Help, geen origineel Thais geboortebewijs. Wat nu?
Beste lezers,
Gisteren ben ik naar het gemeentehuis van Nissewaard geweest voor de inschrijving van mijn Thaise partner in de BRP en om een verzoek in te dienen om te mogen trouwen.
Mijn verzoek is echter niet in behandeling genomen, omdat de medewerker van Burgerlijke Zaken aangaf dat de geboorteakte incompleet zou zijn. Dit zou komen doordat het originele Thaise geboortebewijs ontbreekt.
Het probleem is dat het originele document in de loop der tijd verloren is gegaan. Het districtskantoor in Thailand geeft enkel een kopie af, die echter wel aanvullend is ondertekend en gestempeld door het districtskantoor. Daarnaast is deze gelegaliseerd door Buitenlandse Zaken en de ambassade in Bangkok. Ditzelfde geldt voor de aangehechte vertaling van de kopie.
Ik ga ervan uit dat dit probleem vaker voorkomt en ben daarom op zoek naar een mogelijke oplossing. Het zou namelijk te gek voor woorden zijn als het ontbreken van dit Thaise document ervoor zorgt dat mijn partner zich niet met ons Nederlandse kind bij mij kan laten inschrijven en dat wij bovendien niet met elkaar kunnen trouwen.
Met vriendelijke groet en in afwachting van een mogelijke oplossing,
Michal
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Inschrijving in het BRP kan ook zonder een geboorteakte, al heeft men die liever wel. De wet BRP stelt namelijk dat de inschrijving op basis van een geboorteakte, de aangifte in persoon of ambtshalve plaatsvinden kan vinden.
Misschien moet je de gemeenteambtenaar verzoeken om een collega of chef met meer verstand van zaken.
Bij een volgende vakantie in Thailand kunnen jullie bij de Ampheur achter een officiële verklaring aan dat de originele geboorteakte verloren is gegaan. Daar een mooie legalisatie van en vertaling naar het Engels, met legalisaties, en dan moet dat huwelijk ook wel goed komen. En wie weet neemt een collage ambtenaar met meer verstand van zaken wel genoegen met de huidige papierwinkel. Helaas zijn er ambtenaren die “al jaren van iedere burger deze documenten hebben verzocht en ontvangen” en daarom helaas niet wat verder kijken. Hoop dat dit goed komt en een mooi verfrissings moment is voor de ambtenaar waarmee jullie te maken hebben.
Ook mijn partner beschikt niet over een geboorteakte en is zonder problemen ingeschreven in het BRP.
Op de website van de Rijksoverheid staat dat een huwelijk met een buitenlandse partner, die geen geboorteakte kan overleggen toch mogelijk is d.m.v. het afleggen van een beëdigde verklaring over de geboortegegevens aan de ambtenaar van de burgerlijke stand.
In het Burgerlijk wetboek 1, Artikel 45, (1:45 BW) staat omschreven dat in de beëdigde verklaring het geslacht, de plaats, het land en, zo nauwkeurig mogelijk, de datum van geboorte alsmede de persoonsgegevens van de ouders opgegeven dienen te worden.
In de huwelijksakte zal van de afgelegde verklaring melding worden gemaakt.
Ambtenaren gaan er niet altijd flexibel mee om en kunnen eventueel vragen naar de reden dat er geen (originele) geboorteakte aanwezig is en aan te tonen wat de betrokkene zelf heeft ondernomen om alsnog de akte in het bezit te krijgen.
M.i.lijkt er in dit geval voldoende moeite gedaan te zijn doordat er een kopie is verstrekt, die gelegaliseerd is door het Thaise ministerie van Buitenlandse zaken en de Nederlandse Ambassade.
Ben benieuwd hoe dit afloopt, daarom wil ik Michal vriendelijk vragen om ons daarvan op Thailandblog over te informeren.
Succes!
Ook in Nederland is het soms lastig. Ik zou het nog een keer proberen en als je toch weer vastloopt in het proces dan zou ik contact zoeken met de nationale ombudsman. Misschien dat zij kunnen helpen. Succes
Ben niet voor 100% o de hoogte van de Nederlandse wetgevingen in deze al lijkt het mij dat die ambtenaar niet echt op de hoogte is van de waarden van een officieel duplicaat van de geboorteakte in Thailand afgeleverd.
Je zou ook jullie ministerie daarover kunnen aanschrijven….
Optie 2 – bij volgende vakantie in Thailand kun je huwen in Thailand en jullie huwelijk achteraf legaliseren in Nederland.
De papierwinkel omzeilen zal niet lukken , de oplossing vinden zeker wel.
Persoonlijk heb ik, in het verleden zo een probleem van een Thaise, welke in Belgie, in het huwelijk wou treden met een Belg, opgelost. Ook zij had geen geboortebewijs, wat strikt noodzakelijk is in Belgie bij een huwelijk..
De procedure bestond erin:
– naar het gemeentehuis van de plaats waar zij geboren was
– aanwezigheid van de poejaatbaan was noodzakelijk
– twee getuigen welke aanwezig waren bij de geboorte. De ene was de vroedvrouw, waar vroeger bij thuisgeboortes gebruik werd van gemaakt
– de tweede getuige was de zuster van de betreffende vrouw
– de correcte (min of meer) datum van de geboorte
Op deze maniet werd een geboorteakte opgemaakt.
Beste Michal,
Ik heb dit probleem ook aan de hand gehad in verband met het RNI en hun dit probleem voorgelegd.
Antwoord van het RNI:
— De geboorte is vóór 1995 geregistreerd
Voor een in Thailand geboren persoon wordt slechts eenmalig een geboorteakte afgegeven. Dit originele brondocument dient de bezitter te allen tijde te behouden. Het systeem van uittreksels uit het geboorteregister is in Thailand niet gebruikelijk en, in voorkomend geval, een moeizame zaak.
Het brondocument wordt in Thailand in het Engels vertaald, waarna aan de originele vertaling een kopie van het betreffende brondocument wordt gezegeld. De vertaling met aangehechte kopie dient tezamen met het originele brondocument aan het bureau legalisaties van het Thaise ministerie van Buitenlandse Zaken te Bangkok te worden aangeboden. Zonder origineel brondocument wordt geen legalisatiestempel afgegeven door genoemd ministerie. Op het origineel wordt geen legalisatie geplaatst.
Hoewel de tekst van de legalisatiestempel vermeldt ‘seen at the Ministry of Foreign Affairs’, betreft het hier wel degelijk een legalisatie.
Geen geboorteakte meer?
De Nederlandse ambassade in Bangkok deelt mee dat de Thaise autoriteiten verklaringen kunnen afgegeven waaruit blijkt dat een bepaalde geboorteakte niet voorkomt in hun registers (bijvoorbeeld door brand).
In geval een persoon niet meer de beschikking heeft over zijn originele geboorteakte en er geen nieuw afschrift bij het gemeentehuis (‘Amphur’) kan worden verkregen, kan het gemeentehuis verzocht worden een vervangende verklaring (in de vorm van een brief – Letter of Birthplace Certification) omtrent de geboorte op te laten stellen. Dit moet in persoon gebeuren. Tevens zijn hiervoor getuigen benodigd en (als mogelijk) moeten documenten overgelegd worden die betrekking hebben op de geboorte. Dit is dus geen geboorteakte; hoogstens vergelijkbaar met een akte van bekendheid van geboorte. De geboortedatum wordt wel in het reisdocument en het huisregistratieformulier vermeld. Voor verwerking in de BRP kan in dat geval als brondocument de ‘verklaring Thaise autoriteit+huisregistratieformulier’ worden vermeld. De “Letter of Birthplace Certificiation” is een document zoals genoemd in artikel 2.8 lid 2 onder d BRP. Overigens komt het nog wel eens voor dat de geboortedatum niet wordt vermeld in een dergelijke verklaring.
— De geboorte is in of na 1995 geregistreerd
In 1995 zijn de Thaise autoriteiten overgestapt op een geautomatiseerd systeem van registratie van openbare akten. Een ‘certified copy’ kan door betrokkene of een andere belanghebbende partij worden aangevraagd bij de ‘Amphur’ of ‘District Office’ waar de registratie van het rechtsfeit heeft plaatsgevonden.
Het verkrijgen van een uittreksel uit het geboorteregister is nog eenvoudiger. Betrokkene of een andere belanghebbende partij kunnen een aanvraag (laten) indienen bij elk ‘District Office’ in Bangkok of bij elk gemeentehuis (‘Amphur’) in elke willekeurige provincie. Men moet bij deze aanvraag de ID-card van betrokkene overleggen. Er wordt een uittreksel afgegeven dat door de bevoegde autoriteit wordt voorzien van een handtekening. Door middel van deze handtekening wordt bevestigd dat de informatie in het uittreksel afkomstig is uit de ‘Registration Database’ van de ‘Central Registration Office’, ‘Department of Local Administration’, ministerie van Binnenlandse Zaken.