Het zijn weer de beruchte zeven gevaarlijke dagen tijdens de Songkran vakantie, die ieder jaar voor een bloedbad op de Thaise wegen zorgen. Op dag drie zijn 54 personen overleden en 373 zijn gewond geraakt, bij 388 verkeersongelukken op maandag.
Het aantal lijkt niet hoger dan een normaal daggemiddelde want op de overige dagen in het jaar komen gemiddeld 55 personen per dag in het verkeer om het leven. Maar het aantal doden tijdens de ‘7 gevaarlijke’ dagen kan nog stijgen omdat alleen personen geteld worden die ter plaatse sterven, niet de verkeersslachtoffers die later bezwijken aan hun verwondingen.
De cijfers van maandag hebben het totaal aantal over de eerste drie dagen (10-12 april) gebracht op 110 doden, 1.099 gewonden en 1.090 ongelukken.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Taal15 september 2025Thais leren met ChatGPT: zo pak je het slim aan
Geld en financiën15 september 2025Bank of Thailand wil sneller bevroren rekeningen vrijgeven
Economie15 september 2025Premier Anutin wil stijgende baht aanpakken, nieuwe Thaise regering wacht op koninklijke goedkeuring
Shoppen15 september 2025Bangkok heeft een nieuw winkelcentrum met het grootste dakterraspark van Thailand
En vooral maar niet de verkeersregels streng handhaven overheid!!!!
De Thaise variant van handhaven in een vakantieperiode als deze is kennelijk een aantal politiemensen in een tentje langs de highway zetten, alwaar men gezellig pratend, etend en drinkend de dag doorbrengt, terwijl het verkeer gewoon langs raast.
Dat het aantal niet hoger ligt dan normaal kan ik mij heel goed voorstellen.
Ben vandaag 14 April vertrek rond 12.00 uur van Pasang een rondtrip naar de Rimpingmarket in Kad Farang gereden te HangDong provincie CM.
Het leek wel of ik reed op een autoloze Zondag.
Jan Beute.
Het is ergens normaal dat de cijfers nu lager liggen dan de voorbije dagen. De meeste mensen zijn nu ter plaatse en brengen hun tijd door samen met de familie, dus zijn niet meer onderweg. Nu afwachten tot de grote terugkeer zal aanvangen…. de cijfers zullen opnieuw drastisch de hoogte inschieten. Elk jaar opnieuw hetzelfde scenario.
In alle voorgaande jaren was het tijdens de SongKran dagen ook behoorlijk druk op de weg. Meer zelfs dan normaal op een door de wekelijkse dag, de drukte was te danken doordat velen naar CM dag 1 lamphun dag 2 en Pasang dag 3 kwamen om de parades en watergooi vestijnen bij te wonen.
Jan Beute.
Uit een anlsyse van de ongelukken die ik een paar jaar geleden heb gemaakt blijkt dat de meeste doden vallen op de NIET-reisdagen. Het zijn ook vooral (lokale) dronken brommerrijders in een jonge leeftijd en die reizen niet met de brommer van Bangkok naar de Isaan.
Uw analyse klopt. Zeker dit jaar zijn de ongevallen, gedurende de reeds 5 van de 7 dangerous days, met dodelijke afloop, zelfs aan de ‘lage’ kant. Dat het nogal wat lokale jonge, dronken of onder invloed van yaba, brommerrijders zijn, heeft ook vaak als oorzaak dat deze, door hun onverantwoord, roekeloos rijgedrag, overhoop gereden worden door autobestuurders die daar op gewone dagen in mindere mate aanwezig zijn. De dodelijke slachtoffers vallen natuurlijk aan de kant van de brommer- (motor) rijders.
Wat mij ook opvalt is, na CM, Nakhon Si Tammarat tot u toe het hoogst aantal dodelijke ongevallen heeft. Dit is nochtans een regio, in het diepere Zuiden, waar een redelijk groot deel van de bevolking aanhanger is van een bepaald geloof wat consumptie van alcohol verbiedt (sic).