
Thailand heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. Geen massatoerisme meer, maar kwaliteitstoeristen. De eeuwige glimlach is nu Fair Trade, de kokosnoot biologisch en de ladyboy heet voortaan gender-diverse hospitality ambassador. Waar het ooit ging om goedkope biertjes, plastic emmers met drank en een verdwaalde tatoeage vol spijt, draait het tegenwoordig om mindfulness retreats en eco-friendly silk robes. Het paradijs is volwassen geworden. Of op zijn minst duurder.
De Tourism Authority of Thailand heeft een openbaring gehad. Geen rugzaktoeristen meer die Chang-bier morsen op de stoep, maar bewuste wereldburgers die per yoga-ashtanga-pose bijdragen aan het BNP. Luxe, wellness en duurzaamheid zijn de nieuwe toverwoorden. Een slimme zet: het klinkt alsof Boeddha zelf de marketingafdeling heeft ingefluisterd dat verlichting nu te koop is in pakketvorm.
De verlichting begint bij de portemonnee
“Van massatoerisme naar kwaliteitstoerisme,” zegt de TAT trots. Lees: minder dronken Britten, meer drijvende ontbijtjes in infinitypools. Toeristen moeten voortaan niet alleen geld uitgeven, maar ook respect tonen. Dat laatste is moeilijk te controleren, maar ach, zolang ze met bamboerietjes drinken, mag het universum tevreden zijn.
De hotels doen enthousiast mee. In de folder van het Melati Beach Resort prijkt een foto van een glimlachende monnik met een smoothie. De Red Mountain Golf Club biedt karma-friendly holes en het Panan Krabi Resort pronkt met zonnepanelen die vooral goed staan op Instagram. Zo wordt zonde omgezet in zingeving, zonder dat iemand er last van heeft.
Wellness als nieuw staatsgeloof
Thailand wil wereldleider worden in gezondheidstoerisme. 61 internationaal erkende ziekenhuizen staan klaar om westerlingen te herstellen van hun burn-outs, cholesterol en huwelijk. Je kunt er je hart laten dotteren, je huid verstrakken en je ziel reinigen, alles voor een fractie van de prijs in Zürich. Het verschil? Hier krijg je er een orchidee bij en iemand die glimlacht terwijl je sterft aan te veel kurkuma.
De gemiddelde gezondheidstoerist spendeert 107.000 baht per bezoek. Dat is meer dan het maandloon van de arts die hem behandelt, maar in het nieuwe Thailand telt vooral de balans. Niet die van de arts, maar van de toerist die eindelijk zijn innerlijke rust heeft gevonden tussen twee infusen.
Van tuk-tuk naar oldtimer
De TAT biedt nu luxueuze oldtimertours door Bangkok aan. Voor 150.000 baht mag je in een glimmende Jaguar door de smog rijden en doen alsof het verleden een designkeuze was. De contrasten zijn scherp: links een straatverkoper die mango’s snijdt voor 40 baht, rechts een Europeaan die zijn karma aflost met champagne. Beide glimlachen. De een uit noodzaak, de ander uit verwarring.
Duurzaamheid, maar dan met airco
Duurzaamheid is het fundament, zegt men. Helaas blijkt beton goedkoper dan bamboe. Tachtig procent van de toeristische bedrijven aarzelt, want zonnepanelen kosten geld en toeristen vinden handdoeken van gerecycled hennep niet altijd zacht genoeg. Toch blijft de TAT vol goede moed. Misschien omdat hoop, net als massageolie, altijd ruikt naar citroengras.
Het nieuwe paradijs
Zo groeit Thailand toe naar zijn toekomst als luxueuze wellnessrepubliek. Waar elke glimlach gecertificeerd duurzaam is, elke kokosnoot CO₂-neutraal en elke zonsondergang strategisch gemarket. De backpackers van vroeger worden nu mindful explorers. De stranden zijn hetzelfde gebleven, alleen de prijs van de mojito is verlicht.
Wie goed luistert, hoort de zee fluisteren: “Welkom terug, bewuste reiziger. Laat je schuldgevoel achter bij de receptie. We recyclen het wel.”
Over deze blogger

- De Expat (66) woont al 17 jaar in Pattaya en geniet van elke dag in het land van melk en honing! Vroeger werkzaam in de wegen en waterbouw, maar het grillige weer in Nederland ontvlucht. Woont hier met zijn Thaise vriendin en twee honden net buiten Pattaya, op 3 minuten loopafstand van het strand. Hobby's: genieten, uitgaan, sporten en met vrienden filosoferen over voetbal, Formule 1 en politiek.
Lees hier de laatste artikelen
Column20 oktober 2025Column – Thailand verkoopt nu ook verlichting – maar in een spa-jasje
Column11 oktober 2025Column – Waarom Thaise universiteiten de wereldranglijst niet halen (en dat ook niet erg vinden)
Column6 oktober 2025Column – De koning der suburbane jungle
Column30 september 2025Column – Thailand verliest Chinese toeristen door corruptie en chaos