()

Het is weer zover. Thailand heeft een nieuwe manier gevonden om het begrip Amazing te herdefiniëren. Niet langer draait het om olifanten die achteruit fietsen of ladyboys die beter dansen dan je schoonzus op haar derde prosecco. Nee, deze keer is het je banksaldo dat een magische verdwijntruc opvoert. Eén dag sta je rood van de nam phrik, de volgende dag sta je rood door de Bank of Thailand.

De muilezelrekeningen. Alleen de naam al. Je ziet meteen zo’n ezel voor je die met een touwtje om z’n nek door de Isaan sloft, een plastic bankpas bungelend als bel. Ondertussen spoelt jouw zuurverdiende geld via drie obscure tussenstations en een tante van een oom van een buurman linea recta naar een callcenter in Phnom-Penh. En jij? Jij mag bewijzen dat je geen crimineel bent. Succes.

De adjunct-gouverneur, Daranee Saeju, zegt dat dit allemaal voor jouw bescherming is. Een geruststelling, net zo overtuigend als een bordeel dat adverteert met gratis condooms. “Alleen verdachte rekeningen,” bezweert ze. Totdat blijkt dat ook jouw rekening verdacht veel lijkt op die van een muilezel. En hop, daar gaat je saldo. Het voelt een beetje alsof je condoom knapt en de dokter later zegt: ach, kleine kans dat het raak is, hoor.

Het Anti-Online Scam Operation Centre. Klinkt als een Marvel-film, maar dan zonder superhelden. Meer een groep kantoormieren die met Powerpoints en Excel-sheets zwaaien terwijl jouw huur niet kan worden afgeschreven. Samen met de commerciële banken, die vooral commercieel zijn en zelden bank, worden “frauduleuze geldstromen onderbroken”. Prachtig. Jammer dat jouw boodschappen daar ook onder vallen.

En dan die technische fout. Een bank die de dagafsluiting niet goed verwerkt. Resultaat: jouw saldo lijkt op een Thaise verkiezingsbelofte, compleet verzonnen en de volgende dag weer “gecorrigeerd”. Banken beloven compensatie. Dat is net zo geruststellend als een karaokezanger die roept dat hij “echt bijna op toon” zit.

Het mooiste detail? Sommige rekeningen werden voor meer geld geblokkeerd dan er überhaupt op stond. Dat is pas vooruitgang. Banken die schulden voor je verzinnen. Je denkt misschien dat je arm bent, maar de Bank of Thailand zegt: nee hoor, u bent negatief arm.

Natuurlijk komt er een hulplijn. 1213. Bel gerust. Je krijgt een vriendelijke stem die zegt dat je geduld moet hebben. Ondertussen sta jij bij de 7-Eleven met een mandje Mama-noodles en een geweigerde pas. De rij achter je zucht, en jij mompelt: Amazing Thailand.

Nieuwe maatregelen zijn onderweg, zeggen ze. Dat klinkt als: “We werken eraan, even geduld.” Zoals bij de reparatie van een Thaise lift waar een bordje hangt met under maintenance en je drie jaar later dezelfde trap oploopt.

Dus ja, de boodschap is simpel. Wil je je geld in Thailand veiligstellen? Zet het niet op de bank. Stop het onder je matras, verstop het in je koelkast of begraaf het in je tuin. Stop het alleen niet in een muilezel. Want die loopt er misschien morgen mee weg.

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

De Expat
De Expat
De Expat (66) woont al 17 jaar in Pattaya en geniet van elke dag in het land van melk en honing! Vroeger werkzaam in de wegen en waterbouw, maar het grillige weer in Nederland ontvlucht. Woont hier met zijn Thaise vriendin en twee honden net buiten Pattaya, op 3 minuten loopafstand van het strand. Hobby's: genieten, uitgaan, sporten en met vrienden filosoferen over voetbal, Formule 1 en politiek.

9 reacties op “Column – In Thailand verdwijnt je geld sneller dan een Singha op een hete dag”

  1. Sjaak S zegt op

    Wat er precies klopt aan dit verhaal weet ik niet. Maar ik heb in de loop der jaren geleerd – en ook altijd zo gedaan – nooit slechts één rekening bij één bank te hebben. Ik verdeel mijn geld altijd over verschillende banken en rekeningen. Ik ben niet rijk en zal het ook niet meer worden, maar zelfs dat weinige inkomen kun je goed verdelen.

    Een deel gaat naar de rekening van mijn vrouw voor haar dagelijkse inkopen. Ze hoeft me nooit om geld te vragen.
    Een deel gaat naar een bank waar ik spaar voor grotere aankopen.
    Een deel gaat naar een cryptowallet.
    Een deel wordt omgezet in goud.
    Een deel blijft op Wise staan.
    En een deel gebruik ik voor mijn dagelijkse kosten.

    Op die manier kan ik altijd aan geld komen en heb ik altijd ergens een reserve. Dit deed ik al toen ik nog werkte en in Nederland woonde. Ik vind het eigenlijk heel normaal om niet alle eieren in één mand te leggen. Nogmaals: je hoeft geen kapitalen te hebben om dit te doen.

    3
    • Geld wat op de bank staat is eigenlijk jouw geld niet meer, maar van de bank. Kijk maar eens in de kleine lettertjes van de overeenkomst. Wanneer je geld op een bankrekening hebt staan, is dat juridisch gezien geen “opslag” van jouw contante geld, maar een vordering op de bank. De bank heeft dus een schuld aan jou ter hoogte van het saldo. Daarom staat jouw geld ook op de passiefzijde van de bankbalans, meestal als “tegoed van klanten” of “deposito’s”. Omgekeerd mag de bank jouw geld gebruiken voor leningen of investeringen. Jij hebt slechts het recht om het afgesproken bedrag terug te vorderen, bijvoorbeeld via pinnen of overschrijven.
      Voor crypto geldt hetzelfde:
      Zelf een wallet (non-custodial): als jij de private keys beheert (bijvoorbeeld via een hardware wallet of een app waarvan jij de seed phrase hebt), dan heb jij feitelijk de volledige zeggenschap over de coins. Juridisch gezien ben je dan de eigenaar, want niemand anders kan er aanspraak op maken of ze uitgeven.

      Via een exchange of custodial wallet: daar ligt het anders. Dan hou je in feite een vordering op de exchange, een beetje zoals bij een bankrekening. De exchange bezit de private keys en dus de feitelijke controle. Als de exchange omvalt of frauduleus handelt, ben jij juridisch vaak slechts een schuldeiser in de rij.

      2
  2. Jan zegt op

    Ik geniet van uw columns en de orginele metaforen.

    5
  3. hans zegt op

    dit is voor mij de reden dat ik alles contant doe, ook in NL tot soms ergernis van kassieres
    contactloos is geblokt, QR heb ik niet

    geeft veel rust
    Hans

    7
    • Dimitri zegt op

      Behalve dat je in Thailand op veel plaatsen niet eens meer contant kunt betalen… Enkel QR wordt dan geaccepteerd.

      0
  4. Tinus zegt op

    Het fenomeen van ‘muilezel’-rekeningen (‘mule-accounts’) is wijdverspreid in Thailand. Dit soort accounts spelen een stevige rol bij online fraude en witwaspraktijken, en vormen daarmee een aanzienlijk probleem. De belangrijkste functie van een ‘mule-account’ is om de identiteit van de oplichter te verbergen.
    Door gestolen geld over te maken naar een bankrekening van een ander persoon, wordt het voor de autoriteiten moeilijk om het geld terug te traceren naar de oorspronkelijke crimineel. Oplichters rekruteren op verschillende manieren mensen om hun bankrekeningen te gebruiken. Dit kan via misleidende vacatures, sociale media of phishing. Vaak worden mensen gelokt met de belofte van ‘snel geld’ zonder dat ze de juridische risico’s volledig beseffen.

    De Bank of Thailand (BoT) bevriest accounts van gewone mensen vanwege betalingen via QR-codes. Het leidt tot enorme frustraties bij straatverkopers en kleine ondernemers. Het probleem ligt niet zozeer in de QR-code zelf, maar in de manier waarop criminelen deze gebruiken in hun frauduleuze netwerken. QR-codes zijn in Thailand extreem populair en een integraal onderdeel van het betalingsverkeer geworden, onder meer door het PromptPay-systeem. Dit gemak maakt ze echter ook een aantrekkelijk middel voor criminelen.

    Thai overheid meldt strenge maatregelen te moeten nemen vanwege de enorme toename van online fraude, waarbij miljarden baht verloren gaan. Is een rekening verdacht, wordt die aangepakt, ook als dit een onschuldig iemand treft. De Thaise autoriteit heeft inmiddels toegegeven dat onschuldige burgers in de knel komen en werken eraan om het proces van het deblokkeren van rekeningen te versnellen. Om minder kans te lopen geblokkeerd te raken is het aan te raden om:

    1- de betaling met een QR-code te controleren alvorens een bevestiging te geven;
    2-enkel gebruik te maken van de scanner in je mobiele bank-app;
    3- nooit te scannen en betalen met ‘algemene’ scanner, en
    4- nooit een QR-code te scannen om geld te ontvangen, alleen om te betalen.

    Twee culturele aspecten spelen mee in het bestaan van zoveel ‘mule-accounts’ in TH. Ten eerste omdat veel mensen in Thailand, vooral in landelijke gebieden of met een laag inkomen, kwetsbaar zijn voor aanbiedingen om ‘snel en gemakkelijk’ geld te verdienen. Gaat het om geld, zijn de oren gespitst. Oplichters spelen hierop in door valse vacatures te adverteren op sociale media , waarbij ze potentiële slachtoffers vragen hun bankrekening te gebruiken voor zogenaamd legitieme transacties. Het beloofde geld kan aantrekkelijk zijn voor wie financieel moeilijk zit.

    Een tweede aspect is dat van respect voor autoriteit. Oplichters doen zich vaak voor als bankmedewerkers, overheidsfunctionarissen of HR-managers om vertrouwen te winnen. Het gebrek aan mediawijsheid en vaardigheden om informatie te verifiëren, maakt het voor Thais makkelijker om in deze val te trappen. Omdat ze de autoriteit van de ‘afzender’ niet snel in twijfel trekken, volgen ze de instructies op. Dit wordt ook versterkt door een gebrek aan kennis over de specifieke risico’s van online fraude.

    7
  5. Theo Janssen zegt op

    Hoogstwaarschijnlijk ben je ook dan onbetrouwbaar als je elke maand je geld ineens opneemt om thuis te bewaren,wat moet je met zoveel geld dat je elke maand direct van jou rekening laat verdwijnen ?
    Probleem van de volgende maand is dat je je inkomsten ook niet meer kunt opnemen omdat zij het voor jou bewaren.
    Amazing !!!.

    0
  6. R. zegt op

    Tja, die ‘scam call centers’ vanuit India maken maar al te graag gebruik van bankrekeningen van Thaise naïeve geldezels.

    Wanneer je op een houtje moet bijten en een vriendin van een vriendin die in een bar werkt, je 5000 baht per maand belooft voor het ‘uitlenen’ van je bankpasje aan een indier is de keuze helaas snel gemaakt (met alle gevolgen van dien).

    2
  7. Henk zegt op

    Ook mijn rekening is geblokkeerd. Kan het alleen opheffen als ik naar BKK ga. Daar hebben ze een scan die het opheffen van de blokkade mogelijk maakt, zegt mijn bankchef. Maar dat is maar 800 km bij mij vandaan. Van de zotte. Eng dat je niet even kunt kijken of je pensioen binnen gekomenen is. Niet kunnen pinnen bij de ATM. Inderdaad Amazing Thailand!

    3

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website