De pick-up – een kwestie van driften

Door Alphonse Wijnants
Geplaatst in Opinie
Tags: , ,
30 april 2025
()
(Me-and-Idea / Shutterstock.com)

Discussies en meningen over pick-ups in Thailand, geventileerd in o.a. Thailandblog, stemmen me meestal treurig. Van de technische en psychologische realiteit achter de pick-ups is blijkbaar niemand op de hoogte. Er worden alleen maar moraliserende vingertjes opgestoken die naar andere weggebruikers verwijzen als de stouteriken. Welke weggebruikers? De zwakke weggebruikers! Hoe naïef kun je zijn?

Ik stel me voor dat voorstanders van pick-ups zelf veilig in zulke moordenaars plaatsnemen in de wetenschap dat ze onkwetsbaar zijn. Veilig.

Ergens in de zomer van 2008 reden twee Roemenen met een pick-up in de buurt van Leuven een jonge moeder met haar dochter van vier jaar en twee nichtje van zes en acht prakdood. De Roemenen, seizoensarbeiders, kwamen van een veldweg de hoofdstraat ingereden zonder voorrang te geven. Het was een brutaal ongeval.

<< cit. Nieuwsblad.: De vier inzittenden, op de terugweg na een bezoek aan de manege, hadden geen schijn van een kans. Hun lichte wagen vloog door de klap met de zware break van de aanrijders door de lucht en sloeg tientallen meters verder te pletter in de voortuin van een villa.>>

Vlaanderen stond in rep en roer. Wat een brutaal ongeval. En neen het had niets met vreemdelingenhaat te maken, wel met auto’s die ijzersterk gemaakt waren.

Overigens werden het vijf slachtoffers. De echtgenoot van de bestuurster beroofde zich uit verdriet van het leven.

Twee jaar later werden er wetten in ons landje geïntroduceerd die de almacht, de onkwetsbaarheid, de weerstand van de pick-ups aan banden legden. En ook die van 4×4’s.

De pick-ups waren God en moesten door de constructeurs kwetsbaarder, menselijker gemaakt worden, de stalen stangen voor de zg. bullopvang weggenomen, de carrosserie lichter. Enz. Zodat de kleine wagens nog een overlevingskans kregen. De logica haalde het van de redelijkheid.

Er bestond zelfs de mythe dat de dure eega’s van dokters, chirurgen en andere notabelen voor hun veiligheid in pick-ups rondreden. Cadeau van hun man en aftrekbaar.

Sinds dat ongeval in Heverlee is de pick-up en de 4×4 niet meer de onverbiddelijke killer in het verkeer in België.

Ik weet niet hoe de situatie in Nederland en Europa is, ik veronderstel precies zoals in België.

In Thailand is hij nog steeds de killer. Waarom? Een onweerstaanbaar statussymbool, liefst nog in agressief rood! Ook vele falang doen daaraan mee. Wie in Thailand met een pick-up rijdt, is geslaagd in het leven.

Helaas. Wie er in een pick-up rondrijdt, voelt zich niet alleen onkwetsbaar, hij is ook onkwetsbaar. Hebt u het begrepen? De pick-up is in Thailand by far de grootste killer in het verkeer… Blijkbaar ben ik de enige die dat doorheeft, en vooral de overheid niet, zoals dat bij ons gebeurde.

Want er gebeurt in Thailand niets met dat ‘verkeersgegeven’.

Daarnaast lijkt het ook onlogisch. Moet een auto niet gemaakt worden om onverslijtbaar te zijn?

Alleszins! De pick-up wint altijd in Thailand. En vooral brommers zijn papieren hulzen. Het heeft niets met de rijstijl van brommers en kleine auto’ te maken, maar met hun kwetsbaarheid.

Ergens omstreeks 2018 zag ik op Songkran een ongeval met een pick-up in Amnat Charoen op de viervaksweg naar Yasothon. Er waren algehele veiligheidsmaatregelen over het hele land afgekondigd. De hoogste politieofficier van de regio is er nog de bak voor ingedraaid.

Alles gebeurde voor onze ogen. Een pick-up nam een u-turn en ramde een kleine Yaris – met vijf inzittenden – die net voorbijkwam – aan stukken De auto opengereten, het dak eraf, alleen nog stukken ijzer en brokken bloederig vlees. Mijn toenmalige vriendin moest overgeven. De bestuurder van de pick-up sprong als een vrolijk hoentje uit zijn cabine, realiseerde zich nauwelijks dat hij een monsterlijk ongeval had veroorzaakt, maar ging de ‘minimale’ schade aan de voorkant van zijn voertuig bewonderen.

Wie een pick-up zoals in Thailand geconstrueerd, verdedigt of koopt weet van tevoren dat hij de winnaar is. En dat geeft een echt foutief superieur gevoel!

Wie zei ook alweer dat de auto het verlengstuk van de mannelijke penis is, ook in Europa en de VS. Was dat Freud niet? Een pick-up – een superieur technisch speeltje waar Thai én falang op kicken. Toen mijn beste vriend vervroegd op pensioen kon en met zijn Thaise vrouw definitief naar zijn nestje in de buurt van Phimai trok, was zijn eerste daad een pick-up kopen – een bloedrode nog wel.

En geef toe, welke vrouw in Thailand of Europa wil niet een dikke driftkikker in haar poes…? Freud…

Pick-ups zijn niet alleen in Thailand, maar in de hele ‘beschaafde’ wereld een kwestie van driften! En driften hebben altijd met bloed te maken.

En nauwelijks iets met onredelijke angst. Die angst is terecht.

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Alphonse Wijnants
Alphonse Wijnants
Ik doorkruis al jarenlang het Verre Oosten: mysterieus Azië dat mij inspireert tot mijn Project Korte Verhalen, gestart in 2012.
Ik ben gebeten door de verbrijzelde eigenheid van het Korte Verhaal, 'In der Beschränkung zeigt sich der Meister'. (Goethe).
Het wil niet de indruk wekken, zoals het proza, dat leven iets afgeronds is. Bangkok is mijn tweede thuis.
Gedichten schrijf ik al 59 jaar met locatie en inspiratie Lage Landen. Filoloog Nederlandse & Zweedse/Deense taal en literatuur, leraar & directeur middelbare scholen, copywriter bureau MAW (Met Andere Woorden).
Heden superactief op rust. Stelregel: Alles gaat over geluk - of hoe we het compenseren.

16 reacties op “De pick-up – een kwestie van driften”

  1. RobF zegt op

    Nou, ik ben zeer content met de aanschaf van mijn pick-up.
    Door de hogere zit is het overzichtelijker in het verkeer om te anticiperen.
    Zeker ook om mijn gezin wat meer veiligheid te bieden dan in een kleine sedan.
    Praktisch ook vanwege de ruimte achterin. Levend in de isaan met onze uitjes voor gezin (zoon, dochter en 2 honden).
    Dat ik bij een eventueel eventueel ongeval er beter uit zal komen dan de tegenpartij zal dan wel zo zijn.

    Totaal oneens dat de pick-up hier omschreven wordt als “by far” de grootste killer.
    Onlangs is hier op het blof nog de verkeersdoden met hun oorzaken gedetailleerd vermeld.
    Daar is met stip bovenaan toch het gebruik van alcohol en roekeloos rijgedrag de grootste oorzaak.
    En dat zijn vaak de jongere bestuurders in hun verlaagde, met spoilers en dikke banden sedans.
    Daarna toch ook de motorbike rijders (veelal zonder helm) die overal tussendoor denken te kunnen.
    En dat gaat vaak ook goed voor ze, totdat…….

    Ja, kleinere auto’s en motorbike rijders zijn kwetsbaar in het verkeer.
    Maar gezien het rijgedrag van vele van deze bestuurders is het bijna wachten op het onvermijdelijke.

    Dat de pick-up bijna de helft van alle verkochte auto’s is in Thailand is zeker niet om de status, maar om
    praktische reden.

    0
    • Peter zegt op

      De pickup truck is zelden rood ,de meest voorkomende kleur is wit,zwart,en goudkleurig.
      Dat een Toyota Yaris met beste beveiligingeg en 5 sterren in Europa met 6 airbags bij een U turn aan stukken is gescheurd is absoluut een broodje aap verhaal.
      Toyota Yaris is zeer sterk en veilig geconstrueerd

      0
  2. Rudy zegt op

    ‘De wereld als wil en voorstelling’. Schopenhauer (1788-1860). Maar ik durf wedden dat die eigenaar van die bloedrode SUV daar geen benul van heeft net als van zoveel andere dingen in en rondom hen. Heel mooi artikel trouwens! Kan ik jouw korte verhalen ergens kopen a.u.b.?

    0
  3. Sjaak S zegt op

    Toen ik in 2012 besloot om naar Thailand te verhuizen, stond zo’n SUV ook op mijn verlanglijst. Ik heb er echter nooit een gekocht. Integendeel zelfs: ik vind het ondingen van auto’s die overal veel te veel ruimte opeisen.

    Als ik in een parkeergarage parkeer, vermijd ik het om naast zo’n gevaarte te gaan staan. Maar als er later zo’n monster naast míj parkeert, kan ik vaak niet zomaar uit mijn parkeerplaats rijden. Dat ding steekt dan zó ver naar voren uit, dat ik moet manoeuvreren om weg te komen.

    Ze nemen ook veel te veel ruimte in op smallere straten. Waar je met twee normale auto’s nog langs elkaar kunt rijden, dwingen deze gevaartes je bijna de greppel in.

    Ik heb een keer meegemaakt dat zo’n SUV me tegemoetkwam en precies dát met mij wilde doen. Ik ging toen netjes langs de rand staan (alle wielen nog op het wegdek) en bleef gewoon wachten. Hij moest toen met zijn kreng via de berm langs mij heen. Het is niet mijn probleem als zijn auto breder is dan zijn helft van het wegdek.

    0
    • Luc zegt op

      Het is niet omdat jij met een klein wagentje rijdt, dat jij het recht hebt om andere automobilisten, die met een( iets) grotere wagen rijden, zomaar de weg mag blokkeren. Als je mij in die situatie tegenkomt en je daagt mij op die manier uit, wees dan maar zeker dat ik precies hetzelfde doe – eens zien wie het meeste geduld zou hebben. Ik ben toch op pensioen en heb tijd zat! En trouwens, wat ga je doen als een vrachtwagen jouw tegenligger is?

      Luc

      0
      • Sjaak S zegt op

        Ik moest wel even glimlachen… Blokkeer ík de weg? Omdat ik netjes op mijn eigen weghelft sta — gewoon op het asfalt, waar een normale auto thuishoort?

        Mijn sedan is geen kleintje, maar wel een auto die nog gewoon op een standaard weg past, zonder dat hij over de berm hoeft te steken. Als jouw voertuig zo breed is dat je je eigen weghelft niet redt en de berm in moet, dan ligt dat toch echt niet aan mij.

        Ik ben niet verplicht mijn auto in de struiken te parkeren zodat een te grote SUV erlangs kan. Iedereen kiest z’n voertuig zelf, inclusief de beperkingen die daarbij horen.

        0
      • Peter zegt op

        Toyota Yaris breedte 1730 mm en Toyota Hilux 1730 tot 1760 mm voor de Toyota Hilux Revo dus praktisch even breed .
        Door lengthe en hoogte lijkt De Pickup truck heel wat maar de echte cijfers spreken voor zich.
        Het is normaal dat op een small B weggetje de pickuptruck door de berm rijd daar de pickuptruck meer bodemvrijheid heeft en bredere banden.

        0
  4. hans zegt op

    Onzin verhaal, met andere voertuigen gebeuren net zoveel ongelukken. Alleen in Thailand zijn er meer pickups dan gewone auto’s en de meerderheid van de pickups word bestuurd door mensen die hem nodig hebben voor hun werk, boeren, bouvakkers enz. ik heb zelf ook een pickup een Nissan NV van 26 jaar oud nou niet echt een patser bak.

    0
  5. Seantung Trat zegt op

    Het echte statussymbool in Thailand is een BMW, Mercedes of iets vergelijkbaars.
    De pickups zijn gewoon nodig omdat er veel agrarische sectoren zijn.
    Een pickup is handig op steile hellingen, slechte wegen en regenseizoen.
    De meeste ongelukken ontstaan door onkunde, inzicht, haantjes gedrag / alcohol en voertuig beheersing.

    0
  6. SiamTon zegt op

    Er zijn ook mensen die een pick-up hebben gekocht niet alleen voor de persoonlijke veiligheid maar ook voor de laadruimte. En niet alle pick-up rijders zijn potentiële moordenaars, zoals in dit artikel gesuggereerd wordt. Freud wordt er zelfs nog bij gehaald.
    Ikzelf bijvoorbeeld rijd altijd anticiperend met een stijl waarbij iedereen te allen tijden en overal voorrang heeft. Dus niets moordzuchtige neigingen met een overactieve penis.
    Dit artikel geeft de indruk dat de schrijver zelf slachtoffer is van enige frustraties inzake bepaalde lichaamsdelen.

    0
    • Alphonse zegt op

      Tiens, Ton, ik krijg nochtans zonder uitzondering van alle vrouwtjes hier in Bangkok de opmerking dat ik nogal zwaar geschapen ben. Erfstuk van pa en ma gekregen…
      Dat de grootste,exclusiefste, duurste, krachtigste auto’s symbool staan voor mannen die ietst te verbergen hebben, is al iets dat in de jaren 60 ontstond. Is sinds toen door de psychologie onderzocht.
      Beste Ton van Thailand: speel hier niet de man maar de bal. Even zo leuk.
      Ik stel alleen vast dat alle drogredenen goed genoeg zijn om de eigen pick-up en zijn overmachtige bouwstijl te blijven verdedigenl
      Alle elementen die ikzelf in mijn artikel genoemd heb om een pick-up maar niet te kopen – worden herhaald om het wel te doen.
      In Thailand heeft men niet voor veiligheid van alle weebruikers gekozen, maar voor de sterkte die toch altijd wint.

      0
      • KhunTak zegt op

        Je smeert de mooiste woorden en zinnen op het scherm van mijn tablet, maar soms heb ik moeite met je dubbele bodems. Heb je nou een mannelijk probleem door het af te reageren op die hatelijke pickup.
        Of is het dat je zelf het overzicht kwijt raakt als je in dit monster zou mogen rijden.
        Dat noemt men in de psychologie zoiets als een control freak.
        De pickup is helaas niet de moordenaar, maar de bestuurder van elk type auto die veel verkeersregels niet kent of denkt ze niet nodig te hebben.
        En dan nog die Motorbikes bestuurd door kids, volwassenen zonder helm die soms denken dat ze de nieuwe Marc Marquez zijn. Even voor de onwetenden: Marc Marquez is een MotoGP coureur, een van de grootsten aller tijden.

        0
      • Rudy zegt op

        Ik wil je in elk geval bedanken voor het antwoord op mijn reactie Alphonse. Maar ik kan me voorstellen dat u zich daar dan bovenstelt;-)

        0
  7. wiebe wierda zegt op

    Als je met 5 mensen met koffers of met grotere spullen onderweg bent is een pickup tot wel handig. Dat red je vaak zelfs niet met een grote SUV, die vaak ook nog veel duurder is.

    0
  8. Rijck zegt op

    Ik rij in een dikke bak omdat ik in het Thaise verkeer mezelf wėl vertrouw, maar die ander niet. Kom ik op een smallere weg een vette vrachtwagen met oplegger tegen, dan merk ik dan die snelheid mindert en z’n best doet er door te kunnen. Zoals ik ook. Kom ik van links de hoofdweg op, dan zie ik dat scooter- en motorrijders mij in de gaten hebben, snelheid minderen en voorzichtiger manoeuvreren. Mede-Thaise-weggebruikers maken ruimte zodat ik in kan voegen. Moet ik op een snelweg uitvoegen of ‘ritsen’ wordt mij gemakkelijker vrij baan gegeven. Sta ik voor aan bij een stoplicht te wachten, dan staan de meeste scooters voor en achter mij opgesteld, en niet naast me, waardoor ik niet ingesloten raak. Als op een 2-baansweg een Thai me in wilt halen, zal hij beter zijn best moeten doen, want hij moet verder naar rechts om me voorbij te kunnen. Als ik in een parkeergarage een plek heb, zal nooit een andere breed uitgevallen SUV of pickup, of anderszins naast me komen te staan, maar veel vaker een smallere kleinere auto. Ik rij bij vertrek dan gemakkelijk het parkeervak uit. Zo zie je maar: een brede dikke bak is in TH zo gek nog niet, en des te veiliger.

    0
  9. Eric zegt op

    Wat een ongelooflijk kul verhaal zeg. Wat heeft de maat van de auto nu te maken met het asociaal gedrag van die persoon? Dus alle Pickup rijders zijn asociaal, nou ik hoop voor je dat in jouw district dan niet veel pickups rond rijden.
    Alsof je in een Pick Up met 160km tegen een paal kan rijden zonder een schrammetje op te lopen. Het zijn geen tanks he.
    Ik zou eerst eens kijken hoe de verkeersveiligheid in Thailand georganiseerd is, en dan bedoel ik hoe worden de rijlessen in de praktijk en in de theorie gewaarborgd. Ik kan je zeggen uit eigen ervaring dat hier een groot probleem zit, de lessen zijn een lachertje en niet serieus te noemen, ik had in 2 dagen mijn motorrijbewijs zonder ook maar een praktijk ervaring te hebben genoten. De theorie is ook een lachertje , 50 vragen waarvan je 44 goed moet hebben, van te voren een kopie ontvangen met honderd verkeersborden en situaties, dus 1 avondje blokken en rijden maar. Voor de Thai gelijke rechten.
    En zo fris als een hoentje na een aanrijding uit je auto springen??? Geloof je dit nu zelf?
    Verkeershufters komen overal voor in de hele wereld, in GROTE auto’s en KLEINE auto’s, daar zit geen verschil in.
    Het grote verschil in Thailand is dat je na je verkrijgen van het rijbewijs nog lang niet rij bekwaam bent, en dat gaat er bij de Thai helaas niet in want zij weten niet beter. Dat is pas verre van verantwoord!
    Tot slot net zoals mijn voorganger hierboven rij ook ik een DIKKE Pickup, en ik kan je vertellen met wat ik meemaak op de weg dat ik maar wat blij ben met mijn Pickup. En geloof me ik rij normale snelheden en behoudt altijd het overzicht en moet heel vaak ingrijpen, een garantie is dat zeker niet, maar als een idioot met een Yaris mij vol aanrijdt ( zonder mijn schuld en ervaring) ben ik toch maar wat blij met mijn Pickup.
    Ik zou eens goed kijken naar het gedrag op de weg in het algemeen in het verkeer, dan praat je wel anders

    0

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website