De Airports of Thailand Public Company Limited (AOT) heeft bekendgemaakt dat de passagiersdienstheffing (PSC) op zes luchthavens in Thailand zal worden verhoogd. Voor internationale reizigers stijgt de heffing van 700 baht naar 730 baht per persoon, terwijl voor binnenlandse vluchten de heffing van 100 baht naar 130 baht per persoon gaat.
Deze aangepaste tarieven zijn vanaf 1 april 2024 van toepassing en zullen direct in de ticketprijzen van passagiers worden verwerkt. De verhoging geldt voor de internationale luchthavens Suvarnabhumi, Don Mueang, Chiang Mai, Mae-Fah Luang Chiang Rai, Phuket en Hat Yai.
Deze maatregel is genomen om de kosten te dekken van het onlangs geïmplementeerde Common Use Passenger Processing System (CUPPS) op deze luchthavens. CUPPS is een geautomatiseerd systeem dat de efficiëntie van de dienstverlening aan de incheckbalies verbetert, de wachttijden voor passagiers bij het inchecken verkort en hen de mogelijkheid biedt om tussen de zes en twaalf uur voor vertrek in te checken. Bovendien ondersteunt CUPPS passagiers bij het zelf afhandelen van hun bagage.
Kerati Kijmanawat, de voorzitter van AOT, licht toe dat de opbrengsten van de PSC overeenkomstig de wetgeving en regelgeving moeten worden aangewend voor de ontwikkeling van de luchthavens. Dit omvat investeringen in de verbetering van faciliteiten, het onderhoud van luchthavenveiligheid volgens internationale normen en de ontwikkeling van technologie die op elke luchthaven wordt gebruikt. Dit beleid onderstreept de inzet van AOT voor het handhaven van hoge kwaliteits- en veiligheidsstandaarden, terwijl het tevens innovatie op het gebied van luchthavenoperaties bevordert.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Vliegtickets11 september 2025Nieuwe vluchten naar Chiang Mai en Hanoi versterken Etihad’s Aziatische netwerk
Economie11 september 2025Consumentenvertrouwen in Thailand op dieptepunt in bijna drie jaar
Nieuws uit Thailand11 september 2025Voorzichtig optimisme over heropening van de grens tussen Thailand en Cambodja
Politiek11 september 2025Paetongtarn Shinawatra blijft partijleider van Pheu Thai ondanks politieke turbulentie
Het is tekenend voor de Thaise economische politiek dat de verbetering van de service aan toeristen en aan Thaise burgers op luchthavens kostendekkend moeten zijn en dus dat de klant meer moet betalen voor zijn vliegticket. De publieke sector wordt maar moeizaam bedeeld vanuit de algemene middelen.
Blijkbaar nooit gehoord van overheidsinvesteringen behalve dan op manieren waarop een deel van de investeringen terugvloeien naar Thaise bedrijven en Thaise business clans zoals het geval is met investeringen in de bouwsector.
Wat ook opvalt is dat de wisselkoers voor ons met € betalende lieden wat leuker aan het worden was, de ฿40 voor €1 kwam zeer kort bij, maar de week voor SongKran kelderde de waarde tot ฿38,75 per €1 ruim een baht er af in een paar dagen en dat met de hordes toeristen met SongKran levert aardig wat deviezen op voor de Thaise staat.
Gr. Arno