()

Het Thaise onderwijssysteem staat al jaren ter discussie, maar nu klinkt de roep om hervorming luider dan ooit. Uit een landelijk onderzoek van Nida Poll en de Thailand Education Partnership blijkt dat bijna de helft van de ondervraagden het verouderde curriculum als belangrijkste probleem ziet. Veel Thai vinden dat de lessen niet meer aansluiten bij de moderne wereld en te weinig praktische vaardigheden bijbrengen. De resultaten komen op een moment dat de nieuwe regering onder leiding van premier Anutin Charnvirakul de hervorming van het onderwijs tot prioriteit heeft verklaard, terwijl scholen en leraren kampen met structurele problemen en hoge werkdruk.

Verouderd curriculum blijft grootste struikelblok

De enquête werd gehouden tussen 17 en 21 oktober onder 1310 deelnemers van 15 jaar en ouder, verspreid over alle regio’s en inkomensgroepen. Daaruit blijkt dat 49 procent van de respondenten het verouderde curriculum ziet als de kern van het probleem. Volgens hen loopt het onderwijs ver achter op de digitale en technologische ontwikkelingen in de samenleving.

Op de tweede plaats staat het gebrek aan praktijkgericht leren: 48 procent vindt dat leerlingen te weinig praktische vaardigheden opdoen. Daarnaast noemt 39 procent de veiligheid op scholen een groot probleem, verwijzend naar pesten, misbruik, drugs en jeugdgeweld.

Ongelijkheid en verborgen kosten

Ruim 37 procent van de deelnemers klaagt over de ongelijkheid tussen scholen, vooral tussen stedelijke en landelijke gebieden. Ook ervaren veel ouders dat zogenaamd gratis onderwijs in de praktijk nog steeds geld kost. Meer dan 31 procent noemt de verborgen kosten, zoals schooluniformen, bijlessen en excursies, een zware last.

Daarnaast wijst 26 procent op de hoge administratieve druk voor leraren, die volgens velen te veel tijd kwijt zijn aan niet-onderwijzende taken. Ongeveer 17 procent noemt gebrek aan transparantie binnen schoolbesturen als een probleem, terwijl 16 procent vindt dat scholen te veel nadruk leggen op examens en cijfers in plaats van op echt begrip en kritisch denken.

Wat Thai van de regering verwachten

Gevraagd naar wat de nieuwe regering als eerste zou moeten aanpakken, pleit 44 procent voor een grondige modernisering van het curriculum. Evenveel respondenten vinden dat onderwijs echt gratis moet worden, tot en met het niveau Mathayom 6 (vergelijkbaar met de bovenbouw van de middelbare school).

Daarnaast wil 38 procent dat er meer nadruk komt op werkgerelateerde vaardigheden en praktijkervaring, terwijl 36 procent gelijke toegang tot goed onderwijs als prioriteit noemt. Een kwart van de respondenten wil dat scholen veiliger worden en dat de kwaliteit van leraren omhooggaat. Ook de werkdruk van leraren moet omlaag, zegt 22 procent.

Overbelasting van leraren schaadt het onderwijs

Meer dan de helft van de deelnemers (55 procent) gelooft dat het verminderen van de administratieve lasten voor leraren zeker bijdraagt aan beter onderwijs. Nog eens 25 procent denkt dat het “waarschijnlijk” helpt. Slechts 7 procent gelooft dat dit geen verschil zal maken.

Onderwijsorganisaties in Thailand pleiten al langer voor hervorming van het bureaucratische systeem, zodat leraren zich meer kunnen richten op lesgeven en begeleiding van leerlingen in plaats van papierwerk.

Voorzichtig optimisme over hervormingen

De meningen over het vermogen van de nieuwe regering om de onderwijscrisis op te lossen zijn verdeeld. Ongeveer 31 procent zegt bezorgd maar hoopvol te zijn. Een kwart van de ondervraagden voelt zich hopeloos over de situatie, terwijl 22 procent nog vertrouwen heeft in verbetering. Slechts een kleine minderheid – ongeveer 2 procent – had geen mening.

De regering-Anutin heeft inmiddels toegezegd het onderwijscurriculum te herzien, met meer ruimte voor digitale vaardigheden, ondernemerschap en kritisch denken. Toch waarschuwen experts dat hervormingen tijd zullen kosten en dat structurele ongelijkheid niet met één maatregel kan worden opgelost.

Slot

Het onderzoek maakt duidelijk dat de roep om verandering in het Thaise onderwijs breed leeft. Ouders, leraren en leerlingen willen dat lessen beter aansluiten op de moderne samenleving en dat onderwijs weer een weg naar vooruitgang wordt in plaats van een bron van frustratie. Of de regering die verwachting waar kan maken, zal de komende jaren moeten blijken.

Bronnen: Bangkok Post, Nida Poll, Thailand Education Partnership

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

4 reacties op “Verouderd curriculum grootste zorgpunt in Thais onderwijs, blijkt uit nieuw onderzoek”

  1. Cornelis zegt op

    ‘Toch waarschuwen experts dat hervormingen tijd zullen kosten en dat structurele ongelijkheid niet met één maatregel kan worden opgelost.’
    Inderdaad, tijd, véél tijd; om dat in te zien hoef je geen ‘expert’ te zijn. Je zult bij de lerarenopleiding moeten beginnen, lijkt mij, want je mag m.i. niet veel veranderingsgezindheid verwachten bij met name de oudere generatie van de zittende leraren. Maar dan moeten die nieuwe leraren natuurlijk wèl worden opgeleid door mensen die die broodnodige nieuwe onderwijsbenadering beheersen en kunnen uitdragen. Of die er in voldoende mate zijn………?

    2
    • Tom zegt op

      De jeugd is nu al met rasse schreden aan het veranderen, met dank aan de sociale media. Daar is het onderwijs niet voor nodig.

      0
    • Rudolf zegt op

      Maar dan moeten die nieuwe leraren natuurlijk wèl worden opgeleid door mensen die die broodnodige nieuwe onderwijsbenadering beheersen en kunnen uitdragen.

      Dat opleiden kan wel een tijdje duren, als er al leraren zijn die die broodnodige kennis hebben.
      Die kennis, voor zover aanwezig, is immers nooit in praktijk gebracht.

      En er zijn heel erg veel leerkrachten die moeten worden opgeleid.

      2

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website