Melder: SidHuaHin
Omdat er op Thailandblog berichtgeving was verschenen over extra formulieren die benodigd zouden zijn bij de jaarverlenging van het Non-immigrant O-visum was ik benieuwd of dit in Hua Hin ook het geval zou zijn.
Vooraf maar eens geïnformeerd bij het voorportaal van het immigratiekantoor van Prachuap Khiri Khan. De dienstdoende dame verzekerde mij dat er niets was veranderd ten opzichte van vorig jaar. Dit bleek na de aanvraag voor de jaarverlenging ook zo te zijn.
Benodigde documenten:
- Paspoort + kopie datapagina en gestempelde pagina’s
- TM7 formulier (download van de website van de immigratiedienst)
- Bank statement
- Bank letter
- Kopie TM30 receipt of notification (we wonen in een huurhuis)
- Update bankbook + kopie van voorblad en transactiepagina’s
Bovenstaande ingeleverd en na wat onzichtbare administratieve handelingen achter de balie stond ik binnen een half uur weer buiten met het gewenste stempel in mijn paspoort.
Hierbij ben ik uitermate vriendelijk geholpen door zowel de dame in het voorportaal als de dienstdoende immigration officer.
Tenslotte wil ik graag opmerken dat de benodigde 800K Baht door mij op een spaarrekening is gezet waar ik verder niet aankom. De update van het bankbook is slechts een administratieve update waarbij de actuele datum + bijbehorend saldo zichtbaar wordt gemaakt in mijn bankbook. Ik doe dus geen transactie voorafgaand aan de update. Het nut hiervan ontgaat mij en ik heb hier op het immigratiekantoor nog nooit problemen mee gehad.
Reactie RonnyLatYa
Bedankt voor je melding hierover.
1. Mijn vraag was inderdaad of deze formulieren ook in andere immigratie al ingevoerd zijn. Zoiets duurt altijd een tijd voordat overal toegepast wordt.
In Hua Hin (nog) niet dan volgens jouw reactie.
Al vind ik het wel vreemd dat je de 2 volgende documenten dan niet moest tekenen voor kennisname. Ze zijn nu toch al enkele jaren in voege over zowat gans Thailand:
– STM.2 – Zegt dat wanneer omstandigheden waaronder de verlenging werd bekomen veranderen je dit moet melden.
– STM.9 – Overstay gevolgen
De 2 volgende zijn wel nieuw en was vooral benieuwd of deze al gevraagd werden
– STM.10 – Affidavit of Family Relationship to Thai National, is meer iets dat toegepast wordt bij bijvoorbeeld een Thai Marriage en is dan niet van toepassing voor jou als je als retired aanvraagt.
– STM.11 – Gaat er over dat de IO alle middelen mag gebruiken die nodig zijn om je aanvraag te onderzoeken en je daar alle medewerking aan verleent. Misschien ook enkel toegepast bij bijvoorbeeld een Thai Marriage.
– De benodigde formulieren die je noemt zijn standaard al mis ik wel een kopie van de laatste 90 dagen melding. Of het moet zijn dat je sinds je laatste binnenkomst nog geen 90 dagen in Thailand bent. Dan is er ook (nog) geen melding geweest.
– Immigratiekantoren willen zien wat er de dag van aanvraag op je rekening staat. Minsten 800 000 Baht dan in jouw geval.
Bij een Saving Account vraagt men dan buiten de bankbrieven, ook het bankboekje van dat Saving Account met daarin de toestand op de dag van aanvraag.
Om die datum en bedrag in dat bankboekje afgedrukt te krijgen zal je eerst een verrichting moeten uitvoeren. Als je die dag al een verrichting gemaakt zou hebben is dat niet nodig natuurlijk.
Maar indien je geen verrichting maakt die dag zal bij het updaten als laatste datum enkel de datum en saldo van de laatste verrichting afgedrukt worden. Die kan een dag, enkele dagen, weken of maanden oud zijn, maar niet van de dag zelf.
Maar kan zijn dat dit nu verandert is en je nu bij elke update ook de vermelding krijgt van de dag zelf en het saldo van dat moment zonder dat je daarvoor een verrichting moet maken. Indien zo hoef je inderdaad eerst geen verrichting meer te maken op die dag zelf en voor de update. Ik gebruik geen 800 000 Baht en maak ook amper updates van mijn bankboekjes en het kan zijn dat dit dan ondertussen veranderd is. Maar ik had daarover ook nog niks vernomen.
Gebruik je een fix account is dat een ander verhaal, want die rekening dient ook niet om dagelijkse handelingen te verrichten. De bankbrieven zullen dan wel volstaan.
Maar zolang immigratie Hua Hin je bewijzen aanvaardt, is dat goed voor jou. Maar zoals ik al tegen vele anderen al gezegd heb, is dat een lokale beslissing van de IO en wil daarom niet zeggen dat dit dan ook zo zal zijn in de rest van Thailand.
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.
———————————————
Dit artikel is [jp_post_view]
———————————————
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
Leven in Thailand28 september 2025Dagboek van een Thailandganger (deel 16) – Op weg naar duidelijkheid
Visumvraag28 september 2025Thailand Immigration vraag Nr 155/25: Roze ID-card en TM30 melding
Lezersvraag28 september 2025Thailand lezersvraag: Is cranberrysap in Thailand verkrijgbaar?
Lezersvraag28 september 2025Thailand lezersvraag: Bewijs van uitschrijving aanvragen bij het RNI
Immigration Hua Hin.
Non immigrant O.
Methode 65000 Thai baht/maand van België naar Thaise rekening.
Tot vorig jaar werd het Affidavit afgeleverd door de Belgische ambassade as such aanvaard.
Nu vraagt men ook een bewijs dat de som ook effectief naar Thailand overgeschreven is.
Er zijn immigratiekantoren die dat inderdaad kunnen eisen, ondanks wat je op sociale media wel eens leest dat dit niet hoeft bij het gebruiken van een Belgisch Affidavit.
Dit omdat enkel de handtekening van de aanvrager van het Affidavit wordt gelegaliseerd door de ambassade. De inhoud m.a.w. het bedrag wordt officieel niet bevestigd.
Officieus controleren ze nu wel hoe je aan dat opgegeven bedrag komt, want je moet bewijzen daarvan meesturen om te vermijden dat er toch zomaar wat wordt ingevuld.
Maar er is geen officielebevestiging van de controle van dat bedrag.
Ze zetten er zelfs een stempel in het rood bij dat dit zegt “The legalization only concerns the signature of Mr/Mrs…….. and in now way prejudges the accurancy of the information mentioned therein”.
Dat kan dan aanleiding geven dat immigratiekantoren ook een bewijs willen zien dat je maandelijks minstens 65 000 Baht over maakt als retired, 40 000 Baht als Thai Marriage, of het bedrag dat het bankbedrag aanvult in geval van de combinatiemethode.
Het is je immigratiekantoor die hier de beslissing neemt.
Ik hoefde ook geen update van spaarrekening (2 jaar vast) te tonen, omdat de bankbrief bewijs van actuele saldo aantoonde (Jomtien).
Dan heb je het over een fix account wat je niet kan vergelijken met een Saving Account en zoals ik reeds zei in de reactie.