KLM schrapt ruim honderd vluchten door staking grondpersoneel

Door een staking van het KLM-grondpersoneel worden morgen ruim honderd Europese vluchten geannuleerd. Zo’n 27.000 reizigers worden hierdoor direct geraakt. Ook kan de verstoring doorwerken naar intercontinentale vluchten, waardoor reizigers met aansluitingen, zoals die naar Thailand, vertraging kunnen oplopen. De actie duurt twee uur, maar de gevolgen kunnen dagen voelbaar blijven. Volgende week volgt een langere werkonderbreking.
Staking legt operatie stil
KLM heeft bekendgemaakt dat het morgenochtend tussen 08.00 en 10.00 uur meer dan honderd vluchten moet schrappen. Het gaat vooral om Europese routes. De werkonderbreking raakt medewerkers die bagage in- en uitladen, vliegtuigen verslepen en passagiers bijstaan. Voor de luchtvaartmaatschappij betekent dit dat zo’n 27.000 reizigers hinder ondervinden, variërend van annuleringen tot vertragingen.
Mogelijke gevolgen buiten Europa
Hoewel het merendeel van de annuleringen Europese bestemmingen betreft, zijn de effecten breder voelbaar. Reizigers met overstappen naar intercontinentale bestemmingen, waaronder Thailand, kunnen hun aansluiting missen of met vertraging vertrekken. KLM benadrukt dat getroffen passagiers zo snel mogelijk worden omgeboekt, maar waarschuwt dat de nasleep nog enkele dagen kan aanhouden.
Onvrede over cao-akkoord
De staking komt voort uit onvrede bij vakbonden FNV en CNV. Zij zijn niet akkoord gegaan met de nieuwe cao die KLM eerder sloot met drie kleinere bonden. Vooral de loonsverhoging wordt als onvoldoende gezien. Daarnaast eisen de bonden meer vaste contracten en een betere regeling voor zwaar werk.
Volgens FNV voelt het grondpersoneel zich vaak “tweederangs” binnen de organisatie. Daarbij wordt gewezen op de hoge bonussen voor het topmanagement, terwijl de waardering voor de werkvloer achterblijft.
Nieuwe acties in het vooruitzicht
De staking van morgen is slechts een eerste signaal. Voor volgende week woensdag staat een langere werkonderbreking gepland van vier uur. Passagiers wordt aangeraden hun vluchtstatus tijdig te controleren en rekening te houden met vertragingen of gewijzigde reisplannen.
Bron: NOS.nl – 9 september 2025
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Nieuws uit Thailand9 september 2025Hooggerechtshof in Thailand veroordeelt Thaksin tot een jaar cel, ziekenhuisverblijf niet erkend
Achtergrond9 september 2025Thaise premier Anutin onthult vermogen van 3,9 miljard baht
Vliegtickets9 september 2025KLM schrapt ruim honderd vluchten door staking grondpersoneel
Geld en financiën9 september 2025Exporteurs luiden noodklok over sterke baht: Thailand vreest economische schade
Je kan zeggen wat je wil maar dat heb je zelfs bij Ryanair nog niet vaak last van gehad, laat staan airlines als Emirates, Qatar, Singapore airlines.
Natuurlijk staken is een recht van iedere Nederlander maar ik denk dat de KLM zich op heel veel lijnen in zijn eigen voeten aan het schieten is.
Ik zal van de winter wel weer met ze moeten omdat het richting Zuid-Amerika niet zo een feest is qua keuze uit airlines.
Maar richting Azië, Afrika en Europa zijn ze inmiddels een absolute no go geworden, KLM is gewoon eigenlijk langzaam een veel te dure Ryanair of Easyjet geworden.
Zelf heb ik voor VLM gewerkt, betaalde goed met een redelijke werkdruk. Schiphol en KLM zijn zelfs groter en hebben dus meer handjes. Ik heb vrienden, kennissen en oud-collega’s die nog in de luchtvaart werken waaronder KLM.
Het gros snapt niet waarom de FNV en CNV zo moeilijk doen. Die twee clubs besloten om zelf NIET aanwezig te zijn bij de besprekingen met de drie andere vakbonden en KLM.
En dan nu tweespalt creëren (de woorden van een kennis, niet mijn woorden).
En het strookt ook niet met een goede vriend die alweer 6 maanden aan mijn mouw staat te trekken om terug te keren naar Schiphol. Dus zo slecht kan het nooit zijn. FNV is zijn hand aan het overspelen…