()

In de nasleep van het grensconflict tussen Thailand en Cambodja is een opmerkelijke video viraal gegaan op sociale media. De beelden tonen Cambodjaanse sjamanen die een ritueel uitvoeren om de Thaise commandant van het 2e legerdistrict, luitenant-generaal Boonsin Padklang, symbolisch om het leven te brengen. Het tafereel lijkt rechtstreeks uit een folkloristisch drama te komen, maar de politieke lading is onmiskenbaar.

De video, die op diverse Cambodjaanse platforms werd gedeeld, begint met traditionele muziek en dans. Een man in een wit gewaad leidt de ceremonie voor een groot portret van de Thaise generaal. Sjamanen met rituele attributen, waaronder een drietand en een chakram, voeren symbolische aanvallen uit op de afbeelding. Ze steken naar de foto, hakken er ritueel op in en roepen luid dat de generaal een vroege dood zal vinden.

De climax van het ritueel volgt wanneer een oudere sjamaan in een rood gewaad de ceremonie overneemt. Hij slaat meerdere malen op de afbeelding van Boonsin en zet uiteindelijk de foto in brand, tot gejuich van de omstanders.

De symbolische aanval leidde niet alleen tot ophef, maar ook tot geruchten. Op sociale media verschenen nepberichten waarin werd beweerd dat generaal Boonsin daadwerkelijk was gedood. Maandag reageerde de legercommandant zelf. Vanuit het front verzekerde hij dat hij springlevend en gezond was, ondanks de spirituele aanvallen.

Het ritueel onderstreept hoe het grensconflict inmiddels niet alleen militair, maar ook cultureel en psychologisch wordt uitgevochten. Voor veel Thaise socialemediagebruikers werd het incident zowel met afschuw als met verbijstering ontvangen. In Cambodjaanse online kringen werd de ceremonie daarentegen door sommigen verdedigd als een uiting van woede en frustratie over de aanhoudende spanningen.

Bron: Bangkok Post, 30 juli 2025, Oorspronkelijk artikel

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

3 reacties op “Cambodjaanse sjamanen voeren dodenritueel uit tegen Thaise legercommandant”

  1. Erik Kuijpers zegt op

    Lang geleden meegemaakt in een guesthouse in Nongkhai. Er was herrie tussen de vrouw van de uitbater en een andere vrouw en die andere vrouw vond het nodig een poppetje te laten zien met een paar houten stokjes door het hoofdje heen. En laat het figuurtje nu net lijken op de vrouw des huizes! Die raakte in paniek van dat voodoo-poppetje.

    Haar man, een meneer van down-under, belde de politie. Die kwam en nam de dader mee want dit schijnt niet te mogen… Tja, daar kijk je als westerling toch wel anders tegenaan, nuchter sowieso, al veegt iemand zijn achterste af met mijn foto … ik kan me er echt niet druk om maken.

    Het onderwerp hier verbaast me; ik dacht dat men ook in Cambodja wel verstandiger was. Of valt dit onder het hoofdstuk ‘Brood en spelen’? Hoe hou je jouw volk koest in magere tijden?

    Ik begin hoe langer hoe meer te denken dat Cambodja dit expres doet om Thailand uit te dagen hardere actie te ondernemen. Men schijnt ook in Trat al Thaise militairen aangevallen te hebben. Het thuisfront zal het prachtig vinden, ‘kijk onze jongens eens…’. Tot de F16’s en die andere straaljagers in actie komen…

    2
  2. Ysengrim zegt op

    Het is de bevolking op primitieve manier met de neuzen eenzelfde nationalistische richting op laten wijzen, en afleiden van wat werkelijk gaande is: een machtsstrijd tussen invloedrijke families. In het al 10-tallen jaren durende grensconflict tussen Cambodja en Thailand draait om territoriale aanspraken, maar zeker ook om wie de meeste macht heeft. Die families hebben er baat bij de spanningen te laten voortduren.
    In The Nation een prima artikel met uitleg over: https://www.nationthailand.com/blogs/news/asean/40053206

    Een grensconflict kan dienen als middel om nationalisme aan te wakkeren en de aandacht af te leiden van binnenlandse problemen, zoals corruptie, mensenrechtenschendingen of economische ongelijkheid. Je ziet het elders: een externe vijand creëren, waardoor het volk zich verenigt en kritiek verstomt. De families Hun Sen en Tea Banh hebben diepe wortels in het militaire apparaat. Een aanhoudend conflict rechtvaardigt hogere militaire uitgaven en versterkt de rol en het prestige van de strijdkrachten, waar hun zonen nu belangrijke posities bekleden. Het is waarschijnlijk dat de invloedrijke families in Cambodja niet direct baat hebben bij een grootschalige, langdurige oorlog met Thailand. Dit zou te veel negatieve gevolgen hebben. Echter, het laten sudderen van spanningen en het zo nu en dan laten oplaaien van het conflict kan wel degelijk strategische en economische voordelen opleveren voor deze families en de regerende elite in het algemeen.

    Zoals gezegd: het stelt de families in staat om nationalisme te mobiliseren, de militaire en politieke macht te consolideren, en te profiteren van de economische schaduwkant die vaak floreert in ongedefinieerde grensgebieden. Om deze dynamiek in stand te houden hebben de families Hun Sen en Tea Banh en die van Sar Kheng hun oudste zonen op de meest invloedrijke posten gezet.

    Een artikel van juni jl. uit The Nation met uitleg over die families: https://www.nationthailand.com/blogs/news/asean/40051021 Cambodia’s ‘big houses’: Second-generation heirs of the Hun Sen regime

    0

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website