
Wie Bangkok per trein bereist, kent het gevoel: het hoge gewelfde dak, de geur van olie en koffie, en het geroezemoes van reizigers die hun bagage door de hal slepen. Hua Lamphong Station, officieel geopend in 1916 onder koning Rama VI, was meer dan een spoorwegknooppunt. Het was de poort naar het land. De plek waar studenten uit Chiang Mai hun studie in Bangkok begonnen, waar monniken opstapten richting Isaan en gezinnen met koelboxen vol eten naar het zuiden trokken.
Na meer dan een eeuw dienst leek het doek gevallen toen in 2023 de nieuwe Krung Thep Aphiwat Central Terminal werd geopend. De glimmende opvolger moest Hua Lamphong ontlasten en modern treinverkeer faciliteren. Toch bleef het oude station in gebruik, niet als museum, maar als levend stuk spoorweggeschiedenis.
Nog steeds dagelijks vertrek
In oktober 2025 vertrekken er nog altijd zo’n twintig treinen per dag vanaf Hua Lamphong. Geen luxe nachttreinen meer naar Chiang Mai of Hat Yai, maar lokale ritten vol gewone mensen en dagelijkse verhalen.
De meest populaire blijft de ochtendtrein naar Ayutthaya, vertrekkend rond half vijf. Een trage rit van twee uur langs dorpen, markten en rijstvelden. Voor 20 tot 40 baht reis je door het hart van Centraal-Thailand, met ramen die open kunnen en een conducteur die nog een papieren kaartje scheurt.
Daarnaast rijdt de oostelijke lijn richting Pattaya en Ban Plu Ta Luang, populair bij dagjesmensen die de zee willen zien zonder luxe. Ook de trein naar Aranyaprathet, bij de Cambodjaanse grens, vertrekt nog steeds elke ochtend. De meeste forensen kennen deze route beter dan welke snelweg ook.
De charme van het gewone
Hua Lamphong is vandaag de dag minder een transportknooppunt en meer een levend decor van oude gewoontes. In de vroege ochtend ruikt het naar gebrande koffiebonen en stoombroodjes, verkocht door verkopers die er al decennia staan. Monniken schuifelen langs met hun aalmoezenkommen, backpackers turen verward naar papieren vertrektijden, en de luidspreker kraakt een aankondiging die nauwelijks te verstaan is.
Buiten, bij de ronde fontein, wachten tuktuks en motortaxi’s. De skyline van Bangkok glinstert op de achtergrond, maar binnen blijft de sfeer van het oude Siam hangen. Zelfs het licht dat door de ramen valt lijkt afkomstig uit een andere tijd.

Tussen verleden en toekomst
Er is veel discussie geweest over wat er met Hua Lamphong moet gebeuren. Sommigen pleiten voor een museum, anderen willen het station behouden als cultureel centrum. De State Railway of Thailand (SRT) koos voor een compromis: het station blijft open voor lokale en toeristische ritten, inclusief af en toe een stoomtrein naar Ayutthaya of Chachoengsao.
Voor reizigers die van authenticiteit houden, is Hua Lamphong nog altijd een bezoek waard. Niet om efficiënt van A naar B te komen, maar om te voelen wat reizen vroeger betekende. Elke fluittoon en elke rammelende wagon draagt een echo van het verleden.

Een rit vol herinneringen
Wie vandaag op het perron staat, ziet het contrast van oud en nieuw. Aan de ene kant het geluid van een trein die nog steeds wordt voortgetrokken door een diesellocomotief, aan de andere kant de metro die ondergronds verder snelt. Toch raken ze elkaar hier even – de toekomst en het verleden van Thailand, verenigd in één station.
Hua Lamphong mag dan zijn titel van hoofdstation kwijt zijn, maar zijn ziel is gebleven. Zolang er nog een machinist zijn fluit blaast en een reiziger zijn rugzak op de bank zet, leeft dit monument van staal, steen en herinnering voort.
Bron
Gebaseerd op actuele dienstregelingen van de State Railway of Thailand (oktober 2025), historische gegevens van de Bangkok Post en toeristische informatie van Tourism Authority of Thailand.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Bangkok9 oktober 2025The Central Phaholyothin wordt nieuw icoon van Noord-Bangkok
Bangkok9 oktober 2025Bangkok vernieuwt Victory Monument: grootste opknapbeurt in twintig jaar
Verkeer en vervoer9 oktober 2025Hua Lamphong: de nog levende ziel van het oude station van Bangkok
Hotels9 oktober 202510 betrouwbare middenklasse hotels in Bangkok met hoge klantwaarderingen