
Voor de meeste Thailandgangers begint elke reis in Nederland op dezelfde plek: Schiphol. Jarenlang gold de luchthaven als een van de efficiëntste, moderne en prettige hubs van Europa. Maar de laatste jaren staat die reputatie steeds vaker onder druk.
Van ellenlange wachtrijen tot personeelstekorten, van onduidelijke communicatie tot afnemend comfort voor reizigers: het lijkt alsof Schiphol de klap van de pandemie nog steeds niet volledig te boven is. Tegelijk blijft de luchthaven groeien en investeren en blijven miljoenen passagiers elk jaar via Schiphol de wereld over reizen, ook naar Thailand.
Toch stellen veel reizigers zich stilaan de vraag: voldoet Schiphol nog aan de verwachtingen van een internationale top-luchthaven? Is het een plek waar je prettig je reis naar Thailand begint en met een prettig gevoel weer thuiskomt, of overheerst inmiddels de frustratie?
Op Thailandblog peilen we de stemming onder onze lezers. Wat is jouw oordeel? Stem mee in onze poll en laat zien of jij Schiphol waardeert, of teleurstellend vindt.
Poll: Is Schiphol nog wel een luchthaven om trots op te zijn?
Doe mee en geef je mening:
———————————————
Dit artikel is [jp_post_view]
———————————————
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Vliegtickets11 september 2025Nieuwe vluchten naar Chiang Mai en Hanoi versterken Etihad’s Aziatische netwerk
Economie11 september 2025Consumentenvertrouwen in Thailand op dieptepunt in bijna drie jaar
Nieuws uit Thailand11 september 2025Voorzichtig optimisme over heropening van de grens tussen Thailand en Cambodja
Politiek11 september 2025Paetongtarn Shinawatra blijft partijleider van Pheu Thai ondanks politieke turbulentie
Op Schiphol heb je van die toiletten (plasbakken) voor heren die niet meer met water worden gespoeld. Dat zou heel veel water besparen. Op zich een goed streven. Het gevolg is wel dat ze altijd stinken. Niet echt een visitekaartje.
Vertrekken vanaf Schiphol is prima, maar terugkomen is slecht geregeld. De laatste keer mochten we zelfs niet doorlopen naar de paspoort controle omdat het daar te druk was. Dan verwacht je dat de koffers al op de band zijn. Niet op Schiphol echter. Alles bij elkaar duurde het 90 minuten totdat we overal doorheen waren.
Heb 31 jaar gewerkt bij de KLM en heb de luchthaven achteruit zien gaan ,Schiphol is hopeloos verouderd.
Vroeger gingen we rechtstreeks via EVA air, toen was het nog OK. Maar na ettelijke jaren telkens ellende bij de security check, terug via Brussel rechtstreeks naar BKK.
Mijn vrouw heeft er slechts één woord voor : Shithol !
Schiphol s verworden tot een amateuristisch geheel, super slechte service door ongeïnteresseerde medewerkers. Je schaamt je kapot als Nederlander t.o.v. al die buitenlanders die via Shithol binnenkomen.
Het is wellicht een aftreksel van de Nederlandse maatschappij geworden. Neuspeuteren, andere de schuld geven, geen verantwoordelijkheid nemen en binnen een bubbel leven die “aandacht vragen” heet.
Naar mijn menig:
Schiphol heeft absoluut geen allure, absoluut geen chique stijl, absoluut geen internationale uitstraling, verkeert in enigszins verpauperde staat, b.v. hygiëne van de toiletruimten is ondermaats, etc. etc., etc.
Als je dat vergelijkt met de grote luchthavens in bijvoorbeeld het Midden Oosten en in China, dat wordt duidelijk wat ik bedoel.
Maar ja, wat er zich op Schiphol afspeelt is typisch voor heel Nederland. Heel Nederland verpauperd en verloederd.
Vr.,gr.,
SiamTon
Wat heel slecht is geworden en steeds meer achter uit gaat is de afhandeling van de paspoort controle. Zitten met twee ambtenaren aan loket controle uit te voeren. Elektronische poorten wederom stuk. En 7 kletsende ambtenaren voor de elektronische poorten want daar is toch niets te doen. Wordt of is dit de mentaliteit in Europa 2 werkende rest leunende. Als je wilt kletsen doe dat dan ergens anders en niet waar 300 wachtende zijn voo pas controle wat toen ook 90 minuten duurde gevolg rennen om vliegtuig te halen. Bij terugkomst in Nederland zelfde verhaal alleen geen kletsende ambtenaren maar wederom 2 ambtenaren voor 300 reizigers en twee voor elite en personeel
Groet
Jan
Vertrek gaat doorgaans vrij snel.
Aankomst is slecht geregeld. Lange rijen voor immigration, de e-gates soms gesloten of gedeeltelijk gesloten en de poortjes werken zeer traag in vergelijking met bijv. Singapore en Jakarta.
Bagage duurt doorgaans ook erg lang.
Het is jammer maar helaas het shithol van Nederland is de slechtste airport van de wereld.
Ik vlieg gemiddeld 2 weken per maand en er zijn veel betere plaatsen waar service echt service is en ook dat je als passagiers gewenst wordt maar ja shithol wil maar 1 ding veel geld verdienen en zeer weinig voor doen. We zijn in Nederland de duurste van alle landen. En maar klagen
Gewoon via Duitsland of België vliegen scheelt gemiddeld 400 euro per ticket.
Ga je met je gezin dan is het verschil tussen shithol en Duitsland al goed voor duizend euro
Ook de andere klasse als business is goedkoper.
Ik persoonlijk bestel mijn ticket ook altijd bij een Belgie,s reisbureau
Fijne dag verder gewenst
Ik heb de laatste 12 jaar na mijn pensionering heel wat gevlogen over de hele wereld al ‘Pummer’ en heb dus heel wat luchthavens gezien. Mijn eerste kennismaking met vliegen was in 1959 toen ik naar Singapore vloog en de laatste jaren als ‘Pummer’ kwam ik op de meest vreemde luchthavens De slechtste was Osh, in Kyrgyzstan. Ik wil niet zeggen dat ‘Shithole’ slechter is, maar qua service kwam het er wel dicht in de buurt.
Ik begrijp nog steeds niet waarom je op een gate aankomt die zo ver mogelijk verwijderd ligt van je aankomst gate. En dat was niet eens, maar altijd. Van een 70+ rij bij immigration hebben ze nog nooit gehoord, toen ik daar eens naar vroeg kreeg ik als antwoord dat ze aan die onzin niet mee deden, en als ik dat een bezwaar vond ik maar moest overwegen niet meer te vliegen…… Dat is dus de Nederlandse dienstverlening ten voeten uit. Schiphol de slechtste? Nee, maar ze doen wel hun best dat te worden!
Ik ben net aangekomen op Schiphol, alles ging perfect. Vorig jaar was het een ander verhaal, totale chaos bij de koffers.
Afgelopen januari terug gekomen uit Thailand met Eva. Bij terugkomst kwamen de koffers van KLM en Eva op de zelfde bagage band aan. We hebben twee en half uur moeten wachten op de koffers. Het was een puinhoop.
Schiphol….een DISASTER!! Ruim dertig jaar geleden vloog ik vaak vanuit AMS naar New York. JFK, de grootste luchthaven van New York, was meer dan vreselijk. Eindeloze rijen. Had je een uur in de rij gestaan bij de paspoort-controle, kon je nog een uur wachten op de bagage. Om je daarna te laten rippen door een louche taxichauffeur. Het was in die tijd dat, Schiphol werd gevraagd (!!) om mede leiding te geven aan een “upgrade” van JFK naar een betere efficiency. Ik zou Schiphol nu eens willen vragen een kijkje te gaan nemen in de wat vroeger de achtergebeleven luchhavens waren. Recent in BKK in nog geen zes minuten door de security-check en de paspoort-controle. Chapeau!! En dan het personeel: Het meeste is nog geen MAVO-2, maar door hun uniform (waaraan ze autoriteit verbinden) vinden ze het maar oh zo leuk om de passagiers werkelijk te treiteren. Kopen ze dan die dure automatische paspoortcontrole-apparaten: Een grote ergernis. Je moet namelijk het paspoort daarvoor uit een eventueel gebruikt hoesje ( ruim een kwart doet dat) Halen, want het paspoort gaat de machine in. In Azië gewoon op de glazen plaat leggen, en dus zonder die problemen. Dan is er nog de Tax-free. Wat Tax-free?? Een slof sigaretten voor bijn a Euro 70 (!!), terwijl op die sigaretten ongeveer 83 procent tax wordt geheven (BTW plus accijns). Zou dus eerder zo’n 18 Euro mogen kosten. Kocht nog geen maand geleden een slof Gauloises Blond blauw in Jakarta voor net geen Euro 16, die in Nederland Euro 112 gaat kosten. Die tax-free zaken zijn graaiers uit de Eredivisie…..
Vorig jaar teruggekomen op Schiphol. Hebben 1u30 moeten wachten op onze valiezen, wat een klucht
In mijn optiek is Schiphol in raketsnelheid achteruit gegaan. Niet zo zeer qua faciliteiten, maar met name de essentiële zaken die reizen kunnen veraangenamen of je afgrijzen kunnen geven.
Paspoort controle:
Bij vertrek gaat het nog redelijk soepel als alle paspoort scanners goed werken. De software zou wat sneller mogen werken, maar goed.
Bij terugkomst is het een drama. De laatste paar keer dat we terugkwamen, werkten niet alle scanner poortjes en ook niet alle fysieke loketten waren bemand, met als gevolg hele lange rijen. Totaal niet service vriendelijk.
Bagage afhandeling;
Bij aankomst op Schiphol duurt het een eeuwigheid tot je koffers eindelijk een keer op de band komen. Een groot drama. Ook regelmatig over komen, dat er wordt aangegeven, dat je bagage op bv. band 18 komt, maar dan op bv. band 20 rondjes draait tot grote ergernis van de mede reizigers en mijzelf.
Schiphol zou de Passenger Service Charge (RNDP) voorlopig maar een moeten halveren, tot ze hun zaakje echt op orde hebben. Wij hebben net geboekt voor oktober en moeten € 31.65 pp aftikken voor abominabele service gerelateerd naar het vliegen zelf. Ik praat dus niet over de horeca of winkels, etc.
Ik zou het dagelijks bestuur van Schiphol willen aanraden om eens een paar weken stage te lopen op Singapore Changi Airport. Het is daar super efficiënt geregeld en de laatste keer stond ik binnen een half uur buiten na de landing. Ik had toe de paspoort controle gepasseerd en de koffers maakten al hun rondjes op de carrousel.
Ook regelmatig meegemaakt, dat wanneer de rijen bij de paspoort controle langer werden, binnen no time extra beambten werden ingezet. Alles voor een snelle doorstroom.