De budget vliegmaatschappijen zijn sterk vertegenwoordigd in Thailand en ze vertegenwoordigen 40 procent van de Thaise luchtvaart met 45 miljoen passagiers. Naar verwachting komt daar er ieder jaar 5 à 10 procentpunt bij.
Directeur Tossapon Bijleveld van Thai AirAsia, de grootste budgetmaatschappij, verwacht dit jaar op 50 procent uit te komen. ‘Het is niet ondenkbaar dat de budgetmaatschappen over vijf jaar zo’n 75 procent van de luchtvaart in Thailand beslaat.’
Ook wereldwijd hebben low-cost maatschappijen een marktaandeel van 50 tot 60 procent. Lage prijzen, gemakkelijke boeken, een uitgebreid en groeiend netwerk van bestemmingen, toenemende frequenties en nieuwe klantvriendelijke diensten zorgen ervoor dat de budgetmaatschappijen een flink marktaandeel van de lijndiensten afsnoepen. Vooral voor vluchten korter dan vier uur geven reizigers de voorkeur aan goedkope vliegmaatschappijen, voor langere vluchten zijn ze niet erg in trek.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Cultuur16 oktober 2025‘Waarom niemand hier ooit afscheid neemt’
Gezondheid16 oktober 2025Philips introduceert slimme patiëntbewaking voor Thaise ziekenhuizen
Reistips16 oktober 2025Luang Prabang zet Laos op de wereldkaart met authentiek en duurzaam toerisme
Expats en pensionado16 oktober 2025Verzekeren tijdens de verhuizing naar Thailand
Ik heb de laatste tijd veelvuldig met Air Asia, Nok air (en binnenkort ook Lion air) gevlogen en vroeger heel veel met KLM en Air France, ik zie geen verschil tussen de vliegtuigen van alle maatschappijen, alleen dan dat misschien de stoelen dichter tegen elkaar staan, dat je geen TV scherm heb en geen eten krijgt.
Maar………… de prijs is een fractie van wat KLM vraagt, een uur vliegen Amsterdam/Kopenhagen
kost slechts € 515,= terwijl Air Asia voor 1 uur 15 minuten (Chiang Rai) prijzen vraagt vanaf 1000 tot 1500 Bhat.
Ik bedoel maar.
Ik vlieg nu iedere maand “ergens naar toe” afhankelijk van de prijs van vlucht + hotel, samen mogen ze niet meer kosten (voor 3 á 5 nachte) 5.000 Bhat. keuze in overvloed.