Zeker 3071 Nederlanders zijn vorig jaar in het buitenland in serieuze problemen gekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft daarover deze week cijfers gepubliceerd.
Er zijn 385 Nederlanders in het buitenland overleden en 137 werden in het ziekenhuis opgenomen. Volgens een woordvoerder van het ministerie blijft het aantal Nederlanders in nood, meestal toeristen, de laatste jaren redelijk stabiel. Ruim driehonderd toeristen kwamen in acute geldnood, bijvoorbeeld door verloren of gestolen pinpassen. Indien men geen reisverzekering heeft afgesloten wordt er bij de ambassade of het consulaat aangeklopt om hulp.
Ambassades en consulaten kunnen bemiddelen als je in geldnood zit in het buitenland. Bijvoorbeeld na een beroving. De ambassade of het consulaat geeft dan advies hoe je geld uit Nederland kunt laten overmaken naar het land waar je verblijft. De hulp van de ambassade en het consulaat bij geldproblemen is beperkt. Zo zullen zij:
- geen geld geven of lenen om bijvoorbeeld advocaten, hotels, medische kosten of boetes te betalen;
- geen tickets betalen voor je terugkeer naar Nederland;
- geen onderzoek instellen naar een misdrijf.
De hulp van de ambassade is trouwens niet gratis. Bemiddeling bij financiële problemen in het buitenland kost € 50.
De reisadviezen van Buitenlandse Zaken zijn vorig jaar 2,3 miljoen keer geraadpleegd en er waren 700.000 directe contacten met het noodtelefoonnummer dat 24 uur per dag bereikbaar is.
Op www.Nederlandwereldwijd.nl kunnen Nederlandse reizigers informatie en reisadviezen vinden die belangrijk zijn voor een goede voorbereiding.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Evenementen en festivals13 september 2025Vuurwerkfestival in Pattaya krijgt miljoeneninjectie en belooft spektakel
Economie13 september 2025China versterkt positie in Thailand met miljardeninvesteringen in Eastern Economic Corridor
Expats en pensionado13 september 2025Wat premier Anutin Charnvirakul zegt over visa- en immigratiehervormingen in Thailand
Clubs en DJ's13 september 2025VOID Bangkok: de nummer een club van Thailand waar festival en nachtleven samenkomen
Vind dit een verkeerde vorm van op de borst klopperij. Uiteindelijk worden ambassdes in werking gehouden door belastingopbrengsten en leges. Vertel dan ook in detail bijvoorbeeld hoeveel leges voor dienstverlening zijn ontvangen en hoeveel geld er naar ambassades gaat. Dan heb je een evenwichtiger beeld.
De meeste overlijdens bijvoorbeeld in Thailand zijn denk ik ook van degene die al lang niet meer in Nederland staan ingeschreven maar wel Nederlander zijn. Kijk dan is het de plicht van de ambasades om een attest of dergelijks te verstrekken voor de lokale authoriteiten. En daarvoor worden weer leges in rekening gebracht. Idem voor paspoorten, wordt zo 100 euro meer in rekening gebracht dan in Nederland, alleen maar voor het doorzenden van de paspoorten naar en van Nederland, de rest van de handelingen zijn gelijjk bij een paspoortaanvraag in Nederland terwijl de inkomsten van de Thaise medewerker maar een gedeelte is van een ambtenaar in Nederland. En als je hoort over de 1 x halfjaar bezoekjes aan gevangenen en ze kunnen dan niets voor hen betekenen , nou daar wordt je ook niet blij van. Kan je beter iemand van een kerkelijke organisatie of andere vrijwilligers op bezoek krijgen: heb je dan nog wat te bespreken. En dan zijn er nog wel meer punten te noemen.