Thailand belastingen: Het nieuwe voorstel voor het belasten van buitenlands inkomen toegelicht (2)

Wij herinneren ons dat tegen het einde van dit jaar een KB, koninklijk besluit, is toegezegd met wéér een wijziging in het Thaise belastingstelsel waar het gaat om inkomen uit een buitenland.
Ik schreef er eerder over: https://www.thailandblog.nl/expats-en-pensionado/belasting-thailand/thailand-belastingen-het-nieuwe-voorstel-voor-het-belasten-van-buitenlands-inkomen-toegelicht/ en ook de redactie: https://www.thailandblog.nl/geld-fanancien/nieuwe-vrijstelling-voor-buitenlandse-inkomsten-moet-thais-kapitaal-terughalen/
Of dat nog doorgaat? Je weet het nooit in Thailand en nu helemaal niet nu oorlog dreigt met Cambodja en het kabinet op springen staat. Maar komt er ernstige vertraging dan heeft dat mogelijk als bijkomend voordeel dat het nieuwe verdrag NL-TH ook later komt. Daar zullen weinig mensen met NL-inkomen rouwig om zijn…
Nishimura & Asahi, de grootste ‘law-firm’ van Japan met uiteraard een kantoor in Bangkok, heeft er ook over gepubliceerd; voor mij een teken dat er meer aan de hand is dan wat geruchten. Hier komt de vertaling in mijn eigen woorden.
DE THAISE BELASTINGDIENST WIL VRIJSTELLING VOOR INKOMEN UIT HET BUITENLAND, OM DAARMEE GELD VOOR INVESTERINGEN BESCHIKBAAR TE KRIJGEN
De heer Panuwat Luangwila, plaatsvervangend directeur-generaal van de Thaise belastingdienst (de TRD), heeft aangekondigd dat de TRD wetgeving voorbereidt om de huidige regeling te wijzigen; bedoeld is de regeling omtrent inkomen uit een buitenland dat naar Thailand wordt gebracht door Thaise ’tax residents’.
De voorgestelde wijziging zal de regels vergemakkelijken door het verlenen van belastingvrijstelling voor tax residents van Thailand die in het buitenland verdiend inkomen naar Thailand brengen/overboeken binnen twee belastingjaren (lees: kalenderjaren). Daarmee bedoelt men het jaar waarin het inkomen is verdiend en het jaar daarna. Maar, breng je het naar Thailand NA deze termijn dan is het gewoon belast volgens de bekende regels.
De huidige regeling
De huidige wet en regels, speciaal afdeling 41 van de belastingwet en de instructies van het departement, nrs 166/2566 en 167/2566 uit 2023, bepalen dat tax residents van Thailand, die het ingaand 1-1-2024 in een buitenland verdiend inkomen naar Thailand brengen, dit moeten aangeven in Thailand en indien nodig income tax moeten betalen naar de (ons ondertussen) bekende tarieven. De bedoeling van deze regeling is wel bekend; Thailand wil de schade beperken die het land lijdt omdat tax residents dat geld veelal in een buitenland laten staan en/of pas veel later naar Thailand brengen.
De nieuwe, voorgestelde regeling
De nieuwe voorgestelde regeling zou, want we kennen de tekst nog niet, een vrijstelling van twee jaar toestaan voor inkomen uit een buitenland ‘earned from 2024 onward’ dat naar Thailand is gebracht/geboekt ‘within two tax years’.
Wat staat er nu eigenlijk? Earned from 2024 onward betekent volgens google vertaalservice ‘inkomsten vanaf 2024’. Volgens Van Dale betekent ‘vanaf 2024’ dat 2024 inbegrepen is. Dat las ik elders ook, maar de belastingaangiften 2024 zijn al lang ingediend… Wie het weet mag het zeggen dus we moeten de besluiten eerst maar eens afwachten, en ons ook realiseren dat hier sprake kan zijn van Thinglish…
Inkomsten binnen geboekt na die tweejaarperiode zullen worden belast volgens de normale regels. Maar, de conceptmaatregel moet nog worden goedgekeurd door het kabinet en worden beoordeeld door de Thaise Raad van State voor het wet kan worden. Men verwacht dat het kan worden ingevoerd in het eerste kwartaal van 2026, de aangifteperiode, en dat het betreft inkomen ‘from 2024 onward’.
Om welke bronnen gaat het?
Dit voorstel is ontstaan uit waarnemingen van de TRD dat Thaise belastingplichtigen meer dan twee trillion (=biljoen) THB, dat is een twee met twaalf nullen, ook wel 52 miljard euro, hebben geïnvesteerd in een breed pakket activa, inclusief onroerende zaken, verzekeringsproducten, beleggingsfondsen, aandelen en schuldbrieven, en dat deze beleggingen iets opleveren in de vorm van rente, dividenden, winsten en ander inkomen en men denkt aan jaarlijks honderden miljarden THB.
Het stimuleren van het naar Thailand boeken van deze gelden zou de economie substantieel kunnen verbeteren en dat komt overeen met de visie van ‘Financiën’ dat Thaise belastingplichtigen wil aanmoedigen dit geld te herinvesteren in Thailand.
De tweejaartermijn is van praktische aard zoals het opvangen van vertraging in het overmaken van eindejaarsdividenden die het tijdig overboeken zouden kunnen vertragen. Genoemde plaatsvervangend directeur-generaal benadrukt dat men een prikkel wil geven, geen straf, en dat men herinvestering in Thailand nastreeft.
In antwoord op zorgen over dubbele belastingheffing bevestigde de TRD dat Thailand werkt naar internationale standaarden door tax-credit toe te staan. Hierdoor kan in het buitenland al betaalde income tax (tot op zekere hoogte) in mindering worden gebracht van Thaise income tax over hetzelfde inkomen. Dit mechanisme komt overeen met de 61 belastingverdragen die Thailand heeft gesloten.
Mijn opmerkingen
Tax-credit; dat bestaat niet onder het huidige verdrag NL-TH. Daarin is inkomen exclusief aan een van de landen ter heffing toegewezen. Mogelijk zal dat in het komende verdrag anders zijn. Tax-credit komt wel voor in het verdrag BE-TH.
Pensioenen en uitkeringen uit de zekerheid; het is maar de vraag of die onder de regeling gaan vallen.
Blijft de huidige regeling bestaan dat geld verdiend in een jaar waarin je geen 180 dagen in Thailand was, vrij van income tax blijft?
Bron: Lexology.com 17 juni 2025. Auteurs Mrs Areeya Ananworaraks en Mrs Pairaya Yangpaksi van Nishimura & Asahi, adviseurs, Bangkok, op 1 juni 2025. Vertaald en bewerkt door Erik Kuijpers.
———————————————
Dit artikel is [jp_post_view]
———————————————
Over deze blogger

- Bouwjaar 1946. Kreeg de bijnaam 'Lopende belastingalmanak' en heeft 36 jaar in dat vak gewerkt. Op zijn 55e naar Thailand verhuisd. Invaliditeit dwong hem van zijn gezin in Nongkhai naar huisje met thuiszorg en scootmobiel in Súdwest-Fryslân.
Lees hier de laatste artikelen
Belasting Nederland21 augustus 2025Belastingen: Het nieuwe verdrag tussen Nederland en Thailand komt er aan!
Geld en financiën19 augustus 2025Thailand werkt aan vrijstelling van crypto-winsten en -vermogen
Cultuur17 augustus 2025Lahu: Legendes en verhalen deel 3 (nr 4)
Cultuur2 augustus 2025Lahu: Legendes en verhalen deel 3 (nr 2)
Beste Erik, met dank voor al jouw moeite ons op de hoogte te houden van Thailand’s plannen, toch als volgt:
1- als nog niet duidelijk of eind van het jaar een KB er aan komt, en wat de inhoud ervan is/wordt, waarom hebben we het nu er dan over?
2- Tax-credit bestaat niet in het huidige TH-NL belastingverdrag. En vooralsnog was er nooit enig bericht dat er in het nieuwe verdrag wél een dergelijke ‘korting’ op te voeren zou zijn. Maar toch zeg jij: “Mogelijk zal dat in het komende verdrag anders zijn”. Hoezo anders? Komt er wel een tax-credit zoals BE dat kent? NL kreeg toch alle heffing toebedeeld en TH het nakijken? Weg AOW-reductie, weg teruggave via C-biljet. Wat deert dan nog wat TH van plan is?
3- Jouw opmerking over: “Pensioenen en uitkeringen uit de zekerheid; het is maar de vraag of die onder de regeling gaan vallen.” Op basis waarvan maak jij hierover een zeker voorbehoud? Blijft dan toch AOW-reductie en teruggave via C-biljet? Maar NL gaan toch als enige heffen? Wat deert ons dan dat KB?
4- Het eerste door jou aangehaalde vertaalde artikel was beschrijvend/informatief. Dit schrijven jouwerzijds gaat onzekerheid opleveren. Nu TH in onrustige vaarwaters dreigt terecht te komen en niemand van ons ook maar iets zinnigs kan zeggen over de inhoud van het nieuwe TH-NL belastingverdrag, laat staan wanneer die van kracht wordt: is het niet beter gewoon eens geen berichten meer te delen, totdat met zekerheid te melden valt wat er gaat gebeuren en waarnaar we ons te richten hebben. Ik schat dat we dan 2028 naderen!
Rijck, is dat het dualisme in de mens? In de eerste regel steek je een veer in mijn achterste en daarna lees ik tussen de regels door ‘donder maar op met die onzin’.
Ik lees over de Thaise income tax wat de grote kantoren in Thailand publiceren. Die vertellen geen onzin, zoals ik in mijn vertaling al toelichtte. Lees het dan niet! Je MAG hier lezen, er MOET niets. Waar je mijn naam ziet staan dat sla je voortaan dus over, is mijn advies! Net als ik bijdragen oversla want ik heb geen interesse in .. maar laat ik dat voor me houden. Stimulerend is het niet, dit soort commentaar, maar als ik zie dat er al 700+ keer gelezen is op dit moment…
Er ligt nu een tekst klaar om te vertalen over de vrijstelling van Thaise income tax over de winst op digital assets. Tja, is dat nu wel of niet interessant voor de lezers?
Ik vind het begrip inkomen een lastige definitie.
In mijn woordenlijst betekent inkomen al het geld dat op de een of andere manier in je portemonnee terecht komt.
Inclusief dat van diefstal, als je met enige regelmaat steelt.
De intentie om dat geld te verdienen is voor mij wel onderdeel voor dat inkomen.
Op straat gevonden geld beschouw ik niet als inkomen.
Bij mijn laatste aangifte in Thailand ontstond er een discussie tussen een paar jonge dames (waarschijnlijk in opleiding) – die zich over mijn aangifte hadden gebogen – over mijn AOW. (Ik noem dat inkomen)
Toen ze het onderling eens waren vroegen ze mij of ik dat geld met werken had verdiend.
Ik heb toen gezegd dat ik als oude man met een kwakkelende gezondheid geen behoefte meer voelde om te werken.
Aanslag nul Baht.
Rudolf, het Thaise inkomensbegrip wijkt af van het onze. In Thailand is winst op de verkoop van je huis, van je effectenportefeuille en winst op ‘digital assets’ in beginsel inkomen. Gelukkig regelen verdragen in veel gevallen anders.
Inkomen uit de zekerheid, zoals onze AOW en WIA, worden in het verdrag niet genoemd en zijn dus ‘rest-inkomen’ dat valt onder artikel 23 lid 6. Maar er zijn al Thaise ambtenaren die het een uitkering vinden vergelijkbaar met de uitkeringen uit de Thaise zekerheid, de SSO of in het Thais prakan sangkhom, en die achten ze vrijgesteld op de voet van artikel 42 lid 25 van de nationale wet.
Dat is ook mijn advies voor volgend jaar maart als je weer aangifte moet doen: meld het wel en beroep je op artikel 42 lid 25. Dan valt het weg uit jouw overig inkomen en kom je mogelijk niet aan betalen toe.
In de laatste weken van de discussie over het doen van aangifte was er een discussie of de AOW weg kon blijven uit de discussie omdat het wezen van AOW niet strookt met Thai Tax Law Art 40-1, namelijk dat inkomen verkregen uit arbeid bij de aangifte hoort: 1) Income derived from employment, whether in the form of salary, wage, per diem, bonus, bounty, gratuity, pension, house rent allowance, monetary value of rent-free residence provided by an employer, payment of debt liability of an employee made by an employer, or any money, property or benefit derived from employment.
Pensioen kan ik me nog voorstellen want dat verkrijg als je werkt en met je werkgever premies in een pensioenfonds stort. Ik weet niet de naam meer van degene die toen met jou hierover van gedachten wisselde. Hoe kijk je er nu naar?
Wim, zie mijn antwoord aan Rudolf.
WIA heeft een link met arbeid en valt onder de noemer ‘derived from employment’. AOW valt onder 23 lid 6, WIA is geen pensioen en valt dus ook onder het restinkomen van 23 lid 6: ‘En ter zake van alle … ‘ etc.
Maar als Thaise ambtenaren art 42 lid 25 van toepassing vinden en zowel AOW als WIA willen vrijstellen, dan is dat maar zo. In dit land ontbreekt de uniformiteit. In maart heb ik van veel gepensioneerden gehoord hoe het ging. Enkelen betaalden over de AOW met reductie, anderen kregen 100% vrijstelling, weer anderen kregen geen reductie maar wel tax credit in de vorm van de van de AOW ingehouden loonbelasting, en enkelen werden weggestuurd….
In NL zit alle kennis over de verdragen bij een apart kantoor, kantoor Heerlen. In Thailand doet iedere ambtenaar wat hem/haar goed lijkt. We moeten er maar mee leren leven.
Dank je wel voor je uitleg Erik. Fijn dat je ons regelmatig op de hoogte houdt.
Het begrip “Thaise belastingplichtigen” komt mij voor als iedereen die langer dan 180 dagen in Thailand verblijft in Thailand belastingplichtig is. Dus niet alleen Thaise nationals, maar ook expats, die in Thailand belastingaangifte moeten doen. Zie ik dat zo goed?
Dan de term “2024 onwards”. Zoals ik dat altijd zakelijk heb gebruikt, is dat inclusief 2024.
Maar je hebt gelijk, het blijft toch best wel ondoorzichtig. Zeker voor mensen zoals ik, die op korte termijn (dit jaar) permanent naar Thailand emigreren.
Frank B, dank je, weer iets geleerd.
Wat de termijn in Thailand betreft, de Thaise wet zegt 180 dagen of langer, niet: langer dan 180 dagen. Tot en met 179 dagen ben je alleen belastingplichtig voor Thais binnenlands inkomen, zoals (bank)rente. Daarom adviseer ik aanstaande emigranten om pas na 15 juli te emigreren; dan haal je de 180 dagen niet (tenzij je er een vakantie in hebt voor die datum…). Een kwestie van rekenen dus.