()


Vietnam beleeft in 2025 een forse heropleving van het toerisme. In de eerste negen maanden noteerde het land al 15,4 miljoen internationale bezoekers, een groei van 21,5 procent ten opzichte van vorig jaar. De luchtvaart sluit daarop aan: met de lancering van Sun PhuQuoc Airways op 1 november wil conglomeraat Sun Group binnenlandse en internationale verbindingen vanaf het eiland Phu Quoc versterken. De nieuwe maatschappij treedt toe tot een competitieve markt met spelers als Vietnam Airlines en VietJet. Het wordt een spannende strijd om marktaandeel in het opvallend drukker wordende luchtruim.

Samenvatting

  • Vietnam ervaart in 2025 een sterke heropleving van het toerisme met 15,4 miljoen bezoekers in de eerste negen maanden.
  • Sun PhuQuoc Airways lanceert als onderdeel van het toerisme-ecosysteem van Sun Group en versterkt verbindingen vanuit Phu Quoc.
  • Met directe verbindingen naar steden zoals Hanoi en Ho Chi Minhstad wil Sun PhuQuoc het eiland positioneren als een internationaal knooppunt.
  • De sterke concurrentie van gevestigde maatschappijen zoals Vietnam Airlines en VietJet vormt een uitdaging voor Sun PhuQuoc.
  • Toch zijn er kansen dankzij groeiende toeristeninstanties en investeringen in uitbouw van de luchthaven van Phu Quoc.

De strategische rol van Sun PhuQuoc Airways

Sun PhuQuoc Airways is het nieuwste luchtvaartinitiatief van Sun Group en wordt gezien als het ontbrekende stuk in hun geïntegreerde toerisme-ecosysteem. Met directe verbindingen tussen Phu Quoc en steden als Hanoi, Ho Chi Minhstad en Da Nang wil de maatschappij het eiland promoten als internationaal knooppunt in Zuidoost-Azië. De naam PhuQuoc verwijst bewust naar het eiland, dat de groep wil positioneren in het rijtje met bekende resortbestemmingen zoals Phuket en Bali.

Bij de lancering heeft Sun PhuQuoc al een Air Operator Certificate (AOC) en goedkeuring als trainingsorganisatie ontvangen. De eerste toestellen, waaronder Airbus A321NX-modellen, zijn al in bezit. In 2025 zijn acht vliegtuigen gepland en later zal de vloot uitgebreid worden naar zowel meer narrowbody-types als widebody-toestellen voor internationale routes.

Vietnam noteert in 2025 een sterke heropleving van het toerisme. In de eerste helft van het jaar kwamen ruim 10,7 miljoen internationale bezoekers het land binnen, een stijging van ongeveer 21 procent vergeleken met dezelfde periode in 2024. In de eerste negen maanden steeg het totaal naar 15,4 miljoen, waarmee de doelstelling van 22 tot 23 miljoen bezoekers voor heel 2025 binnen bereik lijkt.

Luchtverkeer draagt het grootste deel bij: 85 procent van de internationale aankomsten verliep via de lucht. De groei wordt gestuwd door versoepelde visumregels, nieuwe vliegverbindingen en actieve marketing. Reizigers uit China, Zuid-Korea en India spelen hierin een belangrijke rol.

Concurrentie in de Vietnamese luchtvaartmarkt

Sun PhuQuoc stapt in een markt met sterke gevestigde partijen. Vietnam Airlines, de nationale luchtvaartmaatschappij, en budgetmaatschappij VietJet domineren de binnenlandse en regionale routes. Daar komen spelers als Bamboo Airways en Vietravel Airlines bij. Analisten waarschuwen dat Sun PhuQuoc het lastig zal krijgen om winstgevende niches te vinden tegen maatschappijen met groter marktaandeel en schaalvoordelen.

Toch ziet Sun Group mogelijkheden dankzij hun bestaande portefeuille in toerisme, vastgoed en resorts. Door integratie met hun hotels en attracties kan de luchtvaarttak worden gebruikt om de hele keten te versterken.

Kansen en obstakels

Een belangrijke kans is de aanhoudende groei van het toerisme in Vietnam. Met cijfers die in 2025 zo’n 20 tot 30 procent boven die van 2024 liggen, ontstaat er extra vraag naar luchtverbindingen binnen het land en naar regionale hubs. Bovendien geven de investeringen van Sun Group in de uitbreiding van de luchthaven van Phu Quoc strategische voordelen.

Toch zijn er obstakels. Productieachterstanden bij Boeing en Airbus kunnen de levering van nieuwe vliegtuigen vertragen. De concurrentie om start- en landingsslots is hevig in het steeds drukkere luchtruim. En het blijft een uitdaging om winstgevend te blijven in een markt die bekendstaat om scherpe prijsconcurrentie en stijgende operationele kosten.

Slot

Met de lancering van Sun PhuQuoc Airways zet Vietnam een nieuwe stap in de ontwikkeling van zijn toeristische sector. De timing is gunstig dankzij de sterke groei van het internationale bezoek, maar succes zal afhangen van de uitvoering, prijsstrategie en het vermogen om de concurrentie het hoofd te bieden. Phu Quoc kan uitgroeien tot een belangrijke luchthavenhub, mits de plannen van Sun Group worden waargemaakt en slim worden geïntegreerd in hun toerisme-ecosysteem.

Bron: Bangkok Post

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website