Thai Airways breidt netwerk en vluchtfrequenties uit

Door Redactie
Geplaatst in Vliegtickets
Tags: ,
24 augustus 2025
()

Thai Airways International (THAI) kondigde aan zijn routenetwerk te verbreden en het aantal vluchten te verhogen. Volgens CEO Chai Eamsiri is dit essentieel om de positie van Thailand als regionaal luchtvaartknooppunt te verstevigen. Door het netwerk te spreiden wil de maatschappij minder afhankelijk zijn van specifieke markten en beter inspelen op de seizoensgebonden vraag.

“Ons doel is duurzame groei door reizigers uit Azië, Europa en Australië via Bangkok met elkaar te verbinden”, aldus Chai. Het vergroten van de frequenties moet het gebruik van slots optimaliseren en tegelijkertijd de risico’s spreiden.

Focus op China

China speelt een hoofdrol in de nieuwe strategie. Op dit moment vliegt THAI wekelijks 42 keer naar vijf Chinese steden: Shanghai, Beijing, Chengdu, Kunming en Guangzhou. Vanaf de winterdienstregeling 2025-2026 worden de frequenties naar Beijing en Guangzhou verdubbeld naar veertien vluchten per week. Daarnaast hervat THAI vluchten naar Xiamen, Chongqing en Changsha, en opent het nieuwe routes naar Wuhan en Shenzhen.

Volgens de CEO zal dit resulteren in een verdubbeling van het aantal aangeboden vluchten en een aanzienlijke stijging van de inkomsten uit de Chinese markt. De bezettingsgraad ligt nu al op gemiddeld 70 procent in het laagseizoen en 80 procent in het hoogseizoen.

Nieuwe bestemmingen in India en binnenland

Naast China richt THAI zich op India. Zo wordt Gaya toegevoegd aan het netwerk, een belangrijke bestemming voor religieus toerisme. Ook staan extra binnenlandse routes gepland zodra nieuwe toestellen zijn geleverd. Hiermee speelt de maatschappij in op de stijgende vraag naar regionale verbindingen.

Uitbreiding van de vloot

Thai Airways beschikt momenteel over 78 toestellen, waaronder 58 widebody’s en 20 narrowbody’s. Later deze maand komt daar een Airbus A321neo bij, gevolgd door een tweede exemplaar en een Boeing 787-9 eind dit jaar. Deze vliegtuigen worden vooral ingezet op Chinese en Indiase routes.

In 2026 worden nog eens vijftien A321neo’s geleverd. Om de capaciteit op korte termijn te vergroten, onderzoekt THAI de lease van acht tot tien widebody’s voor een periode van zes jaar.

Modernisering en toekomstplannen

Naast uitbreiding investeert THAI in cabinevernieuwing. De Airbus A320, Boeing 777-300ER en Airbus A350 krijgen gemoderniseerde interieurs om de kwaliteit en het productaanbod te harmoniseren.

Voor de langere termijn heeft THAI 45 Boeing 787 Dreamliners besteld met GEnx-motoren. De eerste toestellen worden in 2028 geleverd. Tegen 2033 wil de maatschappij een vloot van 150 vliegtuigen hebben, bestaande uit 17 Boeing 777-300ER’s, 17 Airbus A350-900’s, 64 Boeing 787’s en 52 Airbus A321neo’s.

Veranderend boekingsgedrag

Chai wijst erop dat het boekingsgedrag van reizigers verandert. Aziatische passagiers boeken tegenwoordig vaak pas drie tot vier maanden van tevoren, in de hoop op aantrekkelijke aanbiedingen. Europese reizigers blijven doorgaans ruim zes maanden vooruit boeken. Deze trend heeft gevolgen voor de manier waarop luchtvaartmaatschappijen hun capaciteit plannen en prijzen bepalen.

Bron: Bangkok PostOrigineel artikel

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website