()

Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en stoelreserveringen. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Ook geven deze sites vaak geen compleet aanbod en verstoppen ze extra kosten. De Consumentenbond raadt reizigers aan vliegtickets rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij te kopen.

De Consumentenbond bekeek de prijzen voor vliegtickets op 11 populaire ticketwebsites*. Opvallend is dat deze sites tot 4 keer zoveel vragen voor bagage en stoelreserveringen als luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast verstoppen sommige sites verplichte boekingskosten. Die kunnen oplopen tot €63 per persoon, terwijl luchtvaartmaatschappijen zelf zulke kosten niet rekenen. De vliegticketsites beloven ook uitgebreide vergelijkingen, maar vaak ontbreken (goedkope) vluchten van easyJet, KLM of Ryanair.

Onzindiensten

Ook verkopen ticketsites onzindiensten. Zo biedt eSky online inchecken aan voor €7, terwijl dat gratis is bij elke luchtvaartmaatschappij. En Booking.com verkoopt een pakket van €97 voor het wijzigen en annuleren zonder servicekosten. Ook bij vluchten die helemaal niet te wijzigen of annuleren zijn. Zulke servicekosten betalen passagiers niet als ze rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij boeken.

En Booking.com en Gotogate laten van sommige luchtvaartmaatschappijen niet kloppende vliegtuigplattegronden zien. Consumenten denken dan te betalen voor een stoel bij een nooduitgang met extra beenruimte. Maar zij krijgen een van de krapste stoelen aan boord.

Rechtstreeks bij luchtvaartmaatschappij

De Consumentenbond zegt: ‘Op het eerste gezicht lijken de prijzen van vliegticketwebsites redelijk. Maar vervolgens brengen ze enorm hoge kosten in rekening voor optionele diensten. En het is nog erger dan bij ons vorige onderzoek in 2022. Helaas reageren de bedrijven achter deze sites vaak niet op onze verzoeken. Daarom raden we consumenten nog een keer aan: boek rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij.’

  • Booking.com, CheapTickets.nl, eDreams, eSky, Expedia, Gotogate, Kiwi, Opodo, Tix.nl, Trip.com en Vliegwinkel.

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

12 reacties op “Waarschuwing Consumentenbond: ‘vliegticketwebsites onnodig duur’”

  1. Cornelis zegt op

    Vergeet ook niet de vele problemen in de corona-periode met de restitutie van tickets voor gecancelde vluchten – dat verliep in het algemeen een stuk vlotter bij rechtstreeks bij de maatschappij geboekte vluchten dan bij via tickethandelaren gekochte tickets.
    Ik ben er maar één keer ingetrapt: zie https://www.thailandblog.nl/lezers-inzending/opgelet-bij-het-boeken-van-een-thai-vietjetair-ticket/

    0
  2. Rene Wouters zegt op

    Langs skyscanner rechtstreeks bij Qatar geboekt daar ik de andere niet betrouw. Mijn vrouw wilt steeds in het voorste gedeelte maar niet helemaal vooraan zitten daar zij anders ziek wordt en migraine heeft. Daar het een vlucht is met tussenlanding in Doha heen en terug moet ik 4 zetels pp. reserveren. Dit kost mij per pp.130 €. Thai kwam ietsje duurder dan Qatar uit zonder reservatie stoelen maar weet niet dat je daarvoor moet bij betalen en dat je dan ook krijgt indien het gratis is. Ben ooit verplaatst geweest bij Thai. Persoonlijk vind ik dat luchtlijnen na corona ervan profiteren om zulke hoge kosten aan te rekenen. Ik kan wachten om gratis online 24 uur op voorhand in te checken maar weet niet dat er dan nog plaatsen zijn in het voorste gedeelte. En voor alle lezers en schrijvers een prettig einde jaar,een gelukkig maar vooral gezond 2025.

    0
  3. Geertg zegt op

    Of gewoon boeken bij n reisbureau. Zij zijn echt niet duurder maar kunnen veel beter alle opties bekijken. Ook de service is veel beter.

    0
    • Henk zegt op

      Nee, niet doen. Gewoon direct op de site van de luchtvaartmaatschappij: boeken, aantal kilo’s bagage regelen, stoelen reserveren, inchecken, boardingpass in de app. Vervolgens enkel koffers afgeven. Hotel? Op dezelfde manier. Weet je niet welke? Kijk dan bij de grote aanbieders (Booking/Trip/Expedia) welke. Neem naam over en kijk online wat welke hotel te bieden heeft, en wat past in jouw budget. Klaar!

      0
    • Kees zegt op

      Hoe vaak is het hier al niet benadrukt? Boek je airline ticket rechtstreeks bij de airline zelf, op hun eigen site. De kans is klein dat er problemen komen, maar als er problemen komen, is de kans dat die goed opgelost worden veel groter.

      0
      • koos zegt op

        ik boek ook altijd bij een reisburo in Udon thani.
        makelijk en ik weet zeker dat de binnenlandse vlucht gelinkt is.
        2x gehad dat ik vanaf schiphol te laat op Bangkok arriveerden.
        eerste keer kon ik met een volgende vlucht mee en 2e keer gratis overnachten en de volgende dag verder.
        tijdens covid hebben ze trouwens netjes geregeld dat ik binnen 3 maanden mijn geld terug had.

        0
        • Kees zegt op

          Dat is heel erg fijn, Koos. Er zijn natuurlijk betrouwbare tussenpersonen die alles goed afhandelen. Maar tijdens de corona bleken er veel problemen te zijn, bijna altijd in geval er bij tussenpersonen geboekt was. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar in het algemeen waren de mensen met problemen veel meer tevreden over het rechtstreeks dealen met de airline.

          Het zelf boeken via internet is niet moeilijk en geeft mij veel meer het gevoel dat ik de boeking zelf in handen heb en alle mogelijkheden kan afwegen. Maar ik begrijp dat voor anderen geldt dat hun vaste tussenpersoon vertrouwd is. Mijn advies blijft toch: boek rechtstreeks bij de airline.

          0
  4. Barry zegt op

    Ik boek al mijn vluchten voor Emirates Transavia Vietnam airlines altijd via Agoda heeft nog nooit problemen opgeleverd idem ook mijn hotelboekingen.voordeel als member hebben ze veel gegevens die je bij andere websites weer extra moet invullen en ook de servic⁸e is perfec9t als er toch eens bv met betaling mis gaat wordt dit snel opgelost
    Voor mij een geruststelling nu scam en phishing sites schering en inslag is

    0
  5. André de Schuyten zegt op

    Beste Thailandbloggers,

    Heb op 04 december 2024 Thai Airways vlucht TG 935 genomen. Had business class genomen en ik wil iedereen waarschuwen voor het feit dat als je aan het venster zit en de stoel naast jou is ook bezet het heel moeilijk is om iets te bestellen laat staan naar het toilet te gaan. Als die persoon naast slaapt ben je verplicht hem wakker te maken. Ook de stoelen zijn veredelde economy stoelen met wat aanpassingen voor een bed te krijgen. Deze stoelen zijn wel heel smal tov Finnair of Qatar Airways.
    Voor mij de eerste maal met Thai Airways gevlogen (Boeing 787-800) maar ook NOOIT MEER Thai Airways, wat een shit is me dat.
    Ik heb steeds met Finnair of Qatar Airways gevlogen naar Thailand en om eerlijk te zijn betaal liever wat meer dan die rechtstreekse vlucht van Thai Airways
    Met vriendelijke groet,
    André

    0
    • Kris zegt op

      Beste Andre,

      Je had deze frustraties makkelijk kunnen voorkomen.

      Alle informatie over het vliegtuig en de stoelindeling is eenvoudig online te vinden. Achteraf klagen omdat je jezelf niet goed hebt geïnformeerd, is jammer en onnodig.

      0
    • Werner zegt op

      Ik ben momenteel in Belgie met dezelfde vlucht (vorige week aangekomen).

      Helemaal geen klachten, integendeel zelfs. Perfecte service aan boord, vriendelijk personeel en ruime zetels. Snap het probleem niet.

      De opmerking van de stoelen aan het venster is misschien een klein lichtpuntje maar dat heeft helemaal niets met Thai Airways te maken. Vlieg je met hetzelfde type toestel van een andere maatschappij, dan zal dit niet anders zijn.

      Voor mij absoluut terug Thai Airways de volgende keer. Eindelijk terug rechtstreeks naar Brussel. Een verademing!

      0
  6. Leo_C zegt op

    Wat je ook voordeel oplevert, wanneer je rechtstreeks bij de vlieg maatschappij boekt, je krijgt een zgn. Frequent flyer-nummer, en je bouwt dan elke vlucht weer meer airmiles op, deze kan je daarna vaak verzilveren, door korting op de prijs van jou volgende vlucht, of een upgrade naar een betere klasse/class !

    Succes,

    Leo_C

    0

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website