
Thaise soapseries, lokaal bekend als lakorn, trekken dagelijks miljoenen kijkers. Ze zitten vol drama, romantiek en spanning. Op het eerste gezicht lijkt het onschuldige verstrooiing. Maar wie beter kijkt, ziet een patroon dat al decennia voortduurt: een wereld vol vastgeroeste genderrollen, seksistische verhaallijnen en stereotiepe personages. Wat doet dat met de jongvolwassenen die hiermee opgroeien?
Vrouwen tussen onderwerping en manipulatie
In veel lakorns zijn vrouwelijke hoofdrollen beperkt tot twee uitersten: het hulpeloze slachtoffer dat gered moet worden of de sluwe verleidster die door bedrog haar zin krijgt. Er is weinig ruimte voor vrouwen die onafhankelijk denken of handelen. Wie ambitie toont of afwijkt van het traditionele pad, wordt vaak gestraft of als egoïstisch neergezet. De onderliggende boodschap is duidelijk: gehoorzaamheid wordt beloond, zelfstandigheid niet.
Mannelijkheid als dominantie
Mannelijke personages volgen net zo’n strak keurslijf. De man is krachtig, zwijgzaam, dominant, soms zelfs gewelddadig. Agressie wordt zelden bekritiseerd en niet zelden zelfs geromantiseerd. Het beruchte genre rape romance, waarin seksuele dwang uiteindelijk leidt tot liefde, is daar een schrijnend voorbeeld van. Jongens leren dat controle en macht bij hun rol horen. Meisjes leren dat overgave normaal is. Dat heeft gevolgen voor hoe jongeren relaties aangaan en grenzen ervaren.
Afwijking wordt afgestraft
Wie niet in het traditionele man-vrouwplaatje past, wordt weggezet als karikatuur. Homoseksuele mannen zijn vaak overdreven flamboyant en louter bedoeld voor komisch effect. Transvrouwen verschijnen als bedriegers of figuren met een dubbele agenda. Genderdiversiteit ontbreekt vrijwel volledig. Dat betekent dat jongeren die zich niet herkennen in het binaire model geen enkel positief voorbeeld zien. Ze leren dat afwijking niet mag, niet bestaat of niet serieus genomen wordt.

De vorming van identiteit
Voor jongvolwassenen zijn dit geen loze beelden. In deze levensfase vormt zich het zelfbeeld, het wereldbeeld en de kijk op relaties. Media, zeker populaire series, spelen daarin een sleutelrol. Ze leggen onzichtbare normen vast: dit is hoe een man zich gedraagt, dit is wat een vrouw hoort te zijn. Die normen sijpelen door in keuzes over studie, werk, liefde en gedrag. Jongeren nemen ze over zonder het altijd te beseffen.
De rol van de industrie
De Thaise media-industrie heeft hierin een duidelijke verantwoordelijkheid. Producenten blijven vasthouden aan stereotiepe scenario’s omdat die ‘werken’. Maar dat is een keuze, geen onvermijdelijkheid. Er is dringend behoefte aan bredere, eerlijkere representatie. Niet om politiek correct te zijn, maar om jongeren een completer beeld van de werkelijkheid te geven.
Gelukkig zijn er uitzonderingen. Series als I Told Sunset About You en Gap: The Series tonen dat het anders kan, met ruimte voor nuance, wederzijds respect en echte emotionele diepgang. Maar dat zijn nog steeds zeldzaamheden in een zee van conservatieve producties.
Conclusie
Soapseries zijn meer dan tijdverdrijf. Ze weerspiegelen niet alleen de maatschappij, ze vormen haar ook. En als die spiegel structureel vervormd is, groeit er een generatie op met een eenzijdig en onrealistisch beeld van gender en relaties. De gevolgen zijn tastbaar. Het is tijd dat de Thaise televisiewereld haar verantwoordelijkheid neemt en kiest voor verhalen die wel recht doen aan de werkelijkheid. Want jongeren verdienen beter dan een script dat al te lang geschreven is.
Wetenschappelijke literatuur:
- Jermsittiparsert, K., & Chankoson, T. (2019). The influence of Thai TV dramas (Lakorns) on the perception of gender roles in Thailand. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 29(6), 741–755. https://doi.org/10.1080/10911359.2019.1590284
- Charoensap-Kelly, P., Broussard, L., Lindsly, M., & Troy, J. (2016). Cultural perspectives on gender roles and the media in Southeast Asia. Journal of International and Intercultural Communication, 9(2), 105–121. https://doi.org/10.1080/17513057.2016.1142593
- Siriyuvasak, U. (2001). Consuming cultural identities: Thai soap opera and female viewers. In Y. Souchou (Ed.), Consumed by Hong Kong: Popular culture in Asia and beyond (pp. 159–172). Hong Kong University Press.
- Hetsroni, A., & Tukachinsky, R. (2006). Television-world estimates, real-world estimates, and television viewing: A new scheme for cultivation. Journal of Communication, 56(1), 133–156. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00008.x
Rapporten en aanvullende bronnen:
- UNESCO. (2019). Gender equality in media content: A global perspective. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371595
- Thai Media Fund. (2021). The state of Thai media and youth development. Bangkok: Thai Ministry of Culture.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Expats en pensionado3 oktober 2025Uitnodiging Meet & Greet Receptie en Consulair Loket in Chiang Mai, 27-29 oktober 2025
Nieuws uit Thailand3 oktober 2025Dreiging van overstromingen in centraal Thailand door stijgend waterpeil Chao Phraya
Nieuws uit Thailand3 oktober 2025Nederlander (77) opnieuw gearresteerd voor kinderhandel in Pattaya
Vliegtickets3 oktober 2025Thai AirAsia breidt netwerk uit met nieuwe binnenlandse routes vanaf Suvarnabhumi
Beste,
Wil jij het woke gedoe uit NL naar Thailand halen….
Beetje traditie mag best hoor. En ik denk niet dat de jeugd helemaal dom is.
Groeten
In die ‘stichtende’ soaps beeldt men vrouwen bij conflicten ook meestal uit als gillende, hysterische schepsels waardoor de man bijna niet anders zou kunnen dan hardhandig te ‘corrigeren’. In de praktijk gebeurt dat inderdaad en helaas ook vaak. Langs beide kanten. Wie kopieert wie?
Ik moet de eerste jongere nog tegenkomen die naar soaps kijkt. Dat is iets voor de ouderen onder ons die linieair kijken wel lekker vinden vanwege de regelmaat.
De jongeren van die leeftijd hebben wel wat beters te doen met hun telefoon zoals Tik Tok. Aan de ouders om te weten te komen wat ze daar uitspoken.
Het is niet voor niets dat vele soaps in de herhaling zijn want geen adverteerder wil er nog geld in stoppen met de nieuwe werkelijkheid dat kassie kijken verleden tijd gaat worden.
Alles komt terug: LP, cassette, CD, mode, geschiedenis, de waan van de dag…
Ik kan geen Nederlandse of Amerikaanse soaps kijken, al dat opgeklopte drama. Brrr. Als ik een thaise soap voorbij zie komen is dat inderdaad nog een factior 10 to 100 zo erg. Met veelal normen en waarden die zwaar antiek zijn. Inderdaad de vrouw die uiteindelijk gevoelens krijgt voor de man die haar misbruikt heeft, geschreeuw en dan pief paf poef… Ik kan er niet naar kijken. Maar ik heb me laten vertellen dat er gelukkig ook series die wel een beetje normaal zijn.