
Een paar jaar geleden leek het erop alsof de Nederlander zich collectief schuldig voelde over vliegen. Vliegschaamte, zo werd het genoemd. Maar die term klinkt inmiddels als een relikwie uit een ver verleden. Uit de jaarlijkse peiling van reiskoepel ANVR blijkt dat het vliegtuig weer helemaal terug is in de gratie. En dat is niet alles: de populairste bestemming blijft het vertrouwde strand.
Vakantiekoorts in Nederland: 4 op de 10 boekt dit jaar nog een reis
De Nederlander heeft de koffers alweer in gedachten gepakt. Volgens het nieuwste vakantieonderzoek van brancheorganisatie ANVR (uitgevoerd door GfK/NIQ) overweegt 40% van de Nederlanders om dit jaar nog een vakantie te boeken. En met het vakantiegeld op komst lijkt die reishonger alleen maar toe te nemen.
Vakanties steeds vaker last-minute
Opvallend is dat steeds meer Nederlanders hun reis dichter op de vertrekdatum plannen. In 2025 boekt 45% kort van tevoren, tegenover 41% in 2024. De impulsieve vakantieganger is bezig aan een comeback, mede geholpen door het groeiende aanbod van online reisaanbieders en scherpe last-minute deals.
Pakketreis blijft stevig in het zadel
De klassieke pakketreis is springlevend. Zo’n 36% van de vakantiegangers kiest voor een combinatie van vlucht en verblijf in één boeking. Dat percentage nadert de 39% van 2019, het jaar voor corona. Volgens de ANVR is dat geen toeval: ook flexibele rondreizen met eigen invulling vallen tegenwoordig onder de noemer ‘pakketreis’. Het idee dat een georganiseerde reis per definitie vastligt van A tot Z, begint langzaam te verdwijnen.
Vliegtuig blijft favoriet, maar grensluchthavens winnen terrein
Ruim de helft van de Nederlanders stapt voor zijn vakantie het vliegtuig in. Schiphol blijft met afstand het populairst (63%), maar luchthavens net over de grens, in België en Duitsland, trekken steeds meer reizigers. Gezamenlijk zijn die inmiddels goed voor 15% van alle vakantievluchten, een stille opmars die het waard is om in de gaten te houden.
Wat geven we uit aan vakantie?
De Nederlander trekt dit jaar gemiddeld 2.376 euro uit voor een vakantie. Dat is 100 euro meer dan vorig jaar en in lijn met de inflatie. Gemiddeld komt dat neer op zo’n 100 euro per persoon per dag, inclusief verblijf, vervoer en uitgaven ter plekke. Twee op de drie vakantiegangers spenderen minstens 1.000 euro aan hun reis, terwijl 14% zelfs boven de 4.000 euro uitkomt.
Inflatie? Geen reden om thuis te blijven
Voor 6 van de 10 Nederlanders heeft de huidige inflatie weinig tot geen invloed op de zomervakantieplannen. Wel zijn er wat verschuivingen zichtbaar bij gezinnen met schoolgaande kinderen: minder excursies, wat eenvoudiger accommodaties of net een paar dagen minder. Maar helemaal afzien van vakantie? Dat zit niet in de volksaard.
Zon en ontspanning als topprioriteit
De belangrijkste bestemming van het vakantiegeld? Zon, rust en ontspanning. Liefst met een cocktail in de hand en uitzicht op zee. Dat zegt 62% van de ondervraagden. Tegelijkertijd groeit de behoefte aan beleving: meer rondreizen, nieuwe plekken ontdekken, of juist kortere maar intensere trips. Opvallend is dat mensen vaker kiezen voor meerdere korte vakanties verspreid over het jaar.
Waar zoeken we inspiratie?
De meeste vakantie-ideeën komen nog altijd van bekenden: vrienden, familie en collega’s zijn goed voor 35% van de inspiratiebronnen. Websites van reisaanbieders doen niet onder met eveneens 35%, gevolgd door online reviews (21%) en social media (21%). De klassieke reisgids houdt met 16% verrassend goed stand, al heeft het traditionele reisbureau het met 9% een stuk moeilijker in de strijd om de vakantiedroom van de consument.
De conclusie?
De Nederlander laat zich niet zomaar weerhouden van een welverdiende vakantie. Of het nu een zonnige week is aan de Middellandse Zee, een stedentrip met cultuur en cocktails, of een avontuurlijke rondreis door onbekende streken: de reislust is springlevend. De vraag is dus niet of we gaan, maar wanneer en hoe vaak.
Bron: ANVR
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Toerisme29 september 2025Vertrouwen in Thaise toerismesector daalt door teruglopende buitenlandse bezoekers
Boeddhisme28 september 2025Opinie: Tempels in Thailand in crisis door schandalen en gebrek aan steun
Economie28 september 2025Structurele hervormingen cruciaal voor economische toekomst van Thailand
Evenementen en festivals28 september 2025Festivals en evenementen in Thailand in oktober 2025
Het werd wel geprobeerd, de Nederlander vliegschaamte aanpraten, maar was natuurlijk niet houdbaar.
De nederlander is niet gek.
De in deze alwetende Overheid kan dat wel proberen, maar dat is goedkope rethoriek als Overheid vervolgens niet aan de slag gaat met millieuvriendelijke alternatieven.
— Het vliegtuig uit in Europa? Het kan, maar dan moet het wel geanimeerd worden.
Goede betrouwbare Europese treinreisverbindingen, met tickets die niet duurder zijn dan van de budget vliegmaatschappijen.
Over trein- en busreizen gesproken, om mensen uit de auto te krijgen.
Het alternatieve aanbod/verscheidenheid wordt steeds slechter, en duurder.
Mensen willen heus wel millieubewuster reizen, maar Overheid kwebbelt er over maar realizeert geen redelijke alternatieven.
Kijken ook weg van salarissen van de president direkteuren Prorail, Ned Spoorwegen.
Praat die eerst maar schaamte aan betreffende hun extravagant salarissen die ze niet waarmaken.
Het alternatieve aanbod/verscheidenheid wordt steeds slechter, en duurder, nee, het vliegen wordt steeds goedkoper [voor de burger dan]
Plus zenuwenlijders als wij zijn, zijn er nog wat andere redenen, het liefst zouden wij natuurlijk “Beam Me Up Scotty” doen van A naar B.
Zie hier wat antwoorden https://ap.lc/SSGHu
Ik denk dat heel heel veel mensen een flink beetje te veel verdienen voor hun functie.
Niet alleen de golddiggers.
Managersland Nederland.
Heb als bewoner eigenlijk weinig meer met het strand, trouwens.
Vliegschaamte nooit gehad vliegangst wel tijdens klimmen en dalen.