Thailand belastingen: Het nieuwe voorstel voor het belasten van buitenlands inkomen toegelicht

Belastingheffing over inkomen uit buitenlandse bron blijkt een belangrijk onderwerp binnen Thailands belastingsysteem, vooral nu het aantal Thaise mensen groeit dat een dienstbetrekking buiten Thailand aanvaardt, daar investeert of andere bezittingen aanhoudt. De regering zoekt naar de juiste balans tussen het sluiten van mazen in de wet en het stimuleren dat gelden, die elders worden aangehouden, terugkomen om de binnenlandse groei te bevorderen.
De oude structuur
Onder de vorige regeling, bekend als GorKhor 0802/696 van 1 mei 1987, was in het buitenland verdiend inkomen vrij van Thaise income tax indien je dat inkomen naar Thailand boekte in een ander jaar dan waarin het was verdiend. Deze bepaling maakte het voor veel mensen mogelijk het overboeken van elders verdiend inkomen uit te stellen, waarmee ze directe belastingheffing konden vermijden.
De thans geldende wijzigingen
Met ingang van 1 januari 2024 werd bovenstaande regeling ingetrokken door het departement onder Por 161/2566. Onder de huidige, thans geldende regeling zijn personen die worden gezien als ‘fiscaal resident’ verplicht income tax te betalen (eigenlijk wordt bedoeld: aangifte te doen…) over in het buitenland verdiend inkomen als dat geld naar Thailand wordt overgeboekt ongeacht het jaar waarin dat is verdiend.
Onder ‘fiscaal resident’ wordt bedoeld de Thaise fiscaal inwoner die meer dan 180 dagen in Thailand is. (Wij weten allemaal dat dit er fout staat, want de norm is 180 dagen of meer, maar die fout komt vaker voor…) Het belastingtarief loopt van 5 tot 35% volgens het schijventarief dat overigens begint met een schijf tegen nul procent.
Onbedoelde gevolgen en de beleidsreactie
Toen de maatregel Por 161/2566 werd ingevoerd om de ‘fiscale transparantie’, zeg: een duidelijke beleidslijn, door te voeren en Thailands belastingsysteem op peil te brengen met internationale standaarden waaronder die van de OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) kreeg dat een ongewenst gevolg: veel Thaise mensen met buitenlands inkomen besloten dat geld niet naar Thailand te boeken uit angst voor mogelijk hoge belastingaanslagen.
En als antwoord daarop maakt het Departement thans een nieuw voorstel voor een Koninklijk Besluit, bedoeld om die gang van zaken aan te pakken. In het vervolg hierna noemen we dat ‘het voorstel’.
De belangrijkste voorgestelde bepalingen
Het voorstel bevat de volgende belangrijke elementen:
- Uitbreiding van de belastingvrijstelling: vrijstelling van income tax geldt voor inkomen uit een buitenland overgemaakt naar Thailand binnen een tot twee jaar vanaf het jaar dat het verdiend is. Wordt het daarna pas overgeboekt dan geldt het als belastbaar inkomen.
- Het schrappen van het vereiste van ‘hetzelfde jaar’ van verdienen. Het huidige vereiste voor het overmaken van inkomen in hetzelfde jaar als waarin het is verdiend zal vervallen.
Deze nieuwe benadering wil belastingplichtigen een verbeterde flexibiliteit geven om hun geldtransacties te beheersen zoals met eindejaars dividendstromen, terwijl het voor Thaise mensen overzee een stimulans wil zijn gelden over te boeken naar Thailand voor binnenlandse investeringen op de kapitaalmarkt, voor ondernemingen en voor de onroerende zaak sector.
De huidige status en overwegingen bij het invoeren
Het voorstel wordt gezien als een veelbelovende beleidsontwikkeling, maar het is nog niet formeel ingevoerd en er wordt nog niet op gehandhaafd. Het is ook onzeker of deze nieuwe maatregel ook ziet op inkomen dat in het jaar 2024 naar Thailand is geboekt. Tijd wordt een kritieke factor zolang het niet is ingevoerd; breng je geld binnen na de begunstigende regeling (van twee jaar) dan volgt het belasten van dat geld.
Conclusies
Het laatste beleidsinitiatief van de Thaise regering, het voorstel dus, betekent een strategische zet om overboekingen van geld naar Thailand te stimuleren, niet om te bestraffen. Deze benadering dient twee doelen: het verlagen van de belastingdruk op inkomen verdiend in het buitenland, en het dient als katalysator, als middel, om geld terug te halen naar de binnenlandse economie.
Wordt het voorstel eenmaal van kracht en wordt er op gehandhaafd dan geeft het de positieve boodschap aan Thaise mensen in het buitenland dat geld terugboeken naar Thailand geen hoge belastingdruk betekent. Het succes zal uiteindelijk afhangen van de details van de wetgeving en de kennis binnen de regering om een evenwicht te vinden tussen belastingheffing en het stimuleren van de economie.
Bron: Lexology.com 9 juni 2025. Auteur Mrs Panita Suwanmatajam van The Legal Co Ltd, Silom, Bangkok. Vertaald en bewerkt door Erik Kuijpers.
———————————————
Dit artikel is [jp_post_view]
———————————————
Over deze blogger

- Bouwjaar 1946. Kreeg de bijnaam 'Lopende belastingalmanak' en heeft 36 jaar in dat vak gewerkt. Op zijn 55e naar Thailand verhuisd. Invaliditeit dwong hem van zijn gezin in Nongkhai naar huisje met thuiszorg en scootmobiel in Súdwest-Fryslân.
Lees hier de laatste artikelen
Cultuur28 september 2025Lahu: Legendes en verhalen deel 4 (nr. 5)
Cultuur24 september 2025Lahu: Legendes en verhalen deel 4 (nr. 4)
Expats en pensionado19 september 2025Belastingen: Meer nieuws over de vrijstelling voor vermogenswinsten op crypto’s
Cultuur14 september 2025Lahu: Legendes en verhalen deel 4 (nr. 3)
Even afwachten maar wat TH wil. Eind van het jaar zou het voorstel af moeten zijn. In De Thai Examiner van jl. 4 juni eenzelfde soort artikel, https://ap.lc/OBXCf maar de krant noemt een einddatum: “From this year onward, tax residents will be able to benefit from the new regime, which extends into 2026 and beyond.” (Vanaf dit jaar kunnen belastingplichtigen profiteren van de nieuwe regeling, die loopt tot en met 2026.) De krant heeft het over een respijt van 2 jaar. Per 2027 zou dan het huidige belastingregime weer gelden.
“..which extends into 2026 and beyond” vertaalt zich tot “..strekt zich uit t/m 2026 en daarna”.
Wat je wel denk ik moet afwachten is of je lokale belastingambtenaar Som Chai op tijd op de hoogte is van deze wijzigingen nadat het in de Royal Gazette is gepubliceerd.
Toch maar een kopie van de staatscourant meenemen als je aangifte gaat doen.
Is het geld van de verkoop van een woning in België belastbaar als ik het in Thailand invoer?
Beste Erik,
Ik ben totaal onbekend en onhandig wat belasting regels betreft.
Door jou snap ik iets beter hoe het werkt.
Daarom ben ik jou altijd dankbaar als je weer uitleg geeft hier op Thalandblog.
Dus Erik, ga aub door met met je tips en nieuws.
Ontzettend bedankt voor jouw hulp.
Groet Mike
De Groof, jammer dat je niet vertelt of je dit bedoelt voor of na emigratie naar Thailand, en wanneer die verkoop plaatsvond, en of je in dat jaar wel 180 dagen of meer in Thailand was. Ik neem aan dat je deze link kent die ik tig keer hier heb geplaatst?
https://www.rd.go.th/fileadmin/user_upload/lorkhor/newspr/2024/FOREIGNERS_PAY_TAX2024.pdf
Hier geldt het verdrag BE-TH en in artikel 13 staan regels rond de vervreemding van een onroerende zaak. WINST bij vervreemding van een onroerende zaak mag worden belast in het land waar die zaak ligt. Maar jij vraagt niet naar de winst maar naar ‘geld’ en dan denk ik dat je de hele opbrengst bedoelt. Die moet je dan splitsen.
De winst mag Thailand niet belasten. De rest is gespaard geld en geen inkomen dus ik denk dat het niet belast mag worden. Maar veel Thaise belastingambtenaren hebben laten zien geen verstand te hebben van de eigen wetgeving en van de verdragen dus mijn advies is dit te overleggen met een Thaise belastingadviseur die zelfs een opinie aan de belastingdienst kan vragen. Kost een paar centen maar dan heb je wat meer zekerheid.
Maar misschien heeft een van de hier meelezende Belgen een andere ervaring?
Beste Josef zoals jij het stelt en ik hetz zou moeten begrijpen stel je dat er nu voor slechts 2 jaar(2025/2026) een voorstel in de maak is om het geld vrij thailand binnen te brengen. And beyond betekend–> en voorbij 2026. Dus feitelijk een doorlopende regeling.