()
Editorial credit: Svetlin Gospodinov / Shutterstock.com

De Duitse luxeautofabrikant Mercedes-Benz (Thailand) voert een nieuwe prijsstrategie in om de verkoop van premium auto’s in de stagnerende Thaise markt een impuls te geven. Kopers kunnen rekenen op forse kortingen, variërend van 100.000 baht tot bijna 3 miljoen baht, afhankelijk van het model.

Volgens Martin Schwenk, president en CEO van Mercedes-Benz (Thailand), zijn prijsaanpassingen noodzakelijk in de tweede helft van het jaar. Het bedrijf heeft te maken met een combinatie van interne uitdagingen, zoals de economische vertraging en de dalende koopkracht van consumenten, en externe factoren, waaronder de invloed van geopolitieke spanningen.

Schwenk verwacht dat de nieuwe aanpak niet alleen de verkoop zal stimuleren, maar ook de concurrentiepositie van Mercedes-Benz zal versterken. “We willen het voor klanten gemakkelijker maken om te beslissen over de aankoop van een luxeauto, zeker nu financiering vaak lastig te verkrijgen is,” aldus de topman.

Banken en autofinancieringsmaatschappijen zijn voorzichtig met het verstrekken van leningen vanwege de hoge schuldenlast van Thaise huishoudens en de vrees voor een toename van wanbetalingen. Mercedes-Benz probeert hierin te helpen door ook het gesprek met banken aan te gaan, met als doel de leenvoorwaarden voor klanten te versoepelen.

Nieuwe modellen in aantocht

Het bedrijf bereidt zich daarnaast voor op de introductie van de CLA 250+ tijdens de Autosalon van Genève in december. Dit model is gebaseerd op het Mercedes-Benz Modular Architecture-platform, dat flexibel is opgezet om uiteenlopende aandrijflijnen te ondersteunen: volledig elektrisch, plug-in hybride en traditionele verbrandingsmotoren. Deze opzet moet de productie efficiënter maken en beter laten inspelen op veranderende marktvraag.

Blik op de markt

Kai-Uwe Trillenberg, vice-president marketing en verkoop bij Mercedes-Benz (Thailand), benadrukt dat de totale binnenlandse autoverkoop in 2025 naar verwachting gelijk zal blijven. De aanhoudende economische vertraging en lage koopkracht drukken zwaar op de markt. Daarnaast kan het nieuwe invoerrechtenbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump gevolgen hebben voor de autoverkoop, omdat het een grote invloed heeft op de wereldeconomie.

Hoewel Thailand erin slaagde om het Amerikaanse invoerrecht op auto’s te verlagen van 36 naar 19 procent, blijft er onzekerheid bestaan. “De exacte impact is nog niet duidelijk. We volgen de situatie nauwgezet,” aldus Trillenberg.

In 2024 werden er in Thailand in totaal 572.000 auto’s verkocht, een daling van 24 procent vergeleken met het jaar daarvoor. Mercedes-Benz hoopt met de nieuwe prijsstrategie en modelintroducties een groter aandeel in deze krimpende markt te veroveren.

Bron: Bangkok Post

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

4 reacties op “Mercedes-Benz verlaagt prijzen om verkoop luxeauto’s in Thailand te stimuleren”

  1. Louvada zegt op

    Vijgen na pasen, de auto’s zijn veel te duur voor de gewone zakenman en expat, uitzonderingen maken uiteraard de regel. De maintenance kosten zijn verschrikkelijk duur. Een Toyota Camry is zeker evenwaardig en kost al gauw 1 miiljoen goedkoper en de onderhoud / herstelplaatsen vind je overal. Dan zullen we het nog maar niet hebben over de Chinese modellen de momenteel aangeboden worden zeker ???

    5
    • Dimitri Visser zegt op

      Het gaat denk ik vooral over imago. Een Mercedes is natuurlijk iets heel anders dan zo’n Chinese auto waarvan je de naam niet eens kunt noemen. En een Toyota is en blijft een Toyota.
      In Bangkok heb je in veel malls en duurdere uitgaansgelegenheden speciale plaatsen voor super cars en dure auto’s. Als je een dure Mercedes hebt dan mag je daar ook parkeren. Dat gaat je met een Toyota nooit lukken.

      0
    • Frans J zegt op

      Zo maar een tussendoortje: “Vijgen na Pasen”. Verrassend! Leuk! Een uitdrukking die je bijna niet meer tegen komt. De uitdrukking verwijst naar het feit dat in vroeger tijden vijgen alleen in het najaar te oogsten waren. Pasen valt echter in het voorjaar, dus tegen de tijd dat het Pasen was, waren er geen verse vijgen meer te krijgen. Iets aanbieden als het te laat is, is dan net als het aanbieden van vijgen als Pasen al voorbij is.

      De uitdrukking is vooral gebruikelijk in Vlaanderen en heeft een katholieke oorsprong. Tijdens de vastentijd, de periode van 40 dagen voor Pasen, was het verboden om veel luxe en zoetigheid te eten. Gedroogde vijgen, die in die tijd mochten worden gegeten, waren een welkome zoete lekkernij. Wanneer een schip met vijgenlading pas na Pasen aankwam, waren deze niet langer speciaal omdat men dan weer alles mocht eten. De vijgen waren dus overbodig geworden.

      In Nederland is de uitdrukking: “mosterd na de maaltijd” meer gangbaar. De herkomst is eveneens historisch. Vroeger, al bij de oude Grieken, werd mosterd gegeten bij de maaltijd omdat men geloofde dat het de spijsvertering bevorderde. Als de mosterd pas na de maaltijd op tafel kwam, had het dus geen nut meer.

      12
      • Robert zegt op

        Leuk om te weten, bedankt voor de uitleg. Wat het hoofdonderwerp betreft: in 4 jaar Thailand zie ik de meeste dure auto,s en dus ook Mercedes voornamelijk in en rond Bangkok, in de rest van Thailand zijn ze veel dunner gezaaid. Ik heb de indruk dat de meeste expats met geld in een Toyota Fortuner oid. rijden. Ik denk dat het zoals Dimitri al suggereerde voornamelijk een imago dingetje is, veel meer dan in bijv. Nederland.

        1

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website