Beste lezers,
Ik wil een batterij voor een elektrische fiets vanuit Thailand naar België versturen (48V 14.8 AH 3 kg). Meenemen met het vliegtuig mag niet.
Iemand ervaring of tips?
Alvast bedankt.
Groet,
Rene (BE)
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
Immigratie infobrief15 september 2025Thailand Immigration Infobrief Nr 047/25: Immigration Udon Thani – Jaarverlenging
Lezersvraag15 september 2025Thailand lezersvraag: vragen over het gebruik van de Mytello app
Lezersvraag15 september 2025Thailand lezersvraag: Zijn er Belgen die problemen hebben ondervonden met Itsme?
Leven in Thailand14 september 2025Dagboek van een Thailandganger (deel 14) – Eens maar nooit weer!
Een pakketje gaat met het vliegtuig mee, dus zo’n batterij opsturen mag ook niet zomaar. Het valt onder de ‘gevaarlijke stoffen’ en moet ook dan ook op deze manier verstuurd worden met bijbehorende waarschuwingslabels en papierwerk. Misschien dat het via DHL kan. Ik denk niet dat er voor pakketjes nog zeevrachtopties zijn tegenwoordig.
Recent wilde ik per post vanuit Thailand een horloge opsturen naar iemand in Canada.
Op het postkantoor werd mij gevraagd of er een batterij in zat waarop ik bevestigend heb geantwoord, waarop het werd geweigerd.
wat riduceel dan mag er straks geen passagier meer mee want in bijna alle horloges van tegenwoordig zit een batterij wil je die mensen allemaal verbieden om het horloge te dragen of anders thuis te blijven, idem voor de gsm/telefoon . wat te denken van film camera’s, fototoestellen , gehoorapparaten en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Dit is duidelijk met een kanon op een mug schieten.
De problemen doen zich specifiek bij lithium-ion accu’s/batterijen voor. Als je denk dat het risico niet-bestaand is, zou je b.v. het volgende eens kunnen bestuderen:
https://www.msamlin.com/en/chart-hub/english/lithium-ion-batteries-have-you-considered-the-risks.html
Geachte Harm, u kunt inderdaad wel doorgaan zo, maar voor het versturen van batterijen per vliegtuig bent u gebonden aan de ICAO TI’s. Als passagier mag je lithium-ion-accu’s meenemen tot een maximaal vermogen van 160 Wh per accu. Alles wat daarboven komt is in een passagiersvliegtuig verboden. Lithium batterijen zijn als gevaarlijke stof aangemerkt, klasse 9.
Lithium batterijen zijn op zich niet gevaarlijk maar kan ontbranden als deze beschadigd is, in contact komt met water of extreme hitte. Dat zijn onaangename omstandigheden in een v,liegtuig.
Wie een gevaarlijke stof voor vervoer wil aanbieden zal de stof overeenkomstig wettelijke voorschriften moeten verpakken, van etiketten voorzien, en een vrachtbrief maken.
Dit is niet met een kanon op een mug schieten, er zijn gewoon beperkingen aan het aantal batterijen dat je als bagage mee mag nemen. En die regels zijn er bepaald niet voor niets.
ter informatie, er is ooit een vracht vliegtuig door z’n batterijtje neer gestort, als passagier voel je direct wanneer z’n batterij warm wordt. veiligheid voor alles
Zie o.a. https://nl.wikipedia.org/wiki/UPS_Airlines-vlucht_6 m.b.t. die crash.
Verder over de risico’s:
https://blog.vrr.aero/the-serious-fire-hazards-of-lithium-based-batteries-to-aircraft/
Rene (BE), dit is een link over het verpakken van batterijen.
https://www.ups.com/nl/nl/help-center/packaging-and-supplies/special-care-shipments/batteries.page
Per luchtpost mag niet, luchtvracht kun je navragen. Anders wordt het zeepost en dat kan m.i. nog steeds vanuit Thailand. Dan zet men een groot stempel SURFACE POST op de doos. Heb ik een keer gedaan en twee dagen later was het toch in NL want niet iedereen in Thailand begrijpt Engels…..
4 weken geleden naar Thailand gekomen en gelijk mijn scootmobiel meegenomen, moest voor de zekerheid de baterijen (accu’s) loskoppelen maar dat was heet dan ook, wat kun je nog meer doen? De scootmobiel werd apart ingeladen en op supvarnabhuni stond hij al klaar kon er zo mee wegrijden. In mijn scootmbiel zitten 2 accu’s van elk 100 Amper uur en het zijn gel accu’s welke misschien iets minder gevaarlijk zijn maar het blijven accu’s. Ik heb gevlogen met Emirates.
Gel accu’s zijn inderdaad het probleem niet, lithium-ion accu’s daarentegen wèl. Deze kunnen spontaan ontbranden en geven dan ook uiterst giftige gassen af.
Paar jaar gelee gehad, had een batterij (gescand?) in mijn koffer zitten. Moet in 2020 zijn geweest toen corona begon. Tjemig alweer 2 jaar gelee.
Dat mocht dus niet, moest terplekke bij het vliegtuig de batterij eruit halen en in handbagage doen.
Daarna alles ok.
Immers neem ik ook altijd mijn laptop, fototoestel en telefoon mee en daarin zitten ook batterijen. En dat zijn allemaal Li- batterijen Echter deze gaan als handbagage mee.
Dus wellicht vervoeren als handbagage.
Mag niet in handbagage het vermogen van de batterij is in dit geval te hoog
https://www.easyship.com/blog/shipping-lithium-batteries