Dijkdoorbraak in Nakhon Sawan
Half elf maandagochtend: een dijk van zandzakken en beton langs de Chao Praya rivier begeeft het: 627 dorpen in de provincie Nakhon Sawan lopen onder water. Een half uur later: een binnenvaartschip botst tegen de dijk, waardoor het gat zich uitbreidt tot 100 meter. Het water bereikt een hoogte van circa 1 meter.
Nakhon Sawan kreeg te maken met de ‘fury’ van de Chao Praya, zoals Bangkok Post op de voorpagina kopte. De dijkdoorbraak vond plaats bij de Bon Khai markt, waardoor de stad, het provinciaal commercieel centrum en de omgeving overstroomden. Zo’n 210.000 personen werden er door getroffen, waarvan duizenden geëvacueerd moesten worden. Vijfendertig personen overleden, 660.000 rai boerenland werd beschadigd.
Pogingen van provinciepersoneel en soldaten om het gat te dichten mislukten; het water had een te grote kracht. In de provincie komen vier rivieren uit het Noorden samen: Ping, Wang, Yom en Nan, om daarna verder te gaan als Chao Praya.
In allerijl moest het Sawan Pracharak ziekenhuis worden geëvacueerd. Op de begane grond stond het water 60 cm hoog; het dreigde verder te stijgen tot 2 meter. 34 ernstig zieke patiënten werden overgebracht naar het Jiraprawat Camp ziekenhuis; de overige 16 ernstig zieken gingen naar ziekenhuizen in de buurt en de rest van de 600 patiënten zal binnenkort ook naar andere ziekenhuizen worden gebracht.
Regeringswoordvoerder Wim Rungwattanajinda zei dat het Chao Praya stuwmeer, stroomafwaarts in de provincie Chai Nat, wellicht enig soelaas kan bieden omdat het water uit Nakon Sawan kan opvangen.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Expats en pensionado27 september 2025Steeds meer Nederlandse gepensioneerden keren onverwachts terug uit Thailand en andere landen
Geld en financiën27 september 2025Baht stijgt in waarde maar NEO speelt geen rol volgens centrale bank van Thailand
Weer en klimaat27 september 2025Tropische storm Bualoi nadert Vietnam en zorgt voor zware regen in Noord-Thailand
Bezienswaardigheden27 september 2025Ban Rak Thai: het verborgen Chinese theedorp in de bergen van Mae Hong Son
Al las ik elders dat het slechts om een longtailboat ging die met zijn schroef de dijk doorbrak.
Dan moet het een zeer licht dijk(je) geweest zijn.
Die het water zo ie zo het niet lang meer tegen kon houden.
Met een echt binnenvaartschip was kon het wel een wat zwaardere dijk zijn geweest.
Maar dan had overheid beter een binnenschip kunnen laten afzinken in het dijkgat.
Desnoods meerdere schepen.
Dat is in Nederland ook wel gedaan bij dijkdoorbraken.
Thailand moet kan wel wat advies en expertise van Nederland gebruiken op het gebied van dijkenbouw etc.
@ Leo Waar las je dat? Bangkok Post die ik als bron gebruik, is niet altijd even nauwkeurig ondanks de lijfspreuk van de krant: The newspaper you can trust.
Deze vond ik via een Google zoekertje,
http://tripsadventure.org/boating-and-water-recreation/boat-transporting-boat-fells-nakhon-sawan-barrier/
http://www.nationmultimedia.com/new/national/Boat-fells-Nakhon-Sawan-barrier-30167344.html
Maar volgens de letter is een longtailboat uiteraard een vorm van een binnenvaartschip.
Maar ik denk, beroepsdeformatie denk ik :-), een binnenvaartschip iets groters.
Ik ben werkzaam in de Europese binnenvaartsector.
Dus het is zeker geen onwaarheid dat het een binnenvaartschip betreft.
Maar dat een longtailboat door een dijk breekt klinkt voor mij onwaarschijnlijk.
Dat is dan vooral dat ik automatisch bij een dijk aan een Nederlandse dijk denk.
Ik begrijp, uiteraard, dat er nu heel veel dijken(jes) van zandzakken en ander materiaal opgeworpen worden in Thailand.
Door alle artikelen en reakties die nu m.b.t de overstromingen geplaatst worden, blijkt ditmaal zeker het belang van Thailandblog. Geen gezeur en gekat, maar goeie info. Zitten zelf gelukig in het kleine deel van het N.O. dat totaal geen last heeft: Nongkhai en Bueng Kan. Zelfs de Mekong houdt zich rustig.
We leven enorm mee met al die mensen die wel in de penarie zitten. Het vreemde is dat het hier voor de gewone Thai nauwelijks lspeelt. Zelf geen last, dan bestaat het niet, terwijl 200 km verder mensen verzuipen. Krijg ook het idee dat de soaps op de TV belangrijker zijn dan de nieuwsvoorziening.
Overigens komen 7 x per dag de bussen uit Bangkok hier ongestoord aan. Kennelijk heeft de autoweg Bangkok Khon Kean, Udon, Nongkhai geen enkele last. Kon na vandaag wel eens anders worden nu diverse buitenwijken van Bangkok kompleet onder water staan. Huis van familie in Klong Toei heeft het al te pakken.