
Het Department of Internal Trade (DIT) in Thailand onderzoekt het beroemde restaurant Raan Jay Fai na klachten over buitensporig hoge prijzen. Aanleiding is een bericht van de Thaise YouTuber Peachii, die meldde dat een vriendin voor een krabomelet 4000 baht moest betalen, terwijl op de kaart 1500 baht stond. Het incident werpt nieuw licht op de discussie over transparantie en prijsbeleid in de Thaise horeca.
Beschuldiging van woekerprijzen
Peachii, die vanuit Londen haar kanaal met ruim 1,6 miljoen volgers onderhoudt, vertelde dat zij op 15 augustus het restaurant bezocht met een buitenlandse vriendin. Daar bestelden ze een bekende krabomelet, geprijsd op 1500 baht. Tot hun verbazing bleek het uiteindelijke bedrag op de rekening 4000 baht. Volgens het restaurant kwam dat omdat er krab van een “betere bron” was gebruikt.
De zaak kreeg veel aandacht, omdat Raan Jay Fai internationaal bekendstaat om haar culinaire vakmanschap. Het restaurant werd eerder bekroond met een Michelinster en trekt zowel Thaise als buitenlandse gasten.
Onderzoek door de autoriteiten
Wittayakorn Maneenetr, directeur-generaal van de DIT, gaf aan dat inspecteurs op maandag al bij het restaurant langs wilden gaan, maar dat het gesloten was. Omdat Raan Jay Fai alleen van woensdag tot en met zaterdag geopend is, zullen de autoriteiten opnieuw proberen binnen te komen om gegevens te verzamelen. Daarnaast wordt ook contact opgenomen met de klager voor meer details.
Het onderzoek richt zich op twee punten: of de prijsetiketten correct zichtbaar waren en of er een verschil was tussen de vermelde prijs en het uiteindelijke bedrag dat in rekening werd gebracht.
Verantwoordelijkheid van restaurants
Volgens Wittayakorn is het normaal dat restaurants krabgerechten in verschillende prijscategorieën aanbieden. Een gerecht met gewone krab kan 300 baht kosten, een “superkrab”-gerecht 1500 baht en een “keizerkrab”-versie zelfs 3000 baht. Wat echter niet mag ontbreken, is duidelijke communicatie hierover richting de klant.
De wet is streng: restaurants die geen prijsetiketten tonen, riskeren boetes tot 10.000 baht. Wordt er woekerprijs vastgesteld, dan kan vervolging volgen onder artikel 29 van de Wet op de Prijzen van Goederen en Diensten. Dat kan leiden tot een boete van maximaal 140.000 baht en zelfs een gevangenisstraf van zeven jaar.
Oproep tot betere regelgeving
Chanon Koetcharoen, voorzitter van de Restaurant Association, benadrukte dat de Thaise toeristische sector al langer last heeft van te hoge prijzen en een gebrek aan duidelijke regelgeving. Volgens hem zijn meerdere instanties verantwoordelijk voor toezicht, wat leidt tot versnippering en onduidelijkheid. Hij pleitte voor een gecentraliseerd agentschap dat de restaurantsector beter kan aansturen, controleren en ondersteunen.
Zijn boodschap was duidelijk: restauranthouders moeten eerlijk en transparant zijn tegenover hun klanten. Het eten moet overeenkomen met wat wordt beloofd en de prijzen moeten ondubbelzinnig vermeld staan.
Bron: Bangkok Post: Oorspronkelijk artikel
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Expats en pensionado3 oktober 2025Uitnodiging Meet & Greet Receptie en Consulair Loket in Chiang Mai, 27-29 oktober 2025
Nieuws uit Thailand3 oktober 2025Dreiging van overstromingen in centraal Thailand door stijgend waterpeil Chao Phraya
Nieuws uit Thailand3 oktober 2025Nederlander (77) opnieuw gearresteerd voor kinderhandel in Pattaya
Vliegtickets3 oktober 2025Thai AirAsia breidt netwerk uit met nieuwe binnenlandse routes vanaf Suvarnabhumi
Goed zo. Het is toch te gek voor woorden, dat je iets bestelt en dan achteraf een toeslag van meer dan 100% krijgt.
Zelfs is 1500b voor dit gewoon veel te veel, het is de show die je daar betaalt niet het eten….
En nu hebben ze reclame voor 2000 baht.
Ik vraag mij wel af waarom mw. Peacchi betaald heeft. Zij had ook de toeristen politie kunnen laten komen en menu en bon laten zien.
Nu moet dat op afstand, dat wordt lastig. En misschien heeft dat restaurant twee menu kaarten…
Of zie ik iets over het hoofd?
Ik vermoed/vrees dat de uitkomst van het onderzoek ten gunste van het restaurant gaat uitvallen. Iets met lose face, corruptie en meer van dit soort gebruikelijke zaken…..
Ik heb het zelf ook al een keer meegemaakt met een visgerecht waarvoor ik meer moest betalen dan wat op de menukaart vermeld stond (terwijl ik duidelijk aangewezen had welke ik wilde hebben), daar hadden ze toen ook één of ander smoesje voor.
Zo wie zo een vreemd verhaal.
De reviews zijn niet altijd positief ( 1500 bht) te duur, te lang wachten, bekenden worden voorgetrokken etc.
Op de online foto’s van menukaarten kun je zien dat de prijs afgelopen jaar is verhoogd van Bht 1400 naar Bht 1500.
Dit verhaal wijkt ook duidelijk af van eerder geschreven reviews
1. Dat kan erop wijzen dat de influencer het probleem groter maakt dan het is, of haar eigen frustratie een podium geeft.
2. Daarnaast is er de rol van influencers
Veel influencers zijn gewend gratis of met korting te eten in ruil voor publiciteit.
Als ze in dit geval gewoon moest betalen, kan dat tot irritatie geleid hebben en invloed hebben op haar review.
Soms willen ze hun bereik of “potentieel” ook oprekken door scherpe of zelfs overdreven verhalen te plaatsen.
Ben iig benieuwd naar een evt. uitkomst in deze.
Ik dacht eigenlijk dat ze beide een krabomelet besteld hadden en plus drankjes, de bon voor 4.000 baht.