
Vanaf oktober worden exploitanten van taxiplatforms door de Electronic Transactions Development Agency (ETDA) niet langer gezien als neutrale tussenpersonen, maar als actieve toezichthouders. Zij worden verplicht om chauffeurs en passagiers te verifiëren via digitale ID-systemen zoals ThaID en moeten rapporteren aan de ETDA en andere instanties.
Chauffeurs mogen uitsluitend rijden met voertuigen die geregistreerd staan voor openbaar vervoer en moeten bij elke inlog een identiteitscheck doorlopen. Ook moeten zij een geldig openbaar rijbewijs hebben. Voor passagiers betekent dit dat zij verzekerd zijn van een geverifieerde chauffeur, een geregistreerde auto en realtime GPS-tracking tijdens hun rit.
Groei van de markt
Volgens onderzoeksbureau Statista groeit de markt voor deelauto’s in Thailand snel. Dit jaar wordt een omzet van circa 45 miljard baht verwacht en tegen 2027 zouden er ruim 15 miljoen gebruikers zijn. De overheid hoopt dat de nieuwe regels dit vertrouwen verder vergroten en zo ook de inkomsten voor chauffeurs en platforms stimuleren.
Grab ziet kansen maar ook barrières
Grab Thailand heeft de afgelopen maanden actief chauffeurs geholpen bij het verkrijgen van een openbaar rijbewijs en de verplichte Ror Yor 18-registratie van voertuigen. Daarbij worden speciale teams ingezet bij kantoren van het Department of Land Transport (DLT) in vijf grote provincies. Inmiddels hebben tienduizenden Grab-chauffeurs een openbaar rijbewijs gehaald.
Toch blijft de registratieplicht een grote hobbel. Alleen voertuigen die op naam van de chauffeur staan komen in aanmerking. Voor bestuurders met een gefinancierde auto of een huurvoertuig van een wagenparkbeheerder is inschrijving onmogelijk. Volgens Grab belemmert dit onnodig veel chauffeurs om legaal te werken en inkomen te genereren.
Line Man en de roep om eenvoudiger procedures
Ook Line Man Wongnai ziet de uitvoering als lastig. Volgens vicevoorzitter Isriya Paireepairit moeten chauffeurs meerdere barrières nemen: vergunning aanvragen, voertuig registreren, keuringen doorstaan en hogere verzekeringspremies betalen. Dit schrikt veel potentiële chauffeurs af, vooral degenen die rijden in een familiewagen of een gefinancierde auto.
Per week vragen zo’n 10.000 Line Man-chauffeurs een openbaar rijbewijs aan. Het bedrijf pleit voor online aanvraagmogelijkheden en het vooraf doorgeven van gegevens van chauffeurs om het administratieve proces te stroomlijnen.
Aanpassingen in de sector
Ook Lalamove Thailand en Bolt erkennen dat de overgang tijd en inspanning kost. Zij benadrukken dat samenwerking tussen overheid, platforms en chauffeurs nodig is om een duurzaam en legaal ecosysteem op te bouwen. Bolt stelt inmiddels tienduizenden chauffeurs te hebben geholpen bij het behalen van hun rijbewijs dankzij servicepunten en begeleiding ter plaatse.
De komende maanden zal blijken of de nieuwe regelgeving vooral meer vertrouwen en veiligheid brengt, of juist een remmende factor wordt voor duizenden Thaise chauffeurs die afhankelijk zijn van ritten via platforms.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Maatschappij23 september 2025Het plasticprobleem op het Thaise platteland: meer dan een toeristenkwestie
Van de redactie23 september 2025Van de redactie: Ronny (visumvragen) is op vakantie
Bezienswaardigheden23 september 2025De meest indrukwekkende watervallen van Thailand: natuurpracht in het groene seizoen
Vliegtickets23 september 2025KLM verbouwt intercontinentale vloot: meer premiumstoelen en een drankje terug in economy