Pattaya moet serieus werk maken van geluidsoverlast door luidruchtige uitlaten en racemotoren

Pattaya heeft een groeiend probleem dat niet langer genegeerd kan worden: de overlast en onveiligheid door aangepaste motoren en illegale straatraces. Steeds vaker klinken op alle uren van de dag het gegier van motoren en het gebulder van luide uitlaten over de straten van de stad. Zowel bewoners als toeristen klagen erover, maar echte actie van de autoriteiten blijft uit.
De overlast is niet alleen hinderlijk, maar ook ronduit gevaarlijk. Illegale races op drukke wegen brengen niet alleen de bestuurders zelf, maar ook omstanders en andere weggebruikers in gevaar. Wat begint als geluidsoverlast, groeit uit tot een serieus veiligheidsprobleem dat het imago van Pattaya schaadt en het dagelijks leven verstoort.
Trang laat zien hoe het ook kan
In de provincie Trang laat men zien dat er wel iets aan te doen is. Daar is onlangs een stevige campagne gestart om aangepaste motoren en racemotoren aan te pakken. Met steun van de gouverneur werden tussen februari en april ruim 600 aangepaste motoren in beslag genomen. Daarnaast zijn 477 illegale uitlaten letterlijk platgewalst, een zichtbaar signaal dat Trang de overlast serieus neemt.
De campagne ging verder dan alleen het bestraffen van racers. Ook de winkels en werkplaatsen die betrokken zijn bij het aanpassen van motoren werden gecontroleerd: in totaal 204 bedrijven. Op 50 scholen werd gecontroleerd op het bezit of gebruik van aangepaste motoren. Daarbij kwamen 44 illegaal aangepaste voertuigen aan het licht. Ouders van jongeren die betrapt werden, kregen sancties opgelegd. De overheid riep op tot meer samenwerking tussen gezinnen, scholen en lokale ondernemers om het probleem bij de wortel aan te pakken.
Tijd voor actie in Pattaya
Wat Trang voor elkaar krijgt, moet in Pattaya ook mogelijk zijn. De situatie vraagt om een serieuze en doortastende aanpak, niet om halve maatregelen. Een combinatie van strenge handhaving, heldere regels, preventie en samenwerking met lokale partijen kan het verschil maken.
De stad moet investeren in gerichte controles, sancties voor overtreders en bewustwording onder jongeren en hun ouders. Daarnaast moeten garages en winkels die illegale aanpassingen uitvoeren, worden aangepakt. Alleen zo kan de geluidsoverlast worden teruggedrongen en de veiligheid op straat worden hersteld.
Pattaya verdient beter dan nachtelijke racebanen en dreunende uitlaten. Het is tijd om keuzes te maken. Tijd om te kiezen voor leefbaarheid, rust en veiligheid, voor bewoners, ondernemers en toeristen.
Bron: Pattaya Mail
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Nieuws uit Thailand20 september 2025Thaise immigratiedienst ontkent betrokkenheid bij smokkel van slachtoffers naar oplichtingsbendes in Myanmar
Bezienswaardigheden20 september 2025Wat Pariwat in Bangkok, de tempel waar Spiderman naast Boeddha staat
Geld en financiën20 september 2025Bank of Thailand ziet geen ongewone speculatie met de baht
Expats en pensionado20 september 2025Pensioen in Thailand: kiezen tussen Chiang Mai en Hua Hin
Ik woon helemaal niet in Pattaya, maar ook hier heb ik last van opgefokte bromfietsen.
Wat verderop in de straat zit een shop die bromfietsen aanpast en voorziet van luidruchtige uitlaten. De hele dag door worden die gemodificeerde dingen hier getest. Het is een hels kabaal. Verderop in de straat (waar wat meer huizen staan) wordt er veel geklaagd, maar er verandert niets.
Ik heb al eens gepolst bij moeder de vrouw of een officiële klacht iets zou uithalen. Volgens haar moet je voor zulke ‘onbenulligheden’ niet bij de politie zijn.
Ook Phuket mag er wel eens serieus in gaan worden.
Geluidsoverlast, ook van bars en clubs, tot 5, 6 uur in de ochtend stoort veel omwonenden in hun nachtrust.
In omgeving Chalong zijn politiemensen vaak eigenaar/vennoot in vele avond/nachtgelegenheden.
Klagen helpt dus niet.
Momenteel ‘genieten’ we van stapvoets rijdende auto’s met verkiezingsleuzen lawaai.
Op twee baans wegen rijden ze zo langzaam dat alle verkeer naar de rechterbaan gedrongen wordt.
Het schijnt dat door veel Thai geluidsoverlast niet als overlast wordt ervaren.
Zeker niet door de Thaise politie. Slechts een directe ‘order’ zal de politie in beweging brengen.
Quote van William-Phuket “Het schijnt dat door veel Thai geluidsoverlast niet als overlast wordt ervaren.”
Ik heb eens rondgevraagd en veel Thais ervaren het wel degelijk als hinderlijk.
Zij protesteren echter minder, want conflictmijdend.
Maar zie hier, enige tijd geleden protesteerden zij wel en was er enige actie (vermoedelijk voor de show):
https://www.pattayamail.com/news/residents-take-laws-into-their-own-hands-as-police-fail-to-eradicate-loud-exhaust-motorcycles-in-pattaya-494985
In one of the most recent incidents, a group of residents gathered near Pattaya Beach Road, where they confronted motorcycle riders with loud exhausts. As the motorcycles roared past, disturbing nearby businesses and residents, the group of locals demanded action from both the riders and the authorities. Some of the residents even attempted to block the roads temporarily to make a statement, voicing their frustration with the local police’s inaction.
https://www.pattayamail.com/news/public-support-grows-for-destruction-of-loud-motorbikes-in-pattaya-to-end-noise-disturbance-494228
Ik woon in Trang en viel mij al op dat er minder overlast is, door opgevoerde motoren.
Heel goed werd tijd dat ze in Pattaya gaan controleren op dat asso gedrag van de herrie schoppers met hun motorbikes met opgevoerde motors en verkeerde uitlaten en geen helm maar ook de winkels en garage die ze verkopen en monteren aanpakken
Maar dat is ook in Phuket zo gewoon schandalig juist drie maanden verbleven.