
De Duitse luxeautofabrikant Mercedes-Benz (Thailand) voert een nieuwe prijsstrategie in om de verkoop van premium auto’s in de stagnerende Thaise markt een impuls te geven. Kopers kunnen rekenen op forse kortingen, variërend van 100.000 baht tot bijna 3 miljoen baht, afhankelijk van het model.
Volgens Martin Schwenk, president en CEO van Mercedes-Benz (Thailand), zijn prijsaanpassingen noodzakelijk in de tweede helft van het jaar. Het bedrijf heeft te maken met een combinatie van interne uitdagingen, zoals de economische vertraging en de dalende koopkracht van consumenten, en externe factoren, waaronder de invloed van geopolitieke spanningen.
Schwenk verwacht dat de nieuwe aanpak niet alleen de verkoop zal stimuleren, maar ook de concurrentiepositie van Mercedes-Benz zal versterken. “We willen het voor klanten gemakkelijker maken om te beslissen over de aankoop van een luxeauto, zeker nu financiering vaak lastig te verkrijgen is,” aldus de topman.
Banken en autofinancieringsmaatschappijen zijn voorzichtig met het verstrekken van leningen vanwege de hoge schuldenlast van Thaise huishoudens en de vrees voor een toename van wanbetalingen. Mercedes-Benz probeert hierin te helpen door ook het gesprek met banken aan te gaan, met als doel de leenvoorwaarden voor klanten te versoepelen.
Nieuwe modellen in aantocht
Het bedrijf bereidt zich daarnaast voor op de introductie van de CLA 250+ tijdens de Autosalon van Genève in december. Dit model is gebaseerd op het Mercedes-Benz Modular Architecture-platform, dat flexibel is opgezet om uiteenlopende aandrijflijnen te ondersteunen: volledig elektrisch, plug-in hybride en traditionele verbrandingsmotoren. Deze opzet moet de productie efficiënter maken en beter laten inspelen op veranderende marktvraag.
Blik op de markt
Kai-Uwe Trillenberg, vice-president marketing en verkoop bij Mercedes-Benz (Thailand), benadrukt dat de totale binnenlandse autoverkoop in 2025 naar verwachting gelijk zal blijven. De aanhoudende economische vertraging en lage koopkracht drukken zwaar op de markt. Daarnaast kan het nieuwe invoerrechtenbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump gevolgen hebben voor de autoverkoop, omdat het een grote invloed heeft op de wereldeconomie.
Hoewel Thailand erin slaagde om het Amerikaanse invoerrecht op auto’s te verlagen van 36 naar 19 procent, blijft er onzekerheid bestaan. “De exacte impact is nog niet duidelijk. We volgen de situatie nauwgezet,” aldus Trillenberg.
In 2024 werden er in Thailand in totaal 572.000 auto’s verkocht, een daling van 24 procent vergeleken met het jaar daarvoor. Mercedes-Benz hoopt met de nieuwe prijsstrategie en modelintroducties een groter aandeel in deze krimpende markt te veroveren.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Shoppen15 augustus 2025De top 10 winkelcentra van Bangkok die je niet mag missen
Geld en financiën15 augustus 2025Baht op weg naar sterkste koers in jaren door verzwakkende dollar
Nieuws uit Thailand15 augustus 2025Thaise overheid krijgt zware kritiek op aanpak corruptie
Verkeer en vervoer15 augustus 2025Mercedes-Benz verlaagt prijzen om verkoop luxeauto’s in Thailand te stimuleren