()

De diensten waarmee consumenten aankopen in termijnen kunnen betalen, hebben in korte tijd terrein gewonnen. Vooral door de groei van e-commerce en de aantrekkingskracht van flexibele betaalopties wordt BNPL steeds vaker ingezet. Waar dit model aanvankelijk bedoeld was om de koopkracht te vergroten en bedrijven extra omzet te bezorgen, groeit nu de bezorgdheid dat consumenten zich massaal in de schulden steken.

Een groot probleem is dat BNPL niet langer alleen wordt gebruikt voor luxeartikelen of gadgets, maar steeds vaker voor dagelijkse uitgaven als boodschappen en brandstof. Volgens de Nationale Raad voor Economische en Sociale Ontwikkeling (NESDC) is dat een alarmerend signaal van financiële nood onder Thaise huishoudens.

Waarschuwingen van experts

Danucha Pichayanan, secretaris-generaal van de NESDC, stelt dat wie in termijnen moet betalen voor eten of brandstof zich in een crisis bevindt. Hij vreest dat dit de schuldenlast van huishoudens, die in Thailand al tot de hoogste van Azië behoort, verder zal doen toenemen.

Ook onderzoekers van Kasikorn Research Center (K-Research) waarschuwen dat BNPL de aflossingscapaciteit van gezinnen aantast. De lage drempelbedragen – sommige platforms laten al betalingen vanaf 60 baht per termijn toe – verleiden consumenten om impulsaankopen te doen, waardoor de uiteindelijke verplichtingen snel oplopen.

Regulering en toezicht

De Bank of Thailand houdt toezicht op BNPL via digitale persoonlijke leninglicenties, met een renteplafond van 25 procent per jaar. Toch zijn er ook aanbieders die onder andere kaders opereren, waardoor de werkelijke rente lager lijkt, maar alsnog kan oplopen. Toezichthouders willen daarom dat BNPL-schulden beter worden geregistreerd en meegenomen in officiële kredietbeoordelingen.

Daarnaast dringen economen erop aan dat de overheid ingrijpt met fiscale maatregelen om inkomens te verhogen. Zolang de lonen achterblijven bij de kosten van levensonderhoud, blijft BNPL een aantrekkelijk maar riskant vangnet.

Verschillende perspectieven

Niet alle analisten zien BNPL uitsluitend als probleem. Sommigen noemen het een noodzakelijk hulpmiddel voor consumenten in financieel moeilijke tijden. Zo benadrukken restaurantketens en platforms dat BNPL klanten helpt hun uitgaven te spreiden en toegang te houden tot basisvoorzieningen.

Toch erkent ook de sector zelf dat verantwoord gebruik cruciaal is. Bedrijven als Monee Thailand en TrueMoney investeren daarom in financiële educatie en kredietbeperkingen, om te voorkomen dat consumenten zich te diep in de schulden steken.

Internationale context

De trend in Thailand staat niet op zichzelf. Ook in landen als China worden BNPL-modellen agressief ingezet om de zwakke consumptie te stimuleren. Maar waar dit de verkoopcijfers tijdelijk kan opkrikken, wijzen experts erop dat het structurele probleem blijft: de koopkracht van consumenten groeit nauwelijks, terwijl hun schulden stijgen.

Vooruitblik

De groei van BNPL in Thailand weerspiegelt zowel de vindingrijkheid van bedrijven als de kwetsbaarheid van consumenten. Als de overheid en toezichthouders geen strenger beleid invoeren, dreigt het gemak van nu betalen en later aflossen uit te monden in een schuldencrisis. De uitdaging voor Thailand ligt in het vinden van een balans tussen financiële inclusie en bescherming van kwetsbare huishoudens.

Bron: Bangkok PostBuy now, bankrupt later

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

1 reactie op “Thailand ziet risico’s toenemen door groei van ‘Nu kopen, later betalen’-diensten”

  1. André de Schuyten zegt op

    Beste Thailandbloggers,
    Ik, André, 66 jaartjes, ben volkomen tegen BNPL, de betalingsorganisaties en deurwaarders worden er enkel beter van. Waar ik vroeger logeerde hebben ze een massa schulden enkel door dit soort aankopen, 2 auto’s + een kanjer van televisie + een wasmachine + een afwasmachine + een betonnen zwembad en ga maar door, als hun wedde komt krijgen ze niets van, gelukkig hebben ze nog een creditcard om enkel wat voedsel te kopen. Nu proberen ze mensen te lokken om hun schulden te betalen, dat heeft bij mij niet gepakt.
    Had bij hen een grote hoeveelheid Honing gekocht en betaald (2 ton), heb er enkel 6% van gekregen, de rest hebben ze na mijn betaling nogmaals verkocht in een Aziatisch land voor een prijs van 60% lager dan deze ik ervoor betaald had.
    Nu, daar ik NIET wou hun schulden betalen (schulden van +/- 13 MB) hebben ze beginnen verwijten van scammer, hebben mij bij de politie en de immigratie dienst aangeklaagd voor scammer, toen ik werd opgepakt door de politie en de immigratie politie, hebben ze mij na het verhoor,tesamen met m’n advocaten, laten gaan want ik was reeds naar een advocaten bureau gestapt omdat ik minstens €1,9 tegoed heb van mijn aangekochte honing maar dat hadden ze natuurlijk niet verteld, hebben het eerst afgedaan als een dikke vette leugen, maar als m’n advocaat het tegendeel bewezen had (alle documenten alsook de betalingen had ik aan mijn advocaten bezorgd), konden ze niet anders als mij te laten gaan.

    Die 6 dagen in de gevangenis + mijn naamzuivering heb ik hen nu ook aangeklaagd. Ze hebben één grote blunder gedaan, ze hebben mij een zeer klein bedrag(in feite peanuts) laten geworden met de mededeling, terugbetaling van teveel betaalde gelden. Stommeriken maar een enorm geluk voor mij.
    Intussen heb ik mijn non-o retirement visa gekregen, eerst kon ik deze natuurlijk niet krijgen daar ze dachten dat ik een OPLICHTER was.
    Ik wil nu ook een deel van mijn verkochte honing in dat Aziatisch land terug, alles tesamen eis ik en m’n 2 advocaten niet minder dan €2,3 miljoen of 86,779,000 Baht.
    Vervolg laat ik jullie geworden wanneer de rechtszaak teneinde is.

    Ik zal nooit of te nimmer iets kopen op basis van BNPL, als ik het geld niet heb zal ik ervoor sparen. Ik rij nu rond met een oude wagen van 23 jaar oud. Regelmatig op onderhoud en kan er nog zeker 20 jaar bijdoen. Natuurlijk bekijkt iedereen mij dat ik met een oude wagen rij, maar ik weet dat ik elke nacht gerust kan slapen.
    Vele groeten,
    André

    1

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website