()


De Sak Yant is veel meer dan een tatoeage. Wie zich verdiept in deze eeuwenoude Thaise traditie ontdekt een spiritueel erfgoed dat draait om geloof, bescherming en ritueel. Al generaties lang laten Thai zich deze heilige patronen aanbrengen, niet om op te vallen, maar om zich te wapenen tegen onheil. Soms ook om geluk, aantrekkingskracht of welvaart te bevorderen.

Het woord Sak Yant (สักยันต์) is een samenstelling van sak (Thais voor tatoeëren) en yantra, het Sanskrietwoord voor magische geometrische patronen. Een echte Sak Yant wordt gezet door een ajarn: een spiritueel meester die niet alleen de inkt aanbrengt, maar ook de spreuk activeert met een zegen.

Ajarn Noo en het Hollywood-effect
De beroemdste onder hen is Ajarn Noo Kanpai, wiens faam explodeerde toen Angelina Jolie zich in 2003 door hem liet tatoeëren. Ze koos voor een Ha Taew, een yant met vijf regels, elk voorzien van een magische spreuk. Sindsdien trekken pelgrims en beroemdheden naar zijn schrijn in Pathum Thani, in de hoop een stukje van zijn spirituele kracht te ontvangen.

Angelina Jolie (Fred Duval / Shutterstock.com)

Volgens Ajarn Noo kunnen velen een tatoeage zetten, maar slechts weinigen kennen de mantra’s die de kracht ervan werkelijk activeren. Zonder zegen blijft het een mooi plaatje. De spirituele werking zit in het ritueel, de intentie en de leefwijze die erop volgt.

Leefregels en verboden
Een Sak Yant ontvang je niet zomaar. Wie er een draagt, wordt geacht zich te houden aan bepaalde morele leefregels, geworteld in het boeddhisme en het animisme. Deze richtlijnen zijn bedoeld om de kracht van de tatoeage te behouden. Enkele – voor westerlingen soms raadselachtige – verboden zijn:

  • Niet onder een waslijn doorlopen
  • Niet onder de steunpaal van een bananenboom stappen
  • Niet op een keramische urn zitten
  • Geen groenten eten die lijken op kalebassen
  • Geen brug oversteken
  • Mannen mogen nooit lager staan dan een vrouw

Deze leefregels zijn meer dan bijgeloof. Ze symboliseren terughoudendheid, respect voor het lichaam en bewustzijn van spirituele energie. Zo staat het ondergoed aan de waslijn symbool voor seksuele beheersing en verwijzen de bananenboom en urn naar vergankelijkheid en gevaar.

Taal van de geesten
In de patronen van Sak Yants zijn vaak inscripties verwerkt in oude talen zoals Tham of Khmer. Deze karakters dragen spreuken in zich die bescherming, kracht of geluk activeren. Drie populaire ontwerpen zijn:

  • Ha Taew – vijf verticale regels, elk met een andere spreuk, zoals bescherming tegen zwarte magie of versterking van persoonlijke uitstraling
  • Gao Yord – negen pieken die verwijzen naar Mount Meru, het kosmische centrum in de boeddhistische mythologie
  • Paed Tidt – acht boeddha-afbeeldingen in een achthoek, die bescherming bieden in alle windrichtingen, vooral voor reizigers

Van ritueel naar reisrelikwie
Waar de Sak Yant ooit uitsluitend werd gezet na spirituele overweging en zegen, is het ritueel vandaag vaak vervangen door gemak en commercie. In plaats van een yant die je ‘kiest’, kiest de toerist nu zelf uit een menukaart in een tattooshop, met of zonder spirituele begeleiding.

Editorial credit: De Visu / Shutterstock.com

De traditionele bamboenaald maakt steeds vaker plaats voor moderne machines, en de rol van de ajarn wordt beperkt tot folklore. Hoewel de groeiende bekendheid van Sak Yant meer mensen in aanraking brengt met de Thaise cultuur, dreigt de essentie ervan verloren te gaan.

Respect voor de oorsprong
De opmars van Sak Yant in de westerse wereld heeft onmiskenbaar bijgedragen aan de wereldwijde waardering voor Thaise spirituele tradities. Maar met populariteit komt ook verantwoordelijkheid. Een Sak Yant is geen decoratie, maar een verbond. Wie er een laat zetten, verbindt zich aan een levenshouding.

Als we deze traditie willen eren, moeten we haar niet reduceren tot een souvenir. De ware waarde van Sak Yant ligt in het respect voor het ritueel, het begrip van de symboliek en het besef dat betekenisvolle tradities alleen blijven voortbestaan als ze met toewijding worden doorgegeven.

Bron
Neatpisarnvanich, A. (2025, 4 juli). The commodification of the Sak Yant Thai tattoo. Bangkok Post. Geraadpleegd via https://www.bangkokpost.com/life/social-and-lifestyle/3063156/the-commodification-of-the-sak-yant-thai-tattoo

———————————————

Dit artikel is [jp_post_view]

———————————————

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website