
Premier Paetongtarn Shinawatra heeft tijdens een bezoek aan de Grand Prix van Monaco nieuw leven geblazen in de droom om een Formule 1-race naar Thailand te halen. Tijdens een ontmoeting met Stefano Domenicali, de CEO van de Formula One Group, spraken beide partijen over de haalbaarheid van een Grand Prix op Thaise bodem. De bijeenkomst vond plaats op het iconische stratencircuit van Monte Carlo en werd door de premier omschreven als “een belangrijke stap voorwaarts en goed nieuws voor de Thaise bevolking.”
Volgens Paetongtarn is het organiseren van een Formule 1-evenement niet alleen een sportieve trofee, maar vooral een strategische investering in de economie. “Toerisme is een drijvende kracht voor onze economie,” schreef ze op haar sociale mediakanalen. “We willen af van het seizoensgebonden karakter van toerisme en inzetten op door mensen gecreëerde bestemmingen die het hele jaar door bezoekers trekken.” Een Formule 1-race past volgens haar perfect in dat plaatje.
De premier benadrukte dat een dergelijk evenement enorme impulsen zou geven aan de infrastructuur: betere wegen, nieuwe tribunes, paddocks en geavanceerde digitale installaties. Daarmee zouden ook duizenden banen ontstaan, variërend van bouw tot hospitality.
Thailand lijkt al langer serieuze stappen te zetten richting de organisatie van een Grand Prix. In maart bezocht Stefano Domenicali al Thailand en sprak toen met meerdere topfunctionarissen, onder wie vicepremier Suriya Jungrungreangkit en minister van Toerisme en Sport Sorawong Thienthong. Er wordt momenteel gekeken naar geschikte locaties, waarbij grond in de buurt van de luchthaven U-Tapao wordt genoemd als potentiële raceplek.
Tijdens haar bezoek aan Monaco ontmoette de premier ook de Thaise Formule 1-coureur Alex Albon en Formule 2-rijder Tanapol Inthrapuvasak. Beide sporters toonden zich enthousiast en gaven aan bereid te zijn om in Thailand de sport te promoten en jong talent op te leiden.
Domenicali liet op zijn beurt weten dat Thailand als Formule 1-bestemming veel potentieel heeft, mede door de grote fanbase en de aantrekkingskracht van bekende coureurs. Een Grand Prix zou niet alleen het toerisme stimuleren, maar ook helpen om het verblijf van toeristen te verlengen en nieuwe vormen van promotie en samenwerking mogelijk maken.
Ondertussen blijven de toerismecijfers in Thailand indrukwekkend. Volgens regeringswoordvoerder Jirayu Huangsap trok het land van januari tot 14 mei al meer dan 13 miljoen bezoekers, goed voor een omzet van ruim 600 miljard baht. Vooral toeristen uit Europa en Rusland gaven veel uit aan gezondheids- en wellnesstoerisme. De verwachting is dat het aantal bezoekers eind dit jaar de 35 miljoen zal overschrijden.
Of de Formule 1 binnenkort echt de straten van Bangkok of het oosten van Thailand zal aandoen, blijft vooralsnog onzeker. Maar de ambities zijn duidelijk: Thailand wil zich positioneren als serieuze speler op het toneel van wereldwijde topsportevenementen.
Bron: Bangkok Post – https://www.bangkokpost.com/thailand/general/3033571/pm-stokes-local-formula-1-race-hopes
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Expats en pensionado3 oktober 2025Uitnodiging Meet & Greet Receptie en Consulair Loket in Chiang Mai, 27-29 oktober 2025
Nieuws uit Thailand3 oktober 2025Dreiging van overstromingen in centraal Thailand door stijgend waterpeil Chao Phraya
Nieuws uit Thailand3 oktober 2025Nederlander (77) opnieuw gearresteerd voor kinderhandel in Pattaya
Vliegtickets3 oktober 2025Thai AirAsia breidt netwerk uit met nieuwe binnenlandse routes vanaf Suvarnabhumi
Zo’n stratenrace is vrij saai, omdat de coureurs nauwelijks kunnen inhalen. Het blijft achter elkaar ronfjes rijden.
Waarom brengt Thailand het racecircuit van Buriram niet voor het voetlicht?
Jouw vraag heb ik eens voorgelegd aan AI. Dit werd het antwoord:
Thailand is serieus geïnteresseerd in het organiseren van een Formule 1-race en de focus ligt daarbij op een stratencircuit in Bangkok, vergelijkbaar met Monaco. Er zijn verschillende redenen waarom ze de voorkeur geven aan Bangkok boven het Buriram International Circuit:
Voordelen van een straatrace in Bangkok:
Toerisme en Wereldwijde Exposure: Een straatrace in een iconische stad als Bangkok biedt ongeëvenaarde exposure. De beelden van F1-auto’s die racen door de levendige straten van Bangkok zouden wereldwijd worden uitgezonden, wat een enorme stimulans zou zijn voor het toerisme en de internationale profilering van Thailand als reisbestemming. Dit is een belangrijke drijfveer voor de Thaise overheid, die de race ziet als een kans om meer toeristen aan te trekken en banen te creëren.
Stedelijke Infrastructuur en Bereikbaarheid: Bangkok beschikt over een veel betere infrastructuur, hotels en transportmogelijkheden om de grote aantallen toeschouwers, teams en media die een F1-race aantrekt, te accommoderen. Het Buriram International Circuit, hoewel geschikt voor races, ligt in een minder dichtbevolkt gebied en heeft niet dezelfde faciliteiten en bereikbaarheid.
Merkwaarde en Prestige: Een straatrace in een hoofdstad heeft een bepaalde allure en prestige die een circuit buiten de stad moeilijk kan evenaren. Het past in de trend van F1 om races in grote, iconische steden te organiseren (denk aan Monaco, Singapore, Las Vegas).
Politieke Steun: De Thaise premier heeft openlijk steun uitgesproken voor het organiseren van een F1-race in Bangkok en heeft daarover gesprekken gevoerd met F1-CEO Stefano Domenicali. Dit geeft aan dat er op hoog niveau een wil is om dit project te realiseren.
Waarom Buriram minder aantrekkelijk is voor F1:
Locatie: Hoewel het Buriram International Circuit een FIA Grade 1-licentie heeft (wat betekent dat het geschikt is voor F1-races), ligt het in een meer afgelegen gebied. De stad Buriram zelf heeft niet de infrastructuur en faciliteiten om een evenement van de omvang van een F1 Grand Prix te huisvesten, inclusief de enorme hoeveelheid vracht en mensen die ermee gemoeid zijn.
Toeristische Aantrekkingskracht: Hoewel het circuit evenementen zoals MotoGP en Super GT organiseert, mist het de unieke aantrekkingskracht van een wereldstad om een breed internationaal publiek te trekken dat niet per se racefan is. F1 zoekt vaak locaties die een bredere toeristische ervaring kunnen bieden.
Karakter van het Circuit: Sommige fans en experts vinden het Buriram-circuit, hoewel functioneel, minder spannend qua lay-out. Het wordt soms beschreven als een “cookie-cutter Tilke-circuit” met veel lange rechte stukken en weinig hoogteverschillen, wat de racewereld minder aanspreekt dan de uitdagingen van een stratencircuit.
Kortom, de keuze voor Bangkok boven Buriram is strategisch. Thailand wil de Formule 1 gebruiken als een platform om zichzelf wereldwijd te promoten en een groter toeristisch publiek aan te trekken, en daarvoor is een spectaculaire straatrace in het hart van de hoofdstad veel effectiever dan een race op een permanent circuit elders in het land.
Het zou logische zijn, maar denk vooral dat men Bangkok in de schijnwerpers wil zetten met hun straatrace.
En de gehele middenstand met hotels, restaurant en wat al niet meer.
Iets waar buriiram tot kort in schiet vermoed ik en ook ietsje te ver reistijd van Bangkok is.
AI-overzicht
Het Chang International Circuit, ook bekend als Buriram International Circuit, is een permanent racecircuit in Buriram, Thailand. Het is het eerste circuit in Thailand dat aan de FIA Grade 1 en FIM Grade A normen voldoet. Dit maakt het geschikt voor internationale topevenementen in de motorsport, zoals MotoGP en Super GT. Het circuit is 4.554 km lang en heeft 12 bochten.
Kenmerken van het Chang International Circuit:
Locatie: Buriram, Thailand.
Lengte: 4.554 km.
Aantal bochten: 12.
Geschikt voor: MotoGP, Super GT, F1 en andere internationale motorsportevenementen.
In gebruik genomen: 2014.
Ontwerper: Hermann Tilke.
Gedetailleerde informatie: Het circuit heeft een 50.000 zetels tellende tribune, pit garages onder de hoofdtribune en floodlights rondom het circuit. Er zijn ook twee grote vijvers binnen de perimeter om de luchtcirculatie te bevorderen.
Raceformaten: Het circuit heeft meerdere lay-outs, waaronder enkele kortere lay-outs die geschikt zijn voor lokale kampioenschappen
AI-reacties kunnen fouten bevatten.
Zal vast een positieve invloed hebben op al die Thaise autorijders die zich op de openbare weg al coureur wanen maar de bijbehorende voertuigbeheersing nog niet ontdekt hebben…..
Tóch blíjft ‘t rondjes rijden in dure auto’s in dure race-pakjes!
Héél Bangkok zal ‘n rampzalige dag beleven betreft de bereikbaarheid.
En vechtpartijen om in the Skytrain te geraken.
Onze achter-achterkleinkinderen zullen zich afvragen wat voor plezier hun oer-familie hieraan beleefd kan hebben!
Of de Formule-1 zakelijk enig potentieel in Thailand zal hebben staat nog te bezien.
Ook hier is het; ‘De kost gaat voor de baat uit’.
De Grand Prix binnenhalen kost heel veel geld.
Dat laat zich stevig betalen om een dagje te komen.
Bovendien heeft de Grand Prix al een overvolle race jaaragenda over de hele wereld.
Gedroomde Thaise infrastructuur impulsen? Van slechts 1x per jaar (?) een Grand Prix race? Denk het niet.
Gebruik eerst maar een paar keer het bestaande Buriram Chang International Circuit een paar jaar alvorens bij luchthaven U-Tapao een heel iets nieuws te gaan bouwen.
Zien of er geld aan de GrandPrix, direct of indirect, valt te verdienen.
Want daar draait het hier uiteindelijk om, nietwaar?
Of toeristen nu echt naar Thailand zullen komen voor een Grand Prix valt te betwijfelen.
Kunnen overal op de wereld dichter bij huis zo’n dag happening meemaken.
Het mooiste circuit blijft Spa Franchorchamp in Belgie. Veel mooier dan de stad races. Maar ja,geld speelt een belangrijke rol. Waarom de piloten niet laten beslissen welke circuits zeker moeten blijven.