()

De prijs van een vliegticket naar verre bestemmingen als Thailand dreigt de komende jaren flink omhoog te gaan. Per 1 januari stijgt de Nederlandse vliegbelasting al met 2,9 procent, waardoor het huidige tarief van 29,40 euro uitkomt op 30,25 euro. Volgens reisbrancheorganisatie ANVR is dit pas het begin van een reeks verhogingen die vakanties en familiebezoeken voor veel Nederlanders steeds duurder zullen maken.

Jaarlijkse verhoging en onzekerheid

De vliegbelasting wordt jaarlijks aangepast aan de prijsontwikkeling. De ANVR maakte de verhoging alvast bekend, zodat luchtvaartmaatschappijen de nieuwe bedragen kunnen verwerken in hun tarieven. “Zo voorkomen we dat klanten later worden geconfronteerd met onverwachte naheffingen,” legt adjunct-directeur Walter Schut uit. Toch wijst de branche erop dat de timing wringt, omdat de belastingplannen vaak pas in december officieel gepubliceerd worden, terwijl ze in januari al gelden.

Forse extra lasten in 2027

Wat vooral zorgen baart, is de voorgenomen verhoging in 2027. Het huidige kabinet wil de belasting op langeafstandsvluchten met tientallen euro’s verhogen. Voor reizigers naar Azië kan dat betekenen dat een ticket 50 tot 70 euro duurder wordt, of zelfs meer. Voor een gezin dat samen naar Thailand vliegt, kan dit bedrag snel oplopen tot honderden euro’s extra.

Gevaar voor gewone reiziger

Reisorganisaties vrezen dat vliegen naar verre bestemmingen steeds meer een luxeproduct wordt. Voor mensen die familie hebben wonen in Thailand, of voor vakantiegangers die juist kiezen voor een langere reis in plaats van meerdere korte trips, zijn de hogere kosten moeilijk op te vangen. De vraag rijst of verre reizen straks nog wel bereikbaar zijn voor de gemiddelde Nederlander, of vooral voor de rijken en de elite.

Politieke keuzes bepalen de prijs

De discussie over vliegen is politiek geladen. Als er na de verkiezingen een centrumlinks kabinet komt, ligt het volgens kenners voor de hand dat de prijzen nog veel verder zullen stijgen. Partijen met groene ambities zien vliegen immers als een sector waar extra belastingmaatregelen noodzakelijk zijn om de klimaatdoelen te halen. Voor reizigers betekent dat concreet: nog hogere ticketprijzen, juist op de lange afstanden.

Onzekerheid voor de toekomst

De ANVR hoopt dat een nieuwe coalitie de plannen voor 2027 heroverweegt, maar garanties zijn er niet. Daarmee blijft de toekomst van betaalbaar vliegen onzeker. Wat ooit een vanzelfsprekende keuze was voor vakantie of familiebezoek, lijkt langzaam maar zeker te verschuiven naar een luxe die niet iedereen zich nog kan veroorloven.

Bron: Luchtvaartnieuws.nl

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

35 reacties op “Vliegen wordt steeds duurder en Thailandreizigers gaan dat voelen”

  1. Arno zegt op

    Het zal niet de eerste keer zijn dat den Haag zich uit de markt belast.
    In plaats van meer geld binnenharken zou het net als met rookwaren wel eens kunnen leiden tot minder geld binnenharken want dikke kans dat velen Schiphol of een andere Nederlandse luchthaven de rug toe keren en vanaf een Belgische of Duitse luchthaven gaan vliegen.
    Zo maken ze de Nederlandse lucht havens kapot en voor de reiziger wordt het minder leuk.
    En zal voor de rijkere lieden vliegen vanaf een Nederlandse luchthaven betaalbaar blijven.

    Gr.Arno

    16
    • Toon PhaYao zegt op

      Voor mij niet ik leef op de Belgische grens Brussel is voor mij dichterbij dan Schiphol Taxi om naar de luchthaven te gaan is in Belgie ook goedkoper. en ik heb niets met de Nederlandse staat en zijn groen drammers

      6
  2. William-Phuket zegt op

    Ben blij dat ik er niks mee te maken krijg, als retiree in Thailand wonende.

    Boek daardoor altijd Thailand-Nederland-Thailand Tickets.

    Het is gewoon een ordinaire belasting, ‘vals’ onder millieunoemer opgebracht.
    Wat er met de opbrengsten gedaan wordt hoor je niet.
    En,…Geen vliegtuig dat er minder om vliegt.

    18
    • Cor van der Velden zegt op

      Wat dacht je van de 500 miljoen naar Ukraine? En de Patriot systemen die daarheen moeten? Dat moet ergens van betaald worden!

      6
      • Sjoerd zegt op

        IK betaal graag een paar tientjes meer voor de veligheid van Oekr en dus Europa.
        Alles liever wat duurder, dan overheerst worden door Rusland,
        Vergeet niet dat mijn AOW en Pensioen 10% omhoog gegaan zijn.

        15
    • Co zegt op

      Beste William, of je nu BKK-AMS-BKK boekt of AMS-BKK-AMS je zal ten alle tijden de nederlandse luchthavenbelasting moeten betalen.

      0
  3. robin zegt op

    had er ginsteren ene kleine berekening op gedaan , sinds 2021 is er een verhoging van ongeveer 285 % op de toeslag en dan komt de grote verhoging nog in 2027

    8
    • Ger-Korat zegt op

      Waar hebben we het over: 0,85 Eurocent verhoging. En dan alle reacties…. Ondertussen krijgt een ieder iets van 3 tot 6 % salarisverhoging per jaar, zijn de huizenprijzen en dus het vermogen wat daarin zit in 1 jaar met 8,6% gestegen ( 8% x 500.000 = een toename van vermogen van grofweg 40.000 Euro). En maar klagen over een paar Euro eenmalig per jaar extra uitgaven. Ja het valt niet mee om in Nederland te leven, het geld klotst tegen de klippen op. In een andere reactie had ik het over Dagobert Duck en zijn geldpakhuis; vermoed dat hij een Nederlander was want ook Dagobert zat erg op zijn vele geld en wilde niets uitgeven. Nog effe en de ombudsman krijgt brieven dat de 4e vakantie per jaar door de Nederlandse overheid gedwarsboomd wordt want maar liefst een extra heffing van bijna 1 Euro .

      7
      • Erik Kuijpers zegt op

        Ger-Korat, deze keer met je eens. Behalve met die 0,85 eurocent; ik denk aan 0,85 euro…

        2
  4. Jan zegt op

    Nu is een vliegticket boeken ook een soort loterij. Of je nu €820 of €870 betaald, ook die verschillen komen nu voor.
    Wat er in 2027 gaat gebeuren zien we dan wel weer…

    9
  5. Rob zegt op

    Dus goed kijken op wie we stemmen als je gaat stemmen, maar ze zijn daar in Den Haag alleen maar met zichzelf bezig, want voor hen maakt een paar tientjes geen reet uit met hun 140.000 euro salaris.

    10
  6. Freddy zegt op

    Persoonlijk maak ik me meer druk om de invoering van CBDC waarbij je uitgaven gecontroleerd kunnen worden en daar ook consequenties aan verbonden kunnen worden.
    Bijvoorbeeld als jouw levenstijl een vastgelegde CO2 limiet overschrijdt waarbij een intercontinentale vlucht natuurlijk flink aantikt.

    7
  7. ruudje zegt op

    Het begint meer en meer op oplichting te lijken .
    Opgelicht door de staat , het is me wat maar het is van alle tijden

    7
  8. Frans T zegt op

    Veel gedoe over vliegtax wat uiteindelijk in jaren een paar tientjes is. Het is waar, lastig die belasting.

    Dertig jaar geleden was mijn eerste ticket via een reisbureau 1000 gulden. Nu inderdaad zo tussen de 8 en 900. Toen was een tampons 1 gulden en nu vaak al 2 euro. Dus is de tampons nog veel duurder geworden. Ik verdiende toen 2700 gulden en een jaar terug nog 3700 euro. Dus is vliegen nu duurder geworden?

    Vliegen is een kwestie van vraag en aanbod, veel vraag en te weinig aanbod geeft dure tickets en andersom. Dat bepaald grotendeels de prijs, waarbij vergelijken die paar euro tax niet in verhouding staat. Als het daar van af moet hangen.

    3
    • I Timmermans zegt op

      Ik heb in 1992 nog voor 500 gulden een ticket geboekt naar Thailand. Rechtstreeks vliegen met thaiairways.
      Ook een open ticket was in die tijd nog spotgoedkoop.

      4
    • Jack zegt op

      Het klopt dat vliegen de laatste tientallen jaren steeds goedkoper is geworden en dat blijkt ook want Jan en Alleman vliegt de hele wereld over.

      4
  9. Hugo zegt op

    In 1979 ben ik voor de eerste keer naar Thailand geweest. Toen waren de vluchten pas duur. Tussen de 40000 en 45000 Belgische frank. Ik wekte toen bij Sabena,anders was dat onbetaalbaar. Je verdiende veel minder dan nu.

    4
  10. Ruud zegt op

    Op Schiphol speelt zeker mee dat er een aankomende pier is begroot op een half miljard Euro maar deze waarschijnlijk richting de 2 miljard Euro gaat….het geld moet ergens vandaan komen !
    Ik heb mijn eigen wel al mijn hele leven verbaasd hoe goedkoop vliegen eigenlijk is t.o.v. andere vormen van transport !

    4
  11. Erik Kuijpers zegt op

    Dus het wordt 85 cent duurder nu? Van waar die paniek? Je pak koffie en meer boodschappen worden nog duurder dan die 85 cent meer…. En straks het nieuwe belastingverdrag, dat kost je een kapitaal meer dan nu. Maar ja, klagen zit in ons DNA…

    5
    • Maar daar blijft het niet bij. Er ligt ook nog een rekening van de NAVO.

      6
    • GeertP zegt op

      Erik de mensen worden gewoon voor de gek gehouden, de koffie in Nederland wordt duurder omdat de wereld handelsprijs is toegenomen, lulkoek hier in Thailand betaal ik nog steeds hetzelfde voor mijn koffie uit noord Thailand, tanken kost hier €0,80 per liter, bij jullie komt er 1 januari weer €0,25 bij per liter, het is toch echt dezelfde brandstof.

      4
      • Eric zegt op

        Wat is dat nou weer voor vergelijking?
        Sinds wanneer wordt Thaise koffie gezien als commodity? Het is leuk voor de koffieboeren als niche maar van de “prijsbewuste” kopers moet je het niet hebben.
        Zelf preken dat het eerlijker moet worden maar trots zijn dat het qua prijs nooit verandert.
        Gun een ander ook plakje kaas is een mooie Nederlandse uitdrukking maar er zijn zat Nederlanders die deze niet kennen dus bij deze.
        Wees juist niet blij dat prijzen hetzelfde blijven want je naait een ander en zeker als het op micro niveau is.
        Daarom hou ik ook niet van afdingen en zeker niet om een euro voor een broek.
        Respect is in mijn ogen ook zeggen dat een prijs te goedkoop is en er naar te handelen.

        1
        • Frans J zegt op

          Koffie is wel degelijk een ‘commodity’: de prijs van koffie wordt bepaald op wereldwijde beurzen.
          De belangrijkste beurs voor Arabica-koffie is de Intercontinental Exchange (ICE) in New York.
          De belangrijkste beurs voor Robusta-koffie is de Intercontinental Exchange (ICE) in Londen.

          De prijs van koffie is afhankelijk van een aantal factoren, waarvan de belangrijkste zijn:

          Klimaatverandering: de grootste drijfveer achter de stijgende prijzen. Koffieplanten, vooral de gevoelige Arabica-soort, zijn extreem kwetsbaar voor extreme weersomstandigheden zoals droogte en vorst. Klimaatverandering zorgt voor mislukte oogsten en lagere opbrengsten, waardoor het aanbod afneemt.

          Hogere productiekosten: boeren worden geconfronteerd met stijgende kosten voor arbeid, meststoffen en technologie om hun gewassen te beschermen.

          Transportkosten: door stijgende brandstofprijzen en een tekort aan containers zijn de kosten voor het vervoer van koffiebonen sterk toegenomen.

          Vraag en aanbod: de wereldwijde vraag naar koffie blijft toenemen, de productie kan deze groei niet bijhouden. Dit creëert schaarste, wat de prijs opdrijft.

          Over Thailand en koffie: in de jaren zeventig van de vorige eeuw werden er door de Thaise koninklijke familie projecten opgezet om de traditionele opiumteelt in het noorden van het land te vervangen. Koffie bleek hiervoor een uitstekend alternatief gewas te zijn, wat de lokale economieën hielp en de levensomstandigheden van bergvolkeren verbeterde.

          De koffieteelt in Thailand is geografisch opgesplitst: Noord-Thailand (Arabica): in de bergachtige provincies zoals Chiang Rai, Chiang Mai en Mae Hong Son wordt op grotere hoogte de hoogwaardige Arabica-koffie verbouwd. Dit zijn vaak kleinere plantages die zich richten op ‘single-origin’ en specialty coffee. Deze regio’s, onderdeel van de Gouden Driehoek, produceren bonen met een fruitige smaak en lagere cafeïnegehaltes, die internationaal steeds meer erkenning krijgen.

          Zuid-Thailand (Robusta): in de warmere, vlakke kustgebieden van het zuiden wordt voornamelijk Robusta-koffie verbouwd. Deze bonen worden traditioneel gebruikt voor de Thaise markt, vaak in instantkoffie of in de bekende Thaise ijsthee en koffie (‘Oliang’). Robusta-koffie staat bekend om zijn krachtige smaak en hogere cafeïnegehalte.

          Thailand wordt steeds vaker gezien als een interessante speler. Er vindt een verschuiving naar kwaliteit plaats: Hoewel het land historisch gezien vooral bekend stond om de productie van Robusta-koffie (Zuid-Thailand want warmer) voor de binnenlandse markt, is er nu een duidelijke verschuiving naar de productie van hoogwaardige specialty Arabica-koffie, met name in het noorden van het land.
          De Thaise koffiemarkt groeit. De Thaise bevolking drinkt steeds meer koffie en de ‘cafécultuur’ is er booming. Thailand is interessant, niet alleen als producent, maar ook als consumentenmarkt. Plus dat de Thaise koffie-industrie inzet op duurzame teeltmethoden en eerlijke handel, wat steeds belangrijker wordt voor de internationale specialty coffee markt. Thailand behoort echter (nog) niet tot de absolute top van de grootste koffieproducenten, zoals Brazilië of Vietnam.

          2
  12. Sjaak S zegt op

    Dertig jaar lang werkte ik als steward, van 1982 tot 2012. In die periode zag ik hoe de luchtvaart veranderde – en met haar de reizigers. Vliegen was ooit iets bijzonders. De meeste passagiers waren verzorgd, wisten zich te gedragen en maakten de reis aangenaam. Maar toen de tickets goedkoper werden, veranderde de sfeer aan boord drastisch.

    Op chartervluchten viel dat het meest op. Ik herinner me een vlucht met Condor, destijds een dochter van Lufthansa. Het overgrote deel van de passagiers was vriendelijk, maar er zaten altijd een paar luidruchtige “lolbroeken” tussen – het soort mensen dat je liever niet om je heen hebt. Naarmate de jaren verstreken, groeide dat aandeel.

    Het ging zelfs zover dat ik Japanners – normaal gesproken het meest beleefde volk dat ik ken – tegen collega’s hoorde schreeuwen omdat hun onigiri niet warm werd opgediend. Dat was ondenkbaar in de jaren tachtig. De oorzaak? Tickets werden steeds goedkoper en trokken een publiek aan dat zich vroeger een vliegreis simpelweg niet had kunnen veroorloven.

    Diezelfde ontwikkeling zie je nu in Thailand. Massatoerisme heeft het land overspoeld, en de kwaliteit van de bezoekers is niet altijd wat je hoopt. Een recent voorbeeld zijn de Indiase toeristen. Natuurlijk, er zijn veel vriendelijke en correcte gasten. Maar tegelijk zie je gezinnen en individuen die zich tien of twintig jaar geleden nooit een reis naar Thailand hadden kunnen permitteren, en die nu het imago van hun landgenoten schade toebrengen door luidruchtig of respectloos gedrag.

    Toerisme is geen recht, maar een voorrecht. Goedkope tickets hebben ervoor gezorgd dat iedereen overal kan komen, maar de keerzijde is duidelijk: niet iedereen is daar geschikt voor. Reizen vraagt respect – voor de cultuur, voor het land en voor de mensen die je ontvangt.

    Misschien is het dus helemaal geen verlies dat reizen weer duurder wordt. Het zorgt ervoor dat wie komt, er ook echt hoort te zijn.

    29
    • Sjoerd zegt op

      Goede analyse.
      Tel daarbij op dat een steeds groter deel vd bevolking verwend opgevoed is, als prinsjes en prinsessejs die altijd hun zin kregen van opa en ma (let wel : een deel, niet alle) (vanaf globaal midden 80er jaren).

      6
  13. Milos zegt op

    Om luchtvaartmaatschappijen en vliegtuig industrie. Te laten investeren in schone vliegtuigen moet er natuurlijk wel een prikkel zijn. Het is voor iedereen goed als er Politieke partijen zijn die begrijpen dat je moet stoppen met subsidies en vervuiling moet gaan belasten. Dan komt de innovatie misschien een keer echt op gang.

    5
  14. Robert zegt op

    In 1989 betaalde ik 1500 gulden voor retour AMS BKK.
    Nu 600-800 euro, afhankelijk van welke maatschappij. niet of weinig duurder
    Vele andere zaken zijn verdubbeld in prijs.
    En maar klagen

    9
    • Rob zegt op

      Het vliegen is nog steeds erg goedkoop als je het met “vroeger” vergelijkt. Ik betaalde in 1990 1265 gulden voor een vliegticket naar Thailand en dat was de allergoedkoopste toen (Iraq Airways). Met inflatie meegerekend is dat nu 1318 Euro. Nu is de goedkoopste ticket rond de 500 Euro, dus vliegen is eigenlijk goedkoop.

      1
  15. Lydia zegt op

    Wij wonen tegen de Belgische grens en reizen vanaf Brussel. Het is goedkoper en ook langparkeren is daar niet zo duur dan bij Schiphol

    3
  16. GeertP zegt op

    Je moet het natuurlijk wel in perspectief zien, ik vloog in 1979 voor het eerst naar Thailand ,dat koste toen een maandsalaris dus dat het nu duurder is bestrijd ik.
    En dat er geen accijns is op kerosine is toch eigenlijk niet normaal, de fossiele brandstof industrie krijgt jaarlijks 45 miljard van ons belastinggeld daar hoor ik weinig mensen over,wel zijn ze ons klaar aan het maken voor een ingreep in de AOW.

    7
  17. Gerard zegt op

    Hallo,
    Vloog van 10 feb t/m 07 april 2020 van ams naar Bkk

    Ticketprijs EUR 340.00
    Betaalmethode MSMS-TTTISCAI0C00554969
    Internationale toeslag van de
    luchtvaartmaatschappij (YR) (YR)
    EUR 200.00
    Ticketvoorwaarden NONENDO/FARE RESTR APPLY
    Veiligheidstoeslag (CJ) EUR 11.61
    Luchthaven Passagiersservicetoeslag (RN) EUR 14.00
    Toeslag Advance Passenger Processing
    (E7)
    EUR 1.02
    Toeslag Advance Passenger Processing
    (E7)
    EUR 1.02
    International Arrival and Departure Fees (G8) EUR 0.44
    International Arrival and Departure Fees (G8) EUR 0.44
    Luchthaven Passagiersservicetoeslag (TS) EUR 20.41
    Boekingskosten en toeslagen (OB) EUR 10.00

    Reis ams Bkk 25 nov 2025- 23 feb 2026

    Ticketprijs EUR 486.00
    SAF (alternatieve vliegtuigbrandstof)-bijdrage EUR 10.00
    Internationale toeslag van de luchtvaartmaatschappij (YR) EUR 200.00
    Beveiligingstoeslag – Nederland EUR 22.28
    Passagiersservicetoeslag – Nederland EUR 32.05
    Vliegbelasting Nederlandse overheid EUR 29.40
    Toeslag Advance Passenger Processing – Thailand EUR 0.94
    Toeslag Advance Passenger Processing – Thailand EUR 0.94
    Internationale aankomst- en vertrekkosten – Thailand EUR 0.40
    Internationale aankomst- en vertrekkosten – Thailand EUR 0.40
    Luchthaven Passagiersservicetoeslag – Thailand EUR 19.47
    Boekingskosten EUR 7.00

    Totaalprijs van het ticket: EUR 808.88

    Betaalmethode: MSMS-TTZTY5GT0A71965366
    Uitgegeven door: KLM Royal Dutch Airlines
    Plaats van uitgifte: Direct WEB AMSTELVEEN
    Datum van uitgifte: 06 augustus 2025
    IATA-nummer: 57493380

    Vlieg altijd klm en koop stoelruimte bij de deur, ben 1.93 lang dus er komt nog 180 euri bij (heen en terug). Kom uitgeslapen en niet verkreukeld aan
    In 2017 vloog ik nog voor 594 ( ex stoel).
    Je kunt ook goedkoop gaan maar dan duurt de reis 18 uur met overstap. Ik raad aan om te reizen met flexibele data. Als ik ipv 23 feb een week later wilde vliegen was de reis al 220 euro duurder!
    Niet klagen mensen. We hebben het in Nederland hartstikke goed en in bangkok nog beter. Ik kan ook thuisblijven en stoken in de wintermaanden, maar ik heb een oud appartement (G!) dus het gas waait alle kieren en enkelsteens muur uit. Ik ben 72 en leef van de aow en heb het nog nooit zo goed gehad. Waarvan akte.
    Gerard

    6
  18. Marc Dalle zegt op

    In 1982 kon ik via een kennis bedrijfsleider die regelmatig naar Tokyo diende te vliegen, met veel geluk een ticket met Korean Airlines een ticket naar Tokyo boeken voor exact 45.000 Bfr. Dit jaar heb ik met Thai Airways €818 betaald. Dus dat komt neer op een 33.000 Bfr. En dat 43 jaar later!!!! Dat zegt genoeg

    2
  19. Benver zegt op

    Ik snap de kritiek op de verhoging. mar wanneer men vliegen geen luxe noemt ontgaat mij iets. vliegen is Luxe. Wat mij vreselijk stoort is dat ik als Nederlander mezelf gek betaald aan accijns op de benzine om mezelf naar mijn werk te brengen. Maar dat wanneer men in een vliegtuig stapt om te reizen geen cent accijns betaald voor de kerosine waar een v.iegtuig nogal veel van nodig heeft. Oftewel kortzichtigheid van de mens.

    2
  20. Thailandganger zegt op

    Het maakt niet uit welke belasting erop komt, mensen gaan toch wel. Tenminste ik boek echt geen ticket minder als het vliegen duurder gaat worden.
    Wat wel bizar is hoeveel regels, wetten en belastingen er zijn en betaald moeten worden.
    Het is gewoon echt bizar.
    Ben even kwijt waar staat wat je per verdiende euro aan belasting betaald ….

    Kom net uit Italië, volle boodschappentas 30 euro, stond net in de winkel in Nederland 55 euro.

    Ik vlieg overigens altijd wat op dit moment het goedkoopste is in mijn tijdsvak, soms Duitsland soms Amsterdam en soms zelfs Brussel, het loont om goed te kijken en zoeken zo verdien je de tax weer terug.

    1
  21. Rob zegt op

    Ik maake over die paar euro verhoging totaal niet druk..
    Als ik een ticket koop voor 3 maanden in de winter hoeveel energie kosten ik uitspaart in Nederland!!!
    Met die vergelijking heb ik m’n ticket eigelijk voor niks

    Ik bespaar in de winter maanden zeker 200€ per maand uit,,,,dus!!

    Veel plezier daar in Thailand komende winter

    0

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website