Nieuwe Satelliet Airport Terminal 1 (SAT-1) op Suvarnabhumi Airport volgende maand operationeel
Premier Gen Prayut Chan-o-cha heeft een uitvoerige inspectie uitgevoerd in de nieuwe Satelliet Airport Terminal 1 (SAT-1) op Suvarnabhumi Airport, ter voorbereiding op de geplande zachte opening volgende maand. Hij werd vergezeld door vooraanstaande kabinetsleden, waaronder de minister van Volksgezondheid Anutin Charnvirakul en de minister van Binnenlandse Zaken, Gen Anupong Paojinda.
Tijdens zijn bezoek maakte Gen Prayut gebruik van de Automated People Mover (APM) die de nieuwe terminal naadloos verbindt met de hoofdterminal voor passagiers.
De premier benadrukte dat zijn bezoek bedoeld was om een update te verstrekken over de voortgang van de tweede bouwfase in het ontwikkelingsplan van Suvarnabhumi Airport. Hij legde met name de nadruk op de aanstaande SAT-1 terminal. Deze terminal, die in september haar deuren zal openen, zal de capaciteit voor passagiersafhandeling van het vliegveld aanzienlijk vergroten. Het is de verwachting dat deze faciliteit jaarlijks zo’n 15 miljoen passagiers kan bedienen, waarmee de totale capaciteit van de luchthaven wordt uitgebreid naar 60 miljoen passagiers per jaar.
Gen Prayut gaf ook aan dat de delegatie geïnformeerd werd over de vorderingen van de bouw van de derde landingsbaan, die al voor 73% voltooid is. Deze landingsbaan zal naar verwachting in juli van het komende jaar in gebruik worden genomen. Met deze toevoeging zal Suvarnabhumi Airport 94 vluchten per uur kunnen afhandelen, een aanzienlijke toename vergeleken met de huidige 68 vluchten per uur.
De adjunct-woordvoerder, Traisulee Traisaranakul, gaf aan dat de SAT-1 terminal beschikt over 28 gates, waarvan acht specifiek zijn ontworpen voor de grotere Code F-toestellen, zoals de A380 superjumbo. Er zijn daarnaast 20 gates gereserveerd voor Code E vliegtuigen, zoals de Boeing B747. De terminal heeft vier niveaus en heeft een totale oppervlakte van 216.000 vierkante meter.
Traisulee Traisaranakul voegde daaraan toe dat elke trein van het APM-systeem een capaciteit heeft voor 210 passagiers en zo’n 6.000 passagiers per uur kan bedienen.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Nieuws uit Thailand14 september 2025Onschuldige onlineverkopers in Thailand dupe van nieuwe witwasmethode
Geld en financiën14 september 2025Mogelijk meer bankrekeningen bevroren in Thailand door aanpak online fraude
Vliegtickets14 september 2025‘Nieuwe vliegtaks maakt reizen van Nederland naar Thailand fors duurder’
Achtergrond14 september 2025Waarom Thais kokoswater wereldwijd zo geliefd is
Ik hoop dat de douane capaciteit mee groeit , want daar zat tijdens mijn laatste reis de bottlenek.
Nooit gezien dat douane een probleem was.
Immigratie daarentegen is soms een ander verhaal.
Richard,
Waarschijnlijk bedoelt U de immigratie. Veel mensen halen deze twee door elkaar. Zelfs op Schiphol, je hoort vrijwel niemand zeggen; “dat er een rij voor de de Marechaussee of veiligheids controle stond” Het is altijd en overal “Douane” die de schuld krijgt. Je noemt een brandweerauto toch ook geen politieauto?
Arjen.