
De Thaise overheid zet vol in op de herintroductie van rechtstreekse vliegroutes tussen Thailand en de Verenigde Staten. Het is een opvallende stap binnen de bredere ambitie om Thailand te positioneren als een regionaal luchtvaartknooppunt in Zuidoost-Azië. Dat verklaarde minister van Transport Suriya Jungrungreangkit op dinsdag.
Op dit moment zijn er geen luchtvaartmaatschappijen die directe vluchten aanbieden tussen Thailand en de VS, ook Thai Airways International niet. Dat was ooit anders. Tot 2015 bood THAI vluchten aan van Bangkok naar Los Angeles en New York. Die routes werden gestaakt nadat de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) de luchtvaartveiligheidsclassificatie van Thailand had verlaagd naar categorie 2.
In april van dit jaar draaide de FAA dat besluit terug. Thailand kreeg opnieuw de status van categorie 1, waarmee het land formeel voldoet aan de internationale veiligheidsstandaarden. Dat was voor minister Suriya aanleiding om de Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) opdracht te geven in gesprek te gaan met de FAA en de Amerikaanse Transportation Security Administration (TSA). Doel: de weg vrijmaken voor directe passagiersverbindingen tussen beide landen.
Volgens de minister zouden dergelijke routes de economische betrekkingen tussen Thailand en de Verenigde Staten versterken, investeringen aantrekken en het toerisme stimuleren. Bovendien zou het internationale vertrouwen in de luchtvaartveiligheid van Thailand verder worden vergroot. “Dit initiatief maakt deel uit van een bredere moderniseringsslag binnen de Thaise luchtvaart. Het onderstreept onze bereidheid om weer volledig mee te draaien op het wereldtoneel”, aldus Suriya.
Nieuw immigratiesysteem in voorbereiding
Een concreet element binnen de voorbereidingen is de mogelijke invoering van een pre-clearance immigratiesysteem op Thaise luchthavens. Daarmee zouden reizigers die naar de VS vliegen al voor vertrek de Amerikaanse immigratie kunnen doorlopen. Dat bespoedigt de aankomstprocedure en verhoogt het reisgemak.
Met de terugkeer naar categorie 1 mogen Thaise luchtvaartmaatschappijen opnieuw directe vluchten naar de Verenigde Staten uitvoeren. Ook kunnen zij gebruikmaken van codeshare-overeenkomsten met Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, waarmee passagiers eenvoudig kunnen doorboeken via partners zoals United of Delta.
Toch blijkt uit recente haalbaarheidsstudies van Thai Airways dat non-stop verbindingen naar de VS op dit moment economisch moeilijk haalbaar zijn. Oorzaken zijn onder andere hoge brandstofprijzen, beperkte capaciteit van het huidige vlootbestand en tegenvallende vrachtopbrengsten. De luchtvaartmaatschappij kiest er daarom voorlopig voor om de samenwerking met Amerikaanse partners via codeshare-constructies te intensiveren.
Gesprekken met United Airlines
De CAAT voert ondertussen gesprekken met verschillende grote Amerikaanse luchthavens over mogelijke nieuwe routes. Tegelijkertijd zijn er verkennende gesprekken gaande met United Airlines, dat belangstelling heeft voor een directe verbinding tussen Bangkok en Los Angeles.
Daarnaast worden er onderhandelingen gevoerd over nieuwe vergunningen voor buitenlandse luchtvaartmaatschappijen die interesse hebben in de Thaise markt. Dit moet de concurrentie vergroten en het netwerk verder uitbreiden.
Tot slot bereidt Thailand zich voor op een aankomende audit van de International Civil Aviation Organization (ICAO), die eind augustus gepland staat. De resultaten daarvan zullen worden verwerkt in de zogenaamde Effective Implementation Score, een internationale maatstaf voor luchtvaartveiligheid.
Bron
Oorspronkelijk artikel: Bangkok Post
———————————————
Dit artikel is [jp_post_view]
———————————————
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Gezondheid29 september 2025Zorgpremies in Thailand fors omhoog door vergrijzing en medische inflatie
Toerisme29 september 2025Vertrouwen in Thaise toerismesector daalt door teruglopende buitenlandse bezoekers
Boeddhisme28 september 2025Opinie: Tempels in Thailand in crisis door schandalen en gebrek aan steun
Economie28 september 2025Structurele hervormingen cruciaal voor economische toekomst van Thailand
Dit stukje klopt ten dele. Als ik het over rechtstreekse vluchten heb, dan zijn dat vluchten zonder stops.
De enige rechtstreekse vlucht was volgens mij ooit door Thai airways met een A340 5 of 600. Een viermotorige kist, die niet echt rendabel was op een route Bkk, Lax.
De rest liep grotendeels via Tokyo, Soms Incheon HKk en Tapei. United en Delta gebruikten Tokyo als HUB. De afstand tussen BKK en USA was destijds te lang om dit efficiënt en technisch te kunnen vliegen. Tegenwoordig is dat wel mogelijk geworden met de nieuwere tweemotorige types, die langere afstanden vliegen.
Air Canada is de eerste die weer rechtstreeks vliegt tussen het Amerikaanse continent en BKK. Echter is vanwege de noordelijke routes die gevlogen wordt dit nog een kortere afstand dan LAX.
Mooi streven wel die rechtstreekse vluchten, maar voorlopig nog even niet.