je inkomsten vandaan komen of waar vermogen vandaan komt in meerdere achterliggende jaren, wat je per jaar van elk daarvan overgemaakt hebt naar Thailand en hoeveel er nog van de inkomsten en dat vermogen per aangifte jaar over is.
Deze overwegingen wilde ik graag toevoegen aan jouw inzending Eddy, voordat ik in ga op de opties zoals jij ze noemt.
Ben benieuwd wat voor reacties hierop komen en hoop om de eerder gewenste kwaliteitsslag over dit onderwerp samen met anderen te starten.
Zou iedereen kunnen zijn.
Eindelijk een no nonsense correcte beschrijving…
100% eens met je stellingname.
Start met een aangifte.
Voeg alle details toe,waar dat kan, op het aangifteformulier en voeg (indien noodzakelijk) een annex toe met de overblijvende gegevens en een verduidelijking van de ambtenaar.
Dan ligt de bal in hun kamp en kan je proactief de afwikkeling afwachten.
Ben je wettelijk in orde.
Mijn partner is afgelopen week bij de RD te korat geweest een de vraag voorgelegd aangaande belasting aangifte buitenlanders. Welke procedure te volgen ongeacht de uitslag onder aan de aangifte.
De buitenlandse personen die nog nooit iets met de RD te maken gehad hebben krijgen een uitnodiging om langs te komen via de post en die adres gegevens worden door de Immigratie verstrekt via de 90 dagen meldingen.
Geen paniek, rustig afwachten was het antwoord, uiteraard was dit een mondelingen bevestiging.
Er is er geen één die daar de vingers aan gaat branden.
Nr. 2 is dus van toepassing lijkt mij, voor de rest zijn verblijf en inkomen datgene wat de cijfers onderaan de aanslag opleveren.
Nu kijk naar Google en ga naar belasting Thailand daar staat alles is er gebeurt nog niks dit jaar en is een bericht van de consulaat Bangkok lees het .en dan zie je waar je aan toe bent
Sorry vraagje
Geen belasting op Belgischpensioen…
Dat is vreemd?
Bent u zeker?
In Belgie is er een eerste schijf van het inkomen, die belastingvrij is, indien gehuwd met iemand zonder inkomen is daar ook een belastingvrij bedrag voor voorzien. Als gepensioneerde wordt dit belastingvrij bedrag verhoogd. Indien het totale bedrag van het pensioen, na aftrek van RSZ bijdrage, binnen deze schijf blijft, betaal je inderdaad geen belastingen. Ik ken de exacte bedragen niet, maar deze zijn terug te vinden op de site van de belastingen.
Een ambtenaar die een (laag) overheidspensioen ontvangt en iemand ten laste heeft krijgt geen wat men noemt gezinspensioen maar wordt vrijgesteld van alle belastingen RSZ en alle andere inhoudingen.
Ja Fred,
dat is zo maar heb je al eens naar de bedragen,welke je dan mag hebben, gekeken? Ik zou dan niet graag in jouw plaats willen zijn, ook al betaal je dan geen belastingen.
De calculator op UOB tax calculator houdt geen rekening met de extra aftrek van 190.000 als je >= 65 bent.
Maar goed, dit is eenvoudig op te lossen door je belastbare inkomen te verlagen met die 190.000
Dit formulier is uitgebreider: https://www.rd.go.th/fileadmin/download/english_form/030265PIT91.pdf
Annemarie, ik denk al tijden, van voor je eerdere geplaatste reactie hier van jou, precies hetzelfde.
Ik ga voor het Adagio:… Even niets doen is ook iets doen. Dus rustig afwachten.
Niks nederlands hijgend in galop voor de thaise muziek uitlopen.
Er zijn in Thailand nog veel belastingstofwolken met ‘misschien’, ‘het is mogelijk’, ‘waarschijnlijk’, ‘afwachten’, die eerst maar eens moeten neerdalen.
Alleen al het ‘kiezen’ van een belastingkantoor om je te melden ( dat melden alleen al) is een tombola lot in de Thaise belasting loterij.
Veel Thaise belastingkantoren zijn nog niet updated, kan ook niet. Het zit nog allemaal in de pijplijn.
Schijnt goed te kunnen uitvallen, of slecht wanneer ambtenaar het zelf niet weet, geen gezichtsverlies wil en je zijn fiscale bos instuurt.
‘Zit’ je eenmaal bij het verkeerde belastingkantoor dan ben je er voor de rest van je leven in Thailand de klos, op het verkeerde belasting pad.
De adviseurs hier, met hun formidabele theoretische kennis en serieuse bedoelde adviezen helpen je later het bos niet uit.
Immers, dit is Thailand. Zal altijd anders gaan dan in nederlands denken en doen.
Precies,
Zit je eenmaal geregistreerd in de Thaise tombola, probeer er dan maar eens uit te komen wanneer later blijkt dat het helemaal overbodig was.
Wij hebben genoeg cannot cannot ervaring.
Chaos ten overvloede, op elke hoek van de straat en in kantoren, dat is nou het mooie aan Thailand.
Daar kijken we graag naar van een afstand.
En dan komt Dirk Deugneus uit Dikkerdam trots binnen met zijn map, alle gelegaliseerde papieren in orde. Zelf uitgezocht via internet.
Cannot cannot, er zit een nietje door die stempel, ga maar even terug naar Bangkok nieuwe maken, gaan we daarna kijken of u in aanmerking komt.
Vr groet
Annemarie
Zoals ik reeds meerdere malen in dit blog aanraadde is wachten op een in engels gestelde uitnodiging van het ‘revenue department’ om een TIN aan te vragen. En dan verder na te denken of dat wel of niet MOET.
Prima, dat je ons aanraadt te wachten, maar op basis waarvan zeg je dat? Een ander namelijk kan precies het tegenovergestelde zeggen. Welke van de 2 beweringen heeft dan de grootste gehalte aan waarheid? Graag argumentatie bij jouw stelling.
Ben tweemaal naar de belastingdienst van Chiangmai gestapt met mijn bank boekjes met internationale overschrijvingen.
Maar daar had de ambtenaar geen belangstelling in.
Dus 0 baht belasting te betalen. Waarom? Omdat mijn inkomen niet in Thailand is verdiend.Dis ik ga niet meer zolang ik niet uitgenodigd word.
Ik wacht op nieuws van Ronny die naar het Belastingkantoor van Kanchanaburi zou gaan om daar even zijn licht op te steken.
Misschien komen we dan weer iets meer te weten.
Heb ik dan gezegd dat ik naar het belastingskantoor in Kanchanaburi zou gaan ?
Ik zie wel wat het wordt want ga me er niet druk in maken. Toch als Belg niet gezien het verdrag zal het hooguit bij een aangifte blijven
Deze gepensioneerde Belg denkt er “krek” hetzelfde over.
Het zou me hoogst verbazen indien Thailand de voeten zou vegen aan het Belgo-Thai verdrag. Dat zou Thailand internationaal reputatieschade berokkenen … lees gezichtsverlies (sia na). Dat mijden ze als de pest. Ook daarom zijn “onkundige” voetvolk ambtenaren op hun hoede en sturen ze mij en vele anderen wandelen.
Ook ik betaal onder het verdrag enkel in België belasting, maar er kan een hoop extra administratief “geneuzel” op ons afkomen indien we jaarlijks aangifte en aanvraag tot teruggave zouden moeten doen in TH
Volstrekt nutteloos en overbodig onder het BE-TH verdrag, en voor mij toch ook wel frustrerend.
Er is op geen enkele manier sprake geweest dat de TRD de voeten zou gaan vegen van Belgische onderdanen, die meer dan 180 dagen in TH verblijven. Nooit. Belgie heeft met TH een waterdicht belastingverdrag en geen Belg wordt op een TRD-kantoor ter wille gestaan. Dus terug uit wandelen gestuurd. Hoeveel beter wil je het hebben? Belgen zijn al sinds jaar en dag gewend dat zij niet betalen aan TH, en kunnen dus ook niets terugvragen in BE. Met het nieuwe verdrag van TH met NL komt voor NL’ers in TH hier ook een eind aan. (gezichtsverlies: เสียหน้า siia naa resp. stijgende en vallende toon)
Bovendien denk ik dat Lung Addie zich hiermee bezig houdt en we zien wel tot welke slotsom die gaat komen wat de Belgen betreft.
Beste Ronny,
correct, ik hou me met deze materie ‘in alle stilte’ bezig en zal pas naar buiten komen met advies, voor Belgen, wanneer ik proof op de som heb. Ik denk dat Fred jou met mij verward, net zoals hij veel andere beweringen door elkaar haalt.
Het bezoek aan het lokaal taxoffice is gepland voor komende week, samen met een Thais-Engelse tolk. Het werd uitgesteld wegens de niet beschikbaarheid van de tolk. Naargelang wat ik daar te horen krijg zal ik bekijken wat de verdere te ondernemen stappen zijn. In eerste instantie verwacht ik een doorverwijzing naar het provinciaal hoofdkantoor.
Belgische lezers van Thailandblog laten zich onterecht meeslepen in het hele verhaal over de Thais Belastingdienst. Zij hebben niets te vrezen omdat België en Thailand een zgn “tax credit” in hun belastingverdrag hebben staan. Op het totaal aan TH te betalen belasting mag alle aan de Belgische staat reeds afgedragen belastingen in mindering worden gebracht. Stel je brengt elkaar 12 x B65K binnen, minus kortingen etc, minus tax credit: weinig tot niets te betalen belasting aan TH. Nederlanders hebben niet de mogelijkheid van een dergelijk “tax credit”, en zijn onzeker over de uitkomsten van een nieuw belastingverdrag die allang afgehamerd had moeten worden, maar alsmaar op de plank blift liggen. Als Belg kun je gewoon een TH belastingkantoor binnen lopen omdat je geacht wordt je te melden, maar je wordt gewoon terug naar huis gestuurd. Maakt niets uit, je hebt aan je aangifteplicht voldaan, en meer is er voor hen niet aan de hand.
Beste Henk,
ik heb, samen met een Thaise belastingdeskundige, reeds een dergelijke voorlopige simulatie gemaakt. Ging uit van een inbreng van 1.000.000THB op jaarbasis. Het geld was, bewezen, afkomstig van penioen inkomen uit 2024. Het resultaat was dat, na gebruik makend van de aftrekposten in TH, een OVERSCHOT van 120.000THB in het voordeel van BE.
Op de vraag van Eddy of hij aangifte moet doen bij de TRD, is het antwoord gewoon “JA!” En hij niet alleen. De Thai Revenue Department https://www.rd.go.th/english/6045.html zegt namelijk:
“Taxpayers are classified into “resident” and “non-resident”. “Resident” means any person residing in Thailand for a period or periods aggregating more than 180 days in any tax (calendar) year. A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand. A non-resident is, however, subject to tax only on income from sources in Thailand.”
Thai belastingwetgeving is er voldoende duidelijk over: https://www.rd.go.th/english/37749.html#section41bis
Artikel 41, paragraaf 3 bepaalt dat er personen zijn die geacht worden Thai resident te zijn als zij 180 dagen en meer in Thailand verblijven. Indien resident dan bepaalt paragraaf 2 van dat artikel dat belastbaar inkomen (assessable income) moet worden gemeld “in overeenstemming met bepalingen”. En één van die bepalingen is artikel 48 die aangeeft hoe belasting moet worden berekend en hoeveel betaald.
Kijk, we kunnen wel allemaal stoer doen en zeggen dat Thailand maar een brief stuurt, en dan ook nog in het Engels, maar nergens in enig Thai wetgeving staat dat hierin is voorzien. Kijk maar wat je er mee wil!
De vraag is , en daar gaat het in dit verhaal over, dat als je geen assessable income = belastbaar inkomen hebt of je dan aangifte moet doen of niet. Wil je wel aangifte doen dan is de uitkomst hiervan dat je over het niet belaste inkomen 0 belasting dient te betalen. Maar het probleem is dat er geen mogelijkheid is om dit ergens op het formulier van de aangifte te vermelden. En daarom is het afwachten. Plus dat als er niets aan te geven is dat de Belastingdienst soms geen TIN wil geven, om maar eens iets te noemen en zonder TIN geen aangifte mogelijk. En er wordt alleen beschreven dat je aangifteplichtig bent bij een assessable income, en er staat nergens of je wel of geen aangifte moet doen als je geen assessable income hebt. Juist in de wet-en regelgeving zijn dit soort zaken, zoals geen assessable income, niet beschreven wat dan te doen en kan je (Jozef) niets met het verhaal aangaande de vraagstelling van Eddy en daarom krijg je van belastingadviseurs en van belastingkantoren verschillende antwoorden. Het is niet alleen maar kijk wat je er mee wil, al wil je wel kan het niet, simpel maar waar. Wat je wel kan is wachten tot er wat meer bekend is of niet.
Integrity Legal Thailand denkt daar anders over ( video YT ALERT Trump’s rejection of OECD a Harbinger for Thailand) daar zegt hij iets vanaf 7.30 Parliament hasn’t promulgated an act that says oh now you have an affirmative duty to file taxes you have an affirmative duty to file tax returns that’s not been passed. There is no law on this.
Hij heeft dit al in eerdere videos gemeld. Ik zou zo zeggen ga er maar aan staan.
Jozef, Thaise belastingwetgeving is duidelijk, zoals alle Thaise wetgeving duidelijk is. Prima show.
Maarrrr, het wordt/is allemaal ‘rubber wetgeving’, omdat er geen respect voor is en op z’n Thais zo vaak genegeerd, of misbruikt wordt voor illegaal handelen/pocket vullen van Overheidsdienaren.
En over dat engels, U zoekt wel spijkers op laag water met terugkoppelen naar wetgevingdenken
Bij de Thaise Immigration is alles in dual language, thai en engels. Behalve voor Certificate of Residence.
Voor rijbewijs halen kun je op Transport Bureau ook terecht in engels.
Het Thaise rijbewijs is in dual language, thai en engels.
Auto kopen? Twee instructieboekjes, in thai en engels.
Verzekeringen? Documenten in thai en engels.
Afsprakenbriefjes ziekenhuizen? In thai en engels.
Op airports, alles in thai en engels.
Wegwijzering? Ook in engels.
And so on, and so on.
In Thailand zijn de Thai niet helemaal gek. De thaise taal is moeilijk te lezen zelfs voor vele Thai.
Ontvang ik eens een thai geschrift per post, laat ik het thaise kennissen lezen
Nou, die moeten er dan wel op studeren, want eigen taal lezen beheersen velen niet goed.
Over een thais document krijg ik van verschillende thai vaak een verschillende uitleg. 🙂
Dus het is voor gemak en comfort van Thaise overheidsinstanties en andere administraties goed om als land wat zich voortbeweegt op een niet-internationale taal dat ze hier niet denken aan wetgeving, zoals U, maar ook aan (eigen) gemak en service richting buitenlanders.
Zeker omdat Thailand aan de ‘buitenlanders-pijler’ enorm veel verdiend.
We zijn toch niet vergeten wat er in Thailand aan verdienmodel wegviel tijdens de Covid periode?
Ik ken meer als een persoon die hier in 2024 iets meer dan 180 dagen verbleef. Dit op basis van een TR visum en daarna op basis van visa exemption verlengd met de 30 dagen. De meeste zijn ondertussen alweer even vertrokken. De meesten hebben geen TH bankrekening ….brengen cash geld mee of pinnen met hun BE kaart. Gewoon feestvierders. Moeten die mensen op voorwaarde ze dit jaar weerkeren zich aamnelden om een belastingaangifte te doen want de wet is duidelijk…..meer dan 180 dagen.
Ik meldde het reeds aan een iemand en die verklaarde me voor gek.
Blijft allemaal zeer onduidelijk.
Hier is het taxb9oklet 2024. Redel8jk duidelijk.
https://www.pwc.com/th/en/tax/assets/thai-tax/thai-tax-booklet-2024-25.pdf
In betreffende video trekt een VS-meneer van leer tegen de “Global Tax Deal”. Afgelopen jaren en jaren is door de OESO-landen onderhandeld over een wereldwijde minimumbelasting van 15%, op te leggen op de winsten van bedrijven; én om OESO-landen de mogelijkheid te geven om een “top-up tax” op te leggen aan zeer grote multinationals, zelfs als die grote multinationals niet eens onderhevig zouden zijn aan belastingafdracht aan een dergelijk land. De VS is lid van de OESO, heeft dus mede aan tafel gezeten bij die onderhandelingen, en wat die meneer niet wil is dat Thailand op het idee komt OESO richtlijnen te gaan volgen, maw: dat VS bedrijven in TH te maken krijgen met die 15% OESO-richtlijn. Ga nou niet denken dat je je moet melden bij de TH belastingdienst, zegt ie, want a- TH is helemaal nog niet zo ver, en b- er is geen wet die je daartoe verplicht. Heeft allemaal totaal niets met Thai PIT te maken!
Want wat wil nou het geval? De hele discussie op Thailnadblog draait niet om de VS, noch om de OESO, ook niet om 15% “global tax”, maar om ordinaire aanwijzingen van de TRD op basis van de gegeven instructies Paw.161/2566 en Paw.162/2566 van september en november verleden jaar, uitgegeven met betrekking tot de inkomstenbelasting voor een Thaise ingezetene die belastbaar inkomen vanuit het buitenland naar Thailand brengt. Oftewel: inzake simpele inkomstenbelastingen voor particulieren/Thai residents/zij die 180 dagen of meer in TH verblijven met hun AOW en/of pensioen, en of opbrengsten uit huur, en/of enz., en nog niet eens als die inkomsten t.m het jaar 2023 betreffen. Daar hebben wij mee te maken. Kortom, dit soort video’s goed “lezen” en indien niet van toepassing: vergeten!
Mijn reactie is uiteraard op de YT-suggestie van henryN.
Na veel lezen over dit onderwerp van deskundigen, meningen en beterweters heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben 2 dagen geleden als eerste naar een accountant gegaan hier in Udonthani. Ontzettend vriendelijk onthaald, maar de beste man sprak geen woord Engels en ondanks vertaal programma’s en een bekende van de man die wel heel goed Engels sprak was de conclusie dat ik eerst mijn bankboekjes moest updaten daarna naar het belastingkantoor om registratienr. te krijgen de accountant kon dit niet online doen voor buitenlanders wel voor Thai. Bankboekjes geüpdatet en opwe naar het belastingkantoor. Zeer vriendelijk ontvangen boekjes getoond waarvan 1 voor inkomsten verhuur andere 2 voor het binnenbrengen van Euro’s baar Bathtjes. Er werden geen afschriften gevraagd van Visa of opnames via andere kaarten. Alles verliep vriendelijk en vrolijk en de uitkomst was 0 te betalen na een extra aftrek van 100.000 THB omdat ik 72 ben. Het laatste was I see you next year. Ik heb alleen aangegeven wat binnenkomt in Thailand niet wat mijn pensioen is van België. Ondanks dat ik uitgeschreven ben betaal ik in België ook iets belasting. En als men suggereert dan niet langer dan 180 dagen in Thailand te verblijven dat gaat niet op als je uitgeschreven bent want daardoor ben je automatisch resident van Thailand geworden geworden. Belasting moet je overal betalen en nu gewoon in Thailand.
Kijk dat is nou eens informatie waar men iets van opsteekt.
Een Belg die volgens dit blog buiten de verdragen valt, gaat zich (als eerste?) melden bij een belastingdienst.
Hij zegt dat hij wel driemaal zeer vriendelijk is behandeld maar geeft verder niet aan of hij een PIT formulier heeft ingevuld of zich heeft geregistreerd voor een TIN nummer.
Dit is nou eens informatie die deskundigen en beterweters doen overtuigen, het neemt alle vooroordelen weg en is een bevestiging dat al die schimmige informatie op internet helemaal niet klopt.
Vr.gr.
Annemarie
Ik heb een statement van de bank waar alle stortingen opstaan meegenomen naar het belasting kantoor in hua hin. Alle bedragen opgeteld en de dame van de belastingdienst heeftde belasting aangifte voor mij ingevuld met als voorbeeld die van vorig jaar. Ik stort gemiddeld 67000 bath per mnd en ik moest 22000 bath belasting betalen en is inclusief aanvraag RO 22 formulier. Dit doe ik nu voor de derde keer, de eerste keer heb ik het door een belasting adviseur laten doen om moeilijke vragen bij het belasting kantoor te voorkomen.
Beste Jacob, ik ben ook bezig met het bestuderen van de PIT91. Bij de berekning stuit ik op een probleem. Misschien kun jij mij helpen: als kortingen heb ik 190K vanwege ouder dan 65 jaar; 60K voor mezelf en 60K voor mijn Thai spouse (geen inkomen) en 100K vrijstellein. Samen: 410K baht. Aan AOW-deductie heb ik 45K. Mijn vraag is: tel ik die 45K op bij de totale kortingen van 410K, of reken ik eerst uit wat ik aan Thai Tax moet betalen en daaarna die 45K ervan aftrekken? Kun jij mij op weg helpen? Alvast dank!
Beste Wim, zoals jij en vele anderen ben ik ook bezig met het bestuderen van de Thai belastingenkwestie. Ook ik kom uit op een totaal aan kortingen van B410K. Voor wat betreft de AOE-deductie van art 23 lid 6 volg ik de pdf van wijlen Lammert de Haan uit: https://www.thailandblog.nl/expats-en-pensionado/heffing-van-belasting-over-sociale-zekerheidsuitkeringen-het-vervolg/ Deze pdf volgend kom ik uit als volgt:
1- je rekent eerst uit hoeveel je hebt binnengebracht aan Thai baht;
2- je brengt de kortingen van B410K in mindering;
3- je past de Thai belastingschijven toe op het bedrag na mindering;
4- op het te betalen bedrag aan Thai tax trek je af wat je aan AOW-loonheffing hebt betaald;
5- het resultaat in wat je nog hebt te betalen aan de Thaise fiscus.
Het volgende probleem is dan hoe met name punt 4 in te vullen op de PIT91. Maar misschien weet iemand anders dit te melden. Ontzettend jammer dus dat Erik Kuipers ermee stopte.
Henk en Wim, er loopt iets fout. Een beetje ook mijn fout want in mijn advies over 23/6, zie https://www.thailandblog.nl/expats-en-pensionado/belastingen-de-weg-naar-de-reductie-uit-art-23-lid-6/, is een bijlage die je meeneemt naar de dienst niet goed uit de verf gekomen. Communicatiefoutje naar de redactie toe. Zie in mijn artikel onder de weblinks het woord bijlage onderstreept.
Nu kan ik dat hier uitleggen, maar beter schrijf ik vandaag een tweede artikel over 23 lid 6. Dat doe ik vandaag dus welllicht staat dat er over enkele dagen en kunnen jullie opnieuw gaan rekenen en de juiste bijlage met de juiste getallen printen en meenemen naar de dienst.
Dus even geduld svp.
Beste Erik, hulde! Absoluut. Enorm fijn dat je mijn vraag en het antwoord van Henk oppikt. Met z’n allen komen we er wel uit. Heel veel dank!
Beste Wim,
Ik heb geen verstand van belasting en ben de eerste keer naar een belasting accounting buro gegaan. Die weten de regels van de thaise belasting en voorkom je problemen. Het volgend jaar neem je die aanslag mee naar het belasting kantoor met je bank statement en zij vullen alles voor je in zonder vragen. De uitkomst is meestal iets hoger dan het vorige jaar. Succes