()

China heeft zijn economische invloed in Thailand verder vergroot door de grootste buitenlandse investeerder te worden in de Eastern Economic Corridor (EEC). Dit grootschalige industriële ontwikkelingsproject beslaat de provincies Chon Buri, Rayong en Chachoengsao, ten zuidoosten van Bangkok. Volgens Korthong Thongtham na Ayutthaya, waarnemend directeur van een EEC-afdeling, hebben Chinese bedrijven tussen 2019 en 2024 investeringscertificaten gekregen voor een totaalbedrag van 8,4 miljard dollar. Dat vertegenwoordigt 16 procent van alle investeringen in het cluster. Alleen Thailand zelf investeerde meer, met 37 procent, terwijl Japan de derde plaats innam met 12 procent.

Focus op elektrische voertuigen en energie

Het grootste deel van de Chinese investeringen gaat naar de productie van elektrische voertuigen en energiegerelateerde projecten. De Chinese fabrikant BYD, een van de wereldmarktleiders op het gebied van EV’s, speelt daarbij een hoofdrol. Thailand positioneert zich hiermee als een regionaal centrum voor de productie van elektrische voertuigen, wat aansluit bij de ambities van de Thaise overheid om de auto-industrie te verduurzamen en te moderniseren.

Hogesnelheidslijn als ruggengraat van de corridor

Een belangrijk speerpunt in de samenwerking is de aanleg van een 220 kilometer lange hogesnelheidslijn die Bangkok verbindt met de drie EEC-provincies. Het project, dat oorspronkelijk zeven jaar geleden van start ging maar door de COVID-19-pandemie vertraging opliep, zal volgens Korthong nog zeker vijf jaar duren. Het consortium dat verantwoordelijk is voor de bouw bestaat uit Thaise bedrijven en de Chinese staatsgigant China Railway Construction Corporation. De spoorverbinding moet de logistieke efficiëntie van de corridor aanzienlijk verbeteren en buitenlandse investeerders aantrekken.

Aerotropolis rond U-Tapao Airport

Naast spoorinvesteringen richten Chinese bedrijven hun blik op de luchtvaart. De Zhengzhou Airport Economy Zone tekende een intentieverklaring om een zogenaamde aerotropolis te ontwikkelen rond U-Tapao Airport, die de drie EEC-provincies bedient. Deze op logistiek en handel gerichte ‘stad’ moet zorgen voor directe luchtverbindingen tussen centraal China en het Thaise industriegebied. Daarmee krijgt de corridor niet alleen betere infrastructuur, maar ook een springplank voor internationale handel.

Nieuwe technologie en kennisoverdracht

Volgens Korthong dragen de Chinese investeringen bij aan de modernisering van de Thaise industrie. Niet alleen brengen de bedrijven kapitaal mee, maar ook technologische kennis en innovatie. “We zullen niet alleen van Chinese bedrijven profiteren”, zei hij. “We kijken vooral naar voorstellen die technologie overdragen en de lokale bevolking helpen.” Daarmee hoopt Thailand zijn eigen industrie op te waarderen en de werkgelegenheid in de regio te versterken.

Strategische motieven achter de investeringen

Economen zien ook geopolitieke en handelsgerelateerde motieven achter de Chinese betrokkenheid. Volgens Song Seng Wun, adviseur bij CGS in Singapore, is de EEC aantrekkelijk door de nabijheid van diepzeehavens, lagere arbeidskosten en de mogelijkheid voor bedrijven om Amerikaanse importheffingen te ontwijken. “Bedrijven willen hun toeleveringsketens diversifiëren, al dan niet vanwege tarieven”, aldus Song. Met de EEC krijgt China een stevige voet aan de grond in Zuidoost-Azië, terwijl Thailand profiteert van infrastructuur en industriële groei.

Bron: South China Morning Post via Bangkok Post
Link naar artikel

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website