Interprovinciale busbedrijven gaan routes beperken of stopzetten vanwege hoge dieselprijs
Interprovinciale busvervoerders hebben gezegd dat ze de diensten voor specifieke routes zullen beperken of geheel stopzetten, vanwege de stijgende brandstofkosten.
Pichet Jiamburaset, voorzitter van de Thaise Bus Business Association, zegt dat particuliere ondernemers niet langer de hoge dieselprijzen kunnen betalen. De prijs van diesel bedraagt momenteel 34 baht per liter, tegen 27 baht in 2017.
Pichet zei dat het inkrimpen van het aantal routes en/of de frequentie noodzakelijk is, als laatste redmiddel om te voorkomen dat ze volledig moeten stoppen met het aanbieden van busdiensten. Op dezelfde voet doorgaan is geen optie.
In Thailand worden de brandstofprijzen vanuit de overheid gesubsidieerd. Dat fonds staat nu al voor 86 miljard baht in het rood.
Bron: NNT- National News Bureau of Thailand
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Nieuws uit Thailand7 oktober 2025Pattaya ondernemers vragen Senaat om herziening van alcoholverbod op stranden
Nieuws uit Thailand7 oktober 2025Dodental door overstromingen in Thailand stijgt naar 22, Bangkok blijft vooralsnog gespaard
Economie7 oktober 2025Thailand pompt 44 miljard baht in consumptie om economie nieuw leven in te blazen
Reizen6 oktober 2025Is Vietnam het nieuwe Thailand? (met poll)
Sinds een tijdje pendel ik heen en weer tussen Korat en Bangkok. Voor corona was Korat denk ik nr.2 in Thailand wat bussen betreft want vanuit elke uithoek van het land worden mensen naar, van of via Korat vervoerd. Overdag een zee van bussen, ‘avonds filerijden naar en van het busstation door bussen welke bijvoorbeeld vanuit de Isaan hun laatste stop maken of mensen afzetten of oppikken. Nu de huidige situatie op het station : ben blij als er 1 bus per uur gaat richting Bangkok en na 22.00 h is het uitgestorven terwijl voorheen superdruk. En idem op het drukste busstation in Thailand, Mochit in Bangkok. ’s avonds uitgestorven en loop ik vaak in m’n eentje door het uitgestrekte station naar mijn chauffeur. Zie hier het echt probleem dat er geen passagiers meer zijn en men daardoor geen opbrengsten heeft, alles door Covid waardoor mensen niet meer reizen met de bus. Een prijsverhoging van 7 baht compenseer je gemakkelijk door 1 passagier meer mee te nemen op de afstand Bangkok-Korat. Maar ja nu die er bijna niet meer zijn is de prijs van diesel ondergeschikt.
De prijzen van de buskaartjes verhogen is geen optie? Zijn ze dan bang dat de mensen de minivans of de trein gaan nemen?