De spoorwegvakbonden willen dat de er een onafhankelijk onder zoek komt naar de aanbestedingsprocedure van de luchthaven HSL, die wordt aangelegd door een consortium onder leiding van de Charoen Pokphand Group.
De drie bonden van de State Railway of Thailand (SRT), metro en spoorwegwerkers hebben gisteren de regering een brief met dit verzoek overhandigd. Ze willen het onderzoek omdat er aanwijzingen zijn dat de procedure niet volgens de regels is gegaan.
Volgens Akkarakrit Noonchan, directeur research and development van het Governance Institute of Thailand, heeft het consortium met de SRT onderhandeld over condities die niet gedekt worden door het programma van eisen. Dat zou gaan over de verlenging van de exploitatieconcessie van 50 naar 99 jaar en het verzoek aan de regering een lening te verstrekken. Het consortium zou ook geprobeerd hebben een subsidie van de regering te krijgen wanneer de inkomsten uit de exploitatie tegenvallen.
De 220 km lange hogesnelheidslijn tussen Don Mueang, Suvarnabhumi en U-Tapao wordt naar verwachting in 2024 operationeel. De SRT liet eerder weten 80 procent van 10.000 rai over te dragen zodat het consortium kan starten met de aanleg.
De groep van vakbonden wil ook dat er een afzonderlijk onderzoek komt naar de gevolgen van de Eastern Economic Corridor (EEC). Ze zeggen dat het plan rampzalig is voor de bewoners en het milieu.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Maatschappij5 oktober 2025Opinie: Psychische nood in Thailand vraagt om dringende en structurele aanpak
Weer en klimaat5 oktober 2025Tyfoon Matmo zorgt voor zware regenval in Thailand ondanks koers richting China
Geld en financiën5 oktober 2025Nieuwe ATM-licenties moeten financiële toegang in Thailand vergroten
Bangkok5 oktober 2025Bangkok blijft verbazen als de meest onderschatte wereldstad
Openbare aanbestedingsprocedures waarbij er in eerste instantie een grove selectie van offertes gemaakt wordt om vervolgens tot een onderhandelingsprocedure over te gaan met een beperkte selectie, zelfs met één kandidaat, bestaan in vele landen, ook in de EU. Om willekeur en favoritisme te vermijden (gelijkheidsbeginsel) wordt vooraf altijd een programma van eisen vastgelegd. Dat kan niet gewijzigd. De vrijheidsgraden voor de tweede fase, de onderhandelingsfase, worden ook voorafgaandelijk vastgesteld
Indien de exploitatieconcessie gerekt werd van 50 naar 99 jaar dan ruikt dit naar vergaande winstmaximalisatie voor de private partij met medewerking van het bestuur. Indien de regering een lening verstrekt aan de inschrijver dan is er een vermoeden dat deze niet over de nodige capaciteit beschikt om de opdracht uit te voeren. Indien het consortium een subsidie krijgt van de regering om tegenvallende exploitatie af te dekken, dan lijkt dit verdacht op afwending van ondernemingsrisico richting belastingbetaler.
Zouden ze het spelregelkader niet goed kennen? Neen toch, ze kennen het veel te goed 🙂
Het volk heeft de leiders die het verdient. Dat wordt wel eens gezegd. Of dit ook voor Thailand geldt betwijfel ik ten zeerste.
Dat de SRT-bonden de kat de bel aanbinden vind ik op zich al verrassend. Er is toch nog hoop op beterschap voor het volk 🙂