Verkiezingen in Nederland gaan ook over Schiphol, opening Lelystad en wel of geen hogere vliegtaks

Steeds meer partijen maken hun verkiezingsprogramma bekend en ook daarin staat er expliciet wat er met Schiphol en Lelystad moet gebeuren. Een ander heikel punt is de vliegtax, moet deze wel of niet omhoog.
Zo wil het CDA dat onder strikte voorwaarden (geluid, uitstoot) Lelystad Airport open kan voor burgerluchtvaart. De PVV stelt dat Schiphol mag groeien en dat Lelystad Airport eindelijk moet worden geopend voor vakantievluchten. Ook spreekt de partij zich duidelijk uit tegen de verhoging van de vliegtaks die het vorige kabinet, waar de PVV deel van uitmaakte, vanaf 2027 wilde doorvoeren.
Die geplande belastingverhoging zou afstandsafhankelijk worden en jaarlijks bijna 250 miljoen euro extra moeten opleveren voor de schatkist. Eerder liet de VVD in haar conceptprogramma al weten hiertegen te zijn. Met het standpunt van de PVV groeit de druk op een herziening van dit beleid.
Politieke tegenstellingen worden duidelijk
De luchtvaartplannen van de verschillende partijen lopen sterk uiteen in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober. NSC wil gespaarde miles in frequent flyer-programma’s belasten, terwijl de SP juist pleit voor het afbouwen van de hubfunctie van Schiphol.
GroenLinks-PvdA gaat verder en wil Rotterdam The Hague Airport en Maastricht Aachen Airport sluiten om er woningen te realiseren. De Partij voor de Dieren stelt zelfs dat alle regionale luchthavens moeten verdwijnen en Schiphol gehalveerd moet worden.
Aan de rechterkant van het spectrum ligt de nadruk juist op behoud en groei. De VVD wil net als de PVV af van de geplande verhoging van de vliegtaks. JA21 gaat nog verder en wil de vliegbelasting volledig schrappen. Zowel VVD, PVV als JA21 zijn bovendien voorstander van de opening van Lelystad Airport voor vakantievluchten.
Relevantie voor Thailandreizigers
Voor Nederlanders die regelmatig naar Thailand vliegen, zijn deze plannen direct van belang. Een verhoging van de vliegtaks zou tickets richting Azië fors duurder maken, vooral omdat langeafstandsvluchten zwaarder belast zouden worden. Reizigers die Bangkok of Phuket als bestemming hebben, zouden dus direct in de portemonnee geraakt worden.
De standpunten van de PVV en VVD om de belasting niet verder te verhogen, maar Schiphol en Lelystad juist te laten groeien, kunnen daardoor aantrekkelijk klinken voor frequente Thailandreizigers en voor de Nederlandse toeristenindustrie die sterk afhankelijk is van betaalbare verbindingen met Azië.
Bron: Luchtvaartnieuws.nl
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Vliegtickets25 augustus 2025Verkiezingen in Nederland gaan ook over Schiphol, opening Lelystad en wel of geen hogere vliegtaks
Nieuws uit Thailand25 augustus 2025Thaise overheid slaat alarm over trend ‘koop nu, betaal later’
Verkeer en vervoer25 augustus 2025Registratie gestart voor vast stadstarief van 20 baht
Bezienswaardigheden25 augustus 2025Jurassic World opent deuren in Bangkok en brengt dino’s tot leven
Nou voor mij is dat persoonlijk niet doorslaggevend voor de keuze waarop ik zou gaan stemmen. Halen ze het bij het ene potje niet op dan doen ze dat wel bij een ander potje. Helaas wordt heel veel uitgegeven aan onnodige zaken, iedereen kijkt naar zijn eigen prioriteiten wat ik onnodig vind kan een ander belangrijk vinden. Daarom vind ik ook dat iedereen die belasting betaal zelf een invulling mag geven waar het aan besteed wordt. Om de 4 jaar zou er dan verkiezingen zijn van ministers van de diverse posten. Als de ministers bekend zijn met hun programma zou je daar een invulling kunnen geven over de % per post die voor jouw van invloed zijn.
Ik kijk toch vooral naar wat de partijen beloven te doen tegen de AOW gekte waar je sinds kort vaak over leest.
“Ook spreekt de partij zich duidelijk uit tegen de verhoging van de vliegtaks die het vorige kabinet, waar de PVV deel van uitmaakte, vanaf 2027 wilde doorvoeren”
Ooit werd de PvdA beticht van draaideur-politiek. Het meewaaien met alle winden. terecht werd de partij ervoor afgestraft. Maar zou het dat de pvv ondanks dezelfde houding, toch weer op genoeg stemmen kan rekenen? Dat noem ik een dubbel moraal.
Verder nogal typisch dat de meest marginale partij met de extreemste voorstellen komt, PvdD. Da’s pas echt een nutteloze on-issue partijtje. Als ik mijn mening mag geven…
Tot slot trap ik er niet in. Wat ECHT belangrijk is, zijn de pensioenen, AOW, belastingdruk (ipv dat alle kosten worden gedragen door de middenklasse) en huizenmarkt.
Mvg,
Vergeleken met de leefbaarheid in Nederland mbt tot de islamisering, de veiligheid en de eigen cultuur die inherent onder druk staan is een verhoging van de vliegtaks maar een futiliteit. Hoewel met name linkse partijen de aandacht daarvan proberen af te leiden of te bagatelliseren zal dat hopelijk toch ook dit keer het hoofdthema van de verkiezingen zijn.