
De Thaise regering gooit hoge ogen. Niet met een bescheiden voorstel of een proefproject, maar met een miljardeneurobod: Bangkok heeft omgerekend 1 miljard euro gereserveerd om vanaf 2028 vijf jaar lang een Formule 1-race te organiseren. Het plan moet Thailand internationaal op de kaart zetten. Maar wie beter kijkt, ziet vooral een prestigeproject dat pijnlijke vragen oproept over prioriteiten, verdeling en visie.
Het idee: een stratencircuit dwars door Bangkok, in de buurt van de drukbezochte Chatuchakmarkt. Een toeristische toplocatie, omringd door verkeerschaos, smog en eindeloze files. Toch zou daar het asfalt van de toekomst moeten komen, speciaal voor bolides die met 300 kilometer per uur voorbijrazen. Volgens een regeringswoordvoerder verlopen de gesprekken met Formule 1-baas Stefano Domenicali ‘veelbelovend’. Maar een definitief akkoord is er nog niet.
Voor wie is deze race eigenlijk bedoeld?
De overheid verwacht economische impulsen en wereldwijde zichtbaarheid. Honderdduizenden bezoekers, miljoenen aan mediarechten, internationale exposure. Een publiek spektakel, zo klinkt het. Maar zoals vaker in Thailand geldt: het applaus is voor de elite, de rekening voor de rest.
In Singapore, de enige Zuidoost-Aziatische hoofdstad waar nog een grand prix plaatsvindt, klonk de afgelopen jaren steeds meer kritiek. Te duur, te weinig opbrengst voor de lokale bevolking. Maleisië schrapte de race in 2017, juist omdat het niet rendabel bleek. Wat zegt dat over de vooruitzichten in Thailand, waar het gemiddelde maandinkomen nauwelijks boven de 400 euro ligt?
Bangkok als decor of als obstakel?
De locatiekeuze roept vragen op. Chatuchak is nu al een verkeersinfarct, vooral in het weekend. Hoe past daar een flitsend circus van racewagens, camera’s, tribunes, reclameborden en beveiligingszones? Waar moeten de marktlui heen? Wat gebeurt er met de duizenden forenzen en buurtbewoners? Wordt dit een race in Bangkok of een race ten koste van Bangkok?
En dan is er nog de ecologische kant. Terwijl de hoofdstad zucht onder hitte, luchtvervuiling en extreme regenval, kiest de regering voor een CO₂-slurpend evenement vol helikopters, generators en internationale vluchten. In een tijd waarin duurzaamheid het parool zou moeten zijn, lijkt Thailand zich te verliezen in rook en rubber.
Glans of schijnvertoning?
Een raceweekend in Bangkok levert mooie beelden op. Internationale journalisten, beroemdheden, blije toeristen. Maar zodra de champagne is opgedroogd en de camera’s verdwenen zijn, blijft de stad achter met structurele problemen. Slecht openbaar vervoer. Een onderbetaald zorgstelsel. Onderwijs dat achterloopt. Jongeren die hun heil zoeken in het buitenland omdat ze hier geen perspectief zien.
En dat terwijl de Formule 1 geen blijvende infrastructuur meebrengt. Geen banen buiten het tijdelijke evenementenwerk. Geen opleidingstrajecten. Geen ontwikkelkansen voor Thaise coureurs. Hoogstens een handvol Thaise officials met paddockpassen en ministeriële glimlachen voor de foto.
De echte finishlijn
Een Formule 1-race in Bangkok? Het klinkt spectaculair. Maar achter het geluid van gierende banden schuilt vooral het lawaai van afleiding. Thailand heeft grotere prioriteiten dan een weekend vol spotlights. Een miljard euro kan ook 1.000 scholen opknappen, 10.000 verpleegkundigen opleiden of een eerlijker belastingsysteem ondersteunen.
Ambitie is welkom. Maar als het doel is om indruk te maken op buitenlandse ogen, in plaats van om het leven van eigen burgers te verbeteren, dan zijn we als land misschien op het verkeerde circuit beland.
———————————————
Dit artikel is [jp_post_view]
———————————————
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Expats en pensionado3 oktober 2025Uitnodiging Meet & Greet Receptie en Consulair Loket in Chiang Mai, 27-29 oktober 2025
Nieuws uit Thailand3 oktober 2025Dreiging van overstromingen in centraal Thailand door stijgend waterpeil Chao Phraya
Nieuws uit Thailand3 oktober 2025Nederlander (77) opnieuw gearresteerd voor kinderhandel in Pattaya
Vliegtickets3 oktober 2025Thai AirAsia breidt netwerk uit met nieuwe binnenlandse routes vanaf Suvarnabhumi
Het is zo wie zo de vraag of dit soort auto promotie evenementen nog wel passend zijn, nu een deel van de aardkloot, oa Bangkok, dreigt te overstromen. Misschien moet Verstappen het ook maar eens een racefiets proberen!
Omar Ben Salaad, een racefiets voor Max? Gezien de verwachte wateroverlast stel ik een roeiboot voor.
Het is geldverspilling. Een miljard euro weggooien terwijl Thailand al een circuit heeft en een deel van de bevolking niet te eten heeft, het 30-baht systeem armoe lijdt, de wegen slecht zijn, en het onderwijs internationaal een lachertje is. Wat het artikel ook al zegt, de elite vult de zakken, de overheid betaalt uit belastingcenten. Maar ja, in het oude Rome was het ook al zo: hou het volk koest met een hapje rijst en deftige spelen…
Eerst maar zien of het doorgaat. Plannetjes zat in dat land. Cannabis was er een van en dat is ook een stille dood gestorven.
Lekker positief stuk
Ik ga zeker een keer kijken met mijn 2 zonen
Slecht openbaar vervoer?
Er zijn toch metro’s en skytrainen. Daarmee geraak je al snel op vele plaatsen. En nog goedkoop bij.
Zolang landen nog tegen elkaar opbieden om de F1 binnen te halen veronderstel ik dat men dit niet doet omdat err geld verloren wordt.
Jaarlijks wordt in Buriram de motor GP geprganiseerd. Im de hele provincie zijn alle hotels resorts volgeboekt. De plaatselijke horeca beleeft hoogtij dagen. Tuktuks uit de wijde omgeving worden ingezet om mensen van de parkeerplaatsen naar het cirquit te brengen.
Het is dus duidelijk dat de bezoeker de rekening ruimschoots betaald.
Prachtig dat brengt voor vele, vele mensen brood op de plank.
Onze zoon staat bij voorbaat al te dansen!
We zullen zien, er zijn hier al veel ideeën gelanceerd om bepaalde zaken te organiseren, en er zijn er weinige die er echt door gekomen zijn…
Een fantastisch goed artikel! Eentje van; ‘Zo is het ook nog eens een keer’ !
Wat is dat toch met Thailand?
Steeds weer op allerlei terreinen aan het verkeerde eind van het touw trekken door vermogende invloedrijken.
Ook hier weer totaal van het padje af.
Slechts een paar Thaise rijke zakenvullers zullen er beter van worden.
Van het slag dat maling heeft aan alles, als het maar persoonlijk gewin brengt.
Een verdrietige zaak voor Thailand, Bangkok en gewone mensen.
Thailand kán verdienen aan het organiseren van een F1-race, maar alleen als:
Het evenement goed gepositioneerd wordt als toeristische en economische motor.
De overheid en private sector samenwerken aan lange termijn plannen.
Er een duidelijk plan is om de indirecte baten (toerisme, imago, investeringen) te maximaliseren.
Een F1-race moet dus niet gezien worden als direct winstgevend op zichzelf, maar als een strategisch middel voor bredere economische groei.
Alleen al de toestroom van mensen, een enorme boost in horeca en hotel, is elk land waar een F1 race verreden wordt blij met de promotie en opbrengst… zeker als dat een land een permanente plek op de agenda krijgt…
Om een GP in Bangkok te organiseren lijkt me niet goed. Er zijn nu al veel te veel stratencircuit. Alleen Monaco en Singapore zijn de moeite waard. Tegelijkertijd sneuvelen de “old school” banen. Zelfs Spa moet gaan rouleren. Terwijl Spa en Suzuka de mooiste en uitdagenste circuits zijn. Ook 3 races in de USA zijn idioot.
Terug naar Thailand… er ligt een mooi circuit in Burinam. Tegen veel minder kosten, kan daar een “graden A” circuit worden omgebouwd. Voorzie het van grindbakken en geen geasfalteerde uitloopstroken. Dan heb je een mooi evenement.