()

Het zomerseizoen in de luchtvaart is ten einde.  Uit onderzoek van EUclaim blijkt dat er tijdens de zomer van 2014 6,3% meer incidenten geweest zijn op Nederlandse luchthavens dan in 2013.

Onder incidenten wordt verstaan: geannuleerde vluchten en vertraagde vluchten van meer dan 3 uur. De oorzaak van de grote stijging van het aantal incidenten zijn de vele stakingen en het slechte weer van deze zomer.

Het officiële zomerseizoen in de luchtvaart loopt vanaf het instellen naar de zomertijd tot het wisselen naar wintertijd.  Dit jaar betreft het de periode van 30 maart tot en met 25 oktober.

De incidenten kunnen opgesplitst worden in twee categorieën; overmacht situaties en claimbare vluchten. Er is sprake van een overmacht situatie wanneer de luchtvaartmaatschappij de vertraging of annulering niet had kunnen voorkomen. Claimbare vluchten zijn vluchten waarbij de passagiers recht hebben op een vergoeding voor het ongemak, omdat de luchtvaartmaatschappij niet genoeg heeft ondernomen om de vertraging voor de passagiers te beperken.

Extreem weer op 28 juli

Maandag 28 juli was een dag met extreme onweersbuien en wateroverlast. Op deze dag zijn er 331 vertraagde of geannuleerde vluchten geweest, wat zo’n 10% van alle incidenten in de gehele zomerperiode betreft. Ook luchthavens in het buitenland hebben hinder ondervonden van uitzonderlijke slechte weersomstandigheden deze zomer. Vooral passagiers van KLM hebben veel pech gehad. KLM laat in 2014 een stijging van meer dan 30% zien in het aantal incidenten die veroorzaakt zijn door een buitengewone omstandigheid.

Ook de vele stakingen dit jaar hebben veel annuleringen en vertragingen veroorzaakt. Waaronder de staking van de Franse luchtverkeersleiding in juni en de Italiaanse luchtverkeersleiding in september.

Daling incidenten met recht op een vergoeding

Opmerkelijk is het feit dat het aantal vluchten waar recht is op een vergoeding is afgenomen met 2,6%. Luchtvaartmaatschappijen presteren dus beter (overmacht situaties buiten beschouwing gelaten). Dit is te danken aan de verbeterde prestaties van buitenlandse luchtvaartmaatschappijen. Corendon Airlines (Turkije) en Vueling hebben hier de beste prestatie geleverd. Zij hebben respectievelijk 60% en 30% minder claimbare incidenten gehad.



Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website