
De Thaise luchtvaartsector staat aan de vooravond van een groot probleem. Terwijl de vloot van meerdere maatschappijen gestaag groeit, dreigt er binnen twee tot drie jaar een tekort aan piloten. Meer dan de helft van de Thaise piloten zit momenteel aan de grond omdat zij hun vliegbrevet niet kunnen verlengen. De oorzaak ligt in strengere regels, hoge opleidingskosten en het uitblijven van structurele oplossingen.
Meer dan de helft van de piloten buitenspel
Volgens Woranate Laprabang, algemeen directeur van Vietjet Thailand, is de situatie zorgwekkend. Piloten moeten regelmatig blijven vliegen om hun typebevoegdheid te behouden en daarnaast jaarlijks een medische keuring doorstaan. Omdat slechts 20 tot 30 procent van de piloten door luchtvaartmaatschappijen opnieuw wordt ingezet, kunnen velen hun licentie niet verlengen. Het gevolg is dat er steeds minder ervaren vliegers beschikbaar zijn.
Vietjet Thailand breidt uit
Vietjet Thailand beschikt momenteel over 18 toestellen en ongeveer 180 piloten. Elk narrowbody-vliegtuig heeft tien piloten nodig om de operatie draaiende te houden. Dit jaar neemt de maatschappij vier toestellen uit dienst en voegt er negen nieuwe aan toe. Daarvoor zijn vijftig extra piloten nodig. Inmiddels zijn er al twintig leerling-piloten aangenomen en in de volgende fase volgen er dertig. De ambitie reikt verder: in 2028 moet de vloot zijn gegroeid naar vijftig vliegtuigen met in totaal vijfhonderd piloten.
Structureel tekort dreigt
Voor de komende vier jaar zijn er alleen al bij Vietjet 320 nieuwe piloten nodig. Ongeveer een derde daarvan kan worden ingevuld door student-piloten, de rest moet van de bestaande arbeidsmarkt komen. Woranate benadrukt dat alle Thaise luchtvaartmaatschappijen verplicht zijn hun eigen piloten op te leiden om de groei bij te benen. Vietjet hanteert daarbij een pay-to-fly-regeling, waarbij piloten zelf hun trainingskosten betalen in ruil voor een baan, een praktijk die in Europa vaker voorkomt.
Pay-to-fly onder vuur
De Thai Pilots Association uit stevige kritiek op deze aanpak. Voorzitter Teerawat Angkasakulkiat wijst erop dat er momenteel twee groepen werkloze piloten zijn. De eerste groep bestaat uit afgestudeerde piloten met een commercieel vliegbrevet maar zonder praktijkervaring bij luchtvaartmaatschappijen. De tweede groep zijn ervaren vliegers die tijdens de pandemie hun baan verloren. Beide groepen moeten opnieuw investeren in kostbare trainingen om terug te keren in de cockpit.
Volgens Teerawat schuiven maatschappijen de kosten, die kunnen oplopen tot zes miljoen baht, af op de piloten. Dat zou niet alleen oneerlijk zijn, maar ook de veiligheid in de luchtvaartsector in gevaar kunnen brengen. Piloten die zich zwaar in de schulden steken om te kunnen vliegen, ervaren druk die gevolgen kan hebben voor hun prestaties. Zonder duidelijke regelgeving dreigt dit model zich verder uit te breiden.
Vooruitzichten
De vraag naar vliegreizen in Thailand groeit al sinds het herstel na de pandemie. Met de uitbreiding van de vloot bij verschillende maatschappijen zal de druk op de arbeidsmarkt voor piloten de komende jaren alleen maar toenemen. Zonder een gezamenlijke aanpak van overheid, luchtvaartsector en opleidingsinstituten dreigt een structureel tekort dat de groei van de Thaise luchtvaart kan afremmen en de concurrentiepositie in de regio kan verzwakken.
Bron: Bangkok Post, 22 september 2025
Thaise luchtvaartmaatschappijen kampen met dreigend tekort aan piloten
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Boeddhisme28 september 2025Opinie: Tempels in Thailand in crisis door schandalen en gebrek aan steun
Economie28 september 2025Structurele hervormingen cruciaal voor economische toekomst van Thailand
Evenementen en festivals28 september 2025Festivals en evenementen in Thailand in oktober 2025
Onderzoek28 september 2025Peiling: Volkspartij wint terrein in Thailand ondanks onbesliste keuze voor premier
Thaise luchtvaartmaatschappijen,…. Zien zij nu echt niet dat met hun momentele piloten ‘opleidings/arbeidsdenken’, meaning …piloten moeten zelf hun re- certificering/opleidingen etc, betalen, de piloten vliegervaring bekostigen, ze nooit aan hun tax hoeveelheid piloten toe komen?
Werkloze piloten, waarom zijn ze werkloos(?), moeten zelf betalen? Van wat?
Waarom willen deze Thaise maatschappijen niet financïeel participeren in deze?
Grappig is dat de maatschappijen precies weten waarom ze tegen een tekort aan piloten aan gaan lopen.
En er niets aan willen doen? Wat raar Thai business denken speelt hier?
Straks hebben ze veel nieuwe vliegtuigen, maar geen piloten om ze te vliegen. Mis ik iets?