
Anderhalf jaar lang onzekerheid over de aanpassing van de uitvoeringsregels in de Personal Income Tax, de PIT, van Thailand. Iedereen schreef er over terwijl de Thaise overheid uitblonk in zwijgen.
Mondjesmaat verscheen een toelichting, en zelfs een nieuw plan wat wij ‘wereldinkomen’ zijn gaan noemen, maar feitelijk ‘het verdiende inkomen’ moet heten want Thailand belastte al het wereldinkomen voor zover je dat binnen haalde.
Maar er ontstond ook paniek en die leidde tot lagere investeringen waardoor de Thaise overheid zich genoodzaakt achtte herziening van wetgeving aan te kondigen. Hapsnap beleid!
Mijn bevindingen zijn deze, voor mensen met Nederlands inkomen, en afkomstig uit mijn contacten en uit dit blog. En het geldt lang niet voor alle belastingkantoren in de gemeente, de provincie of in het regionale kantoor.
Bedrijfspensioen
Dat is exclusief in TH belast; artikel 18/1 van het verdrag. Maar het wordt vrolijk vrijgesteld als de ambtenaar ziet dat er ‘belasting’ van wordt ingehouden. Dat het maar loonbelasting is weet de ambtenaar niet; kan ie ook niet zien want hij kan de jaaropgave niet lezen. En die loonbelasting vraagt belanghebbende gewoon een jaar na inhouding terug op C-biljet. Wat is er dan ingehouden? Niks dus.
Men doet alsof er geen verdrag is al heb ik al gehoord dat de Thaise tekst van het verdrag moeilijk te lezen is. Over de Engelse tekst zullen we het maar niet hebben…
O, voor mijn gemak, ik noem een ambtenaar gewoon maar ‘hij’…
Je krijgt haast medelijden met de mensen die vrijstelling van loonbelasting hebben geregeld, want die kunnen nu niet zo’n indrukwekkend document laten zien.
Overigens zijn er ook ambtenaren die op die jaaropgave een stempel van de ambassade willen zien ten bewijze dat het officieel is… Daar begint de ambassade niet aan; maar zo’n bevestiging geeft, zover ik weet, de NL-belastingdienst op verzoek af al heb ik daar geen ervaring mee. Mijn advies is dan maar een ander belastingkantoor te bezoeken.
AOW
Idem dito. Een aantal lezers heeft gemerkt dat de AOW vrijgesteld wordt. Maar dat kan meerdere oorzaken hebben.
Oorzaak-1 is het feit dat naast enkele lezers hier ook enkele ambtenaren de AOW een uitkering uit de zekerheid vinden; een uitkering dus zoals die in TH van de ‘Prakan Sangkhom’ komt, de SSO, de Social Security Office. Volgens artikel 42 lid 25 van de PIT is dat vrijgesteld in TH.
Oorzaak-2 heb ik al genoemd; er is ‘belasting’ van die AOW ingehouden en ‘daarom’ is het in TH vrijgesteld. Tja, wat doe je daartegen? Als belastingadviseur sta je in je hemd, maar de belastingplichtige zegt ‘Pik in, ’t is winter’ en loopt blij heen.
Lammert de Haan en ik hebben ons in dit blog verdiept in de reductiemethode uit artikel 23 lid 6. Een enkeling heeft dat toegepast, het is ook aanvaard, maar verder is alle moeite voor de kat z’n staart geweest. Het heeft wel leuke spreadsheets opgeleverd en ik heb enkele lezers met hun modellen kunnen helpen.
WIA
De ‘Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen’. Vroeger de WAO, de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering. De WIA omvat WAO, IVA en Wajong en heeft een relatie met ‘employment’, beroep of bezigheid.
Ik heb niet gehoord dat iemand dat heeft aangegeven en hoor graag van de lezers de reacties.
Ambtelijk inkomen
Dan bedoel ik ‘zuiver’ ambtenarenpensioen en dat is in het verdrag exclusief aan NL toegewezen voor heffing, artikel 19/1. Dat wordt buiten de Thaise aangifte gelaten heb ik gehoord van mensen die dat soort pensioen hebben.
Belgisch pensioen
Ik heb enkele NL’ers geholpen die Belgisch pensioen hebben naast hun NL inkomen. Vrijwel alle Belgische pensioenen zijn in TH vrijgesteld en die worden dus niet op de aangifte vermeld.
Inbreng van spaargeld
Daar was de grootste schrik over. Dat heeft ook geleid tot mijn advies of TH mag heffen over de verkoopopbrengst van jouw huis in NL.
Maar aan niemand die mij hierover berichtte en spaargeld inbracht in 2024 is gevraagd hoe oud dat spaargeld was, en of men het wilde aantonen. ‘Is dat spaargeld? O, okay dan…’ was de reactie van de ambtenaar. Paniek om niks dus, lijkt het wel. Ik hoor graag van mensen die dat anders hebben beleefd.
Een bewijsje meekrijgen
Hans Bos vermeldde in dit blog dat de ambtenaar hem een bewijsje meegaf ‘voor de Immigration’. Ik heb in de adviezen van Thaise belastingadviseurs gelezen dat daarover werd gepraat en ik heb daarom in dit blog gewaarschuwd. Dat is me niet in dank afgenomen! Jammer dan maar een gewaarschuwd mens….
Denk eraan dat formeel de ’tax clearance’ bij vertrek uit het land nog bestaat, al wordt daar niet op gehandhaafd bij een verblijf in Thailand van 180 dagen of meer in een kalenderjaar.
Mijn conclusies
De belastingambtenaren in Thailand die migranten hebben ontmoet doen ongetwijfeld hun best maar maken er een rommeltje van. Al zijn er bij die wel degelijk ‘Bangkok’ bellen… Ik ben onbeleefd als ik ze ‘loketdienaren’ ga noemen, maar laag opgeleid zijn ze zeker. Ik heb in een enkel geval gehoord van een ambtenaar die ook aan zijn eigen zakken dacht…
Wat doen we nu volgend jaar, ervan uitgaand dat het nieuwe verdrag nog wel even uitblijft? Ik hoop dat ‘headoffice’ nu eindelijk eens met een duidelijke toelichting komt en de loketdienaren fatsoenlijk gaat opleiden. Ik ga ervan uit dat de ambtenaren die de ‘grote ondernemingen’ beoordelen wel degelijk alle ins en out kennen, ook van de verdragen, maar die komt een migrant die tot een miljoen thb binnenbrengt echt niet tegen.
Mijn voorstel is dat we alert blijven op de berichten in de Thaise pers en vakpers, en dat we daar in dit blog over blijven berichten. .
Wat bovenstaande tekst betreft, je weet het, garantie duurt in Thailand tot de deur… Dit zijn mijn ervaringen in de maand maart.
Het kan morgen allemaal weer anders moeten…
Vers van de pers, een van de expat belastingadviseurs die op youtube de chaotische gang van zaken bij een Thaise belastingaangifte duiden.
Link: https://youtu.be/jKd8NQW9H_8?si=hkWERixhGpGUHjJl
“Thailand Tax Update: What’s Now Clear & What Still Isn’t”
Ze erkennen Erik’s AOW oorzaak-1 aanname, mits in het belastingverdrag een niet discriminatoire clausule is opgenomen. Dit standpunt is helaas nog niet overgenomen door de Thaise belastingdienst.
Wat heb ik uit de video meegekregen:
1) al wil je belastingaangifte doen, er is geen duidelijk protocol hoe dit te doen mbt inkomen verkregen uit het buitenland. De expat die aangifte wilt doen is helaas gedwongen om dit via belastingadviseurs te doen, die gesprekken hebben gevoerd met de belastingdienst [ dit is deels reclame natuurlijk ]
2) de belastingdienst erkent dat de aangifteformulieren aangepast moeten worden, maar hebben de tijd nog niet gehad om dit te doen
3) het is uit voorzorg beter om aangifte te doen, mits je de drempel overschrijdt, ook al is je inkomen niet belastbaar. Omdat de belastingdienst niet op voorhand kan zien, dat het inkomen onbelast is, tenzij je dat via een aangifte duidelijk maakt.
Remittances van meer dan 2M baht per jaar worden automatisch gerapporteerd aan de belastingdienst.
Nou, ik heb dit blog de laatste tijd ook bijgehouden m.b.t. de belastingen.
Er zijn mij ook enkele dingen duidelijk geworden.
Foute berekeningen van belastingmedewerkers, velden die niet ingevuld kunnen worden, corrupte medewerkers, onkunde, weggestuurde mensen etcetera.
Ben blij dat ik me niet ben gaan melden en registreren.
Gisteren Jaarverlenging gedaan zonder briefje van belastingsdienst.
Nagevraagd of er in de toekomst controle komt bij immigtation.
No sir, not same department.
Groeten uit Trat
Toch mijn reactie op “No sir, not same department.”
Dat zijn inderdaad niet dezelfde departementen.
Maar dat wil niet zeggen dat een belastingsaangifte niet gebruikt/gevraagd mag/kan worden om een verlenging te bekomen. Ik geef 2 voorbeelden waar het wel gebruikt/gevraagd (kan) word(t)(en).
1. Bij een Thai Marriage en wanneer men werkt in Thailand
“Form of filing income tax withholding (Phor Ngor Dor 1) past 3 months and latest personal income tax (Phor Ngor Dor 91) together with receipt must be certified by The Revenue Department
https://bangkok.immigration.go.th/en/visa-extension/#1610937437663-90b1feab-b48a
2. Bij het verlengen van een verblijfsperiode bekomen met een Non-B
List of documents required to support an application by a foreigner for extension of a Non-Immigrant Visa Category “B”
“Copy of latest personal income tax return of the applicant, together with receipt. It must
be certified by The Revenue Department.”
https://bangkok.immigration.go.th/wp-content/uploads/List-of-Documents-business-necessity-Counter-M.pdf
Ik neem deze nu maar als voorbeeld, omdat het niet wil zeggen dat het om verschillende departementen gaat dat het niet kan gevraagd worden.
Vooralsnog blijft het nog bij veronderstellingen dat dit mogelijk zal gevraagd wordt om een verlenging te bekomen als retired, zonder dat daar een officiele bevestiging van is.
Indien dit in de toekomst toch het geval zou zijn, dan zal daar wel een officiele mededeling van komen en zal men de sociale media wel zien losbarsten daarover.
Maar dat hoeft in dat geval misschien niet altijd in iemand zijn nadeel te zijn.
Als het ooit gevraagd wordt kan men er misschien ook zijn voordeel mee doen… wie weet.
Misschien wordt die belastingsaangofte dan ook toegelaten om zijn retirement/Thai Marriage (niet werken in Thailand) te verlengen. Men hoeft dan geen bank bewijzen of Visumondersteuningsbrief meer te leveren, maar volstaat die belastingsaangifte, indien die voldoende is tenminste, of kan men ze in combinatie gebruiken… wie weet?
Is die zin heeft mogelijk Hans Bos dat toen alsvast ook mee gekregen…. voor het geval het toch in voege kwam.
Ga nu niet rondroependat ik gezegd heb dat je nu ook de belastingsaangifte mag gebruiken om je retirement te verlengen…. vooralsnog is daar helemaal geen sprake van 😉
Vooral die laatste zin.
Voor je het weet gaan er weer experts zich-iets-herrinneren en gaat de misinformatie een eigen leven leiden op de digitale weg.
Als het zo ver mag komen dan zal immigration daar wel duidelijk over communiceren en zullen ze die eis er wel bij voegeN 🙂
Groeten uit Trat
Was eigenlijk maar om er op te wijzen dat een bewijs van belastingsaangifte helemaal niet zo nieuw zou zijn voor immigratie. In bepaalde gevallen bestaat dit dus al en is dat niet iets dat weggezet kan worden met “No sir, not same department”
Maar zoals ik al zei is het niet in voege en zijn er ook geen tekenen dat ze dit wel gaan doen. Wat ik erbij voegde was maar dat het misschien nog een positieve kant heeft.
En zoals je schrijft “Als het zo ver mag komen dan zal immigration daar wel duidelijk over communiceren en zullen ze die eis er wel bij voegeN ”
Inderdaad en vermist ze dat niet gedaan hebben had het ook geen zin om je reactie af te sluiten met :
“Gisteren Jaarverlenging gedaan zonder briefje van belastingsdienst.
Nagevraagd of er in de toekomst controle komt bij immigration.
No sir, not same department.”
Want dat had dan eigenlijk ook geen zin
We zien wel 🙂
Ronny, nu moet je er wel aan toevoegen dat in geval 1- Thai marriage plus werken die betreffende buitenlander sowieso al een Thai Revenue ‘accreditatie’ heeft, namelijk via het bedrijf waar hij/zij werkzaam is. Op het moment dat hij werkloos raakt en die ‘accreditatie’ dus verliest, zal hij over moeten stappen naar een ‘gewone’ Thai marriage aantekening met minimaal ฿40K uit ander bron dan zijn baan, dan wel ฿400K gespaard op een TH-bank.
In geval van voorbeeld 2 heb je het over een B-visum, die altijd gepaard gaat met een werkvergunning. Geen werk meer, dan ook geen vergunning, en tevens verlies van ‘B’ status. In bede gevallen is vanwege de controle op het behoud van de werkvergunning en de daaraan gelinkte juiste Immigratie-vereisten het vertoon van een belastingaangifte van belang. Een totaal verschillende situatie van een buitenlander die in TH een jaar verblijf krijgt om er zijn geld ui te geven. Maar blijft natuurlijk dat op den lange duur het een niet uit te sluiten is van het ander, maar het was slechts ooit ene Hans Bos die er melding van maakte. Kwam het echt van een IO en was het uit eigen koker? Je weet maar nooit tegenwoordig!
Nogmaals…. Was eigenlijk maar om er op te wijzen dat een bewijs van belastingsaangifte helemaal niet zo nieuw zou zijn voor immigratie. Dit omdat die beambte zei “No same departement” als reden. Het gebruiken van een belastingsaangifte om een verlenging te bekomen is niet iets nieuw voor immigratie.
En als je niet meer aan de voorwaarde van werken voldoet dan kan je inderdaad die jaar verlenging niet meer bekomen. Niet enkel op het einde van het jaar maar ook tijdens het jaar als je dat werk zou verliezen.
Iemand die niet meer aan de eisen van een Thai Marriage of retired kan voldoen ligt er ook uit . Iemand die bijvoorbeeld de eerste 3 maanden aan die 800 000 Baht of later onder de 400 000 Baht zou gaan tijdens het jaar, kan evengoed buiten geschopt worden als men daar op zou uitkomen bij een controle.
Je bent trouwens verplicht te melden als de omstandigheden waaronder de verlenging werd bekomen veranderen en daar teken je ook die STM2 voor, (met uitzondering als je vrouw komt te overlijden…moet je niet melden en mag je gewoon verder uitdoen.)
Maar die eisen en gevolgen hebben op zich niets te maken met wat ik eigenlijk wilde aantonen. En dat is dat belastingsaangiften reeds gebruikt worden in bepaalde gevallen bij immigratie en dat dit niet zo ongewoon zou zijn en alvast niet omdat dat een “No Same departement” reden zou zijn.
En zoals ik al meerdere malen zei is daar momenteel geen sprake van voor een Retired.
Mooie verhalen weer en voor mij te technisch en ingewikkeld voor mijn breintje. Ben nu alles aan het verzamelen voor te voldoen aan het zogenaamde belasting stelse maar probeer nu eens voor een gewone oude geëmigreerd mannetje te zeggen belasting opgeven (inkomen) ja of neen.
Ted van der Wiele, als jij in een kalenderjaar tenminste 120.000 THB binnen brengt in Thailand dan ben je verplicht aangifte te doen. Ook als het vrijgesteld inkomen is; dan zal de ambtenaar je wegsturen maar heb je je gezicht laten zien.
Heb geprobeerd aangifte te doen bij het belastingkantoor te Jomtien.
Als ze van elke farang die geld inbrengt in Thailand een aangifte willen zien moeten ze écht veel en veel professioneler worden dan dat ze nu zijn.
Ik had nummer 628 in de rij. Op het moment van binnenkomen stond op de monitor nummer 611.
Na 5 uur wachten was men slechts gevorderd tot nummer 615..!!!
Men is totaal niet ingericht op het behandelen van aanvragen. Men spreekt zeer matig Engels. Slechts de medewerkers achter de desks zijn bezig terwijl de medewerkers op rij 2 en 3 (dat zijn de managers) totaal niets doen. Kijken de gehele tijd op de telefoon.
Ik ben na 5 uur wachten huiswaarts gegaan en niet meer teruggegaan. Het is allemaal erg amateuristisch.
Nogmaals ze zijn totaal niet ingericht op de situatie dat de farang aangifte komt doen.
Laten ze dat maar eerst eens grondig aanpakken en verbeteren.
Ik spreek redelijk Thais dus ik heb een van die “managers” aangesproken op het feit hoe slecht het kantoor ons als farang behandelen. Je krijgt slechts een glimlach terug maar geen direct antwoord.
Ga het volgend jaar wel weer proberen..!!
Laat dat nu net de reden zijn dat ik geen aangifte doe.
De totale willekeur, gebrek aan kennis, eigen interpretaties zonder rekening te houden met bestaande wetten, dit alles laat ik aan mij voorbijgaan.
Als ze willen dat ik effectief een aangifte doe, dan moeten ze me maar oproepen via een officieel schrijven. In ben niet verplicht om me te laten informeren via alternatieve kanalen.
Beste Jan,
Ik kan mij best voorstellen dat men in het kantoor in Jomtien op 5 uur slechts 13 klanten bediend had.
Zelf ben ik in het kantoor van Korat geweest en heb er iets minder dan 2 uur doorgebracht. Tijd die bijna volledig op het conto kwam voor het wachten op mijn TIN nummer. En nadien had ik het geluk om direct bij de manager binnen te mogen voor mijn PIT91 aangifte omdat ik geen ticket nummer had. Dat duurde ongeveer 10 minuten.
Gedurende mijn wachttijd heb ik minstens een drietal desks gezien waar buitenlanders bezig waren om hun aangifte te doen. En die zaten er van mijn binnenkomst en nog altijd wanneer ik buiten ging. Dat schiet dus weinig op. De reden van die lange duur ken ik niet. Misschien onkunde van de ambtenaar, misschien moeilijke gevallen, misschien slechte voorbereiding van de aangever, gebrekkige communicatie ingevolge taalproblemen, documenten in een vreemde taal, geen kennis van belastingovereenkomsten…
Hoe dan ook, terwijl ik wachtende was had ik de gelegenheid om nog te spreken met twee klanten die pas hun aangifte gedaan hadden. Een Fransman en een Duitser. Die moesten respectievelijk ongeveer 8.000 en 14.000 THB aftikken. En bleken er niet ongelukkig om te zijn.
Jan, ik heb een hoop vraagtekens bij dit verhaal… Ik woon in Jomtien en doe daar al jaren probleemloos aangifte.
Aardig personeel… ik was er door omstandigheden op vrijdagmiddag, de voorlaatste dag dat je aangifte kan doen.
Vrijdagmiddag na 14.00, ik heb no. 117 en 109 is aan de beurt. Na drie kwartier mag ik naar balie no. 3.
Deze jongedame nam mijn aangifte en kopietjes aan, en zag binnen een minuut dat alles compleet was en gaf het aan de jongedame van balie no. 4 om zoals zij zei om het na te rekenen.
Ik mocht weer gaan zitten en werd 10 minuten later geroepen en kreeg mijn bonnetje dat alles voor elkaar was.
Binnen een uur op het drukste moment van de drukste dag was alles geregeld.
Dus 5 uur wachten??? Eerlijk??? Je kan dit fantastische onzinverhaal nog aanpassen als je wilt.
Ik snap dat er een hoop kritiek is op de medewerkers van de Thaise belastingdienst maar is dat wel terecht?
Deze medewerkers werden van de een op de andere dag geconfronteerd met nieuwe onduidelijke regels zonder daarvoor opleiding te hebben gehad.
Ze schrokken zich rot toen er ineens een tsunami van Farangs op de stoep stond die door berichten en geruchten op onduidelijke websites zoals Facebook,Twitter en tiktok totaal in paniek hun belastingzaken geregeld wilden hebben.
Ik weet niet hoeveel verschillende nationaliteiten er in Thailand wonen maar het lijkt me dat de belasting ambtenaren die hun baantje ook maar gekocht hebben niet genoeg kennis in huis hebben omdat allemaal maar in goede banen te leiden.
Beste GeertP
Inderdaad, de laatste alinea klopt als een bus. Ze hebben hun baantje ook maar gekocht. Het is op vele plaatsen zò. Banken, ziekenhuizen en zelfs in het leger. Met eigen ogen gezien hoe er een bruine enveloppe onder de tafel werdt doorgegeven. Alles wat betrekking heeft met geld, wordt dubbel, zelfs driedubbel keer herteld. Kan dat ergens begrijpen. Maar alsje in een bankinstelling ziet hoeveel er hun handtekening moeten zetten op een document dan begrijp ik des temeer dat het een paraplu-methode is. Hoeveel postjes zijn er “gekocht” in overheidsinstellingen. Ik zou ze geen eten willen geven. Ze modderen maar aan, zonder degelijke kennis van zaken. ” Gezichtsverlies e.d. dat trachten ze te vermijden door als antwoord te geven ….. het is de wet. Wij als falang stonden erbij en keken er naar.
GeertP, het commentaar op de medewerkers moet je zien als commentaar op de Thaise belastingdienst. Die dienst leidt het personeel niet degelijk op en dat is niet van nu maar van jaren reeds. TH heeft 61 belastingverdragen en ik heb de indruk dat alleen de specialisten hiermee om kunnen gaan.
Dit zou moeten horen tot de basiskennis van alle belastingambtenaren; niet in detail maar in grote lijnen zodat ze bij vragen of in geval van een farang aan de balie iemand kunnen roepen om de klus over te nemen.
Maar dat is in NL ook niet perfect geregeld hoor! Ik hoor gevallen van mensen die de belastingtelefoon bellen en verkeerde antwoorden krijgen! Een van hen heeft in dit blog verslag gedaan van de ellende die het hem heeft veroorzaakt. Je mag, volgens de rechtspraak in NL, echt niet zomaar afgaan op een mededeling van de belastingtelefoon tenzij het op papier of e-mail staat maar dat doen die medewerkers niet. Dat soort vragen stel je schriftelijk aan de verantwoordelijke dienst en die antwoordt dan op papier of e-mail of stelt nadere vragen. En ook dan kan de rechter oordelen dat je daar geen vertrouwen aan hebt kunnen ontlenen.
Wat blijft is de onzekerheid waarin de farang moet blijven leven. Het kan volgend jaar weer helemaal anders zijn dan dit jaar…
En jij verdedigt dit? Foei Geert!
Het gaat hier om onze centen. Als men vanuit de Thaise overheid geen professionele aanpak kan garanderen dan kunnen ze van een Farang ook niets eisen.
Dat ze in al die kantoren maar eerst eens hun zaken op orde proberen te krijgen. Ik ben die lakse bureaucratie meer dan beu.
Het wordt hier weer ingewikkelder gemaakt dan het is! Als je langer dan 180 gagen hier woot ben je hier belastingplichtig. In het Taxbooklet 2024 2025 staat precies uitgelegd wanneer en waarover je belasting betaalt en welke reductie mogelijkheden er zijn. Uiteraardis eea afhankelijk welk verdrag je geboorteland heeft met Thailand.
Voor Nederland geldt dat overheidspensioenen en uitkeringen zoals WIA in Nederland belast worden. Ook je AOW.
Van bedrijfspensioenen wordt alleen het deel dat je Thailand binnen brengt belast. Als je dat doet kun je (nog ) belastingvrijstelling over je bedrijfspensioen in Nederland aanvragen
Persoonlijk hanteer ik de eis voor mijn visum extension dat ik maandelijks 65k Thailand moet binnen brengen. Dat wordt hier geaccepteerd.
Geert, als je citeert uit het ‘booklet’ doe dat dan correct svp! ‘Langer dan 180 dagen’ staat er echt niet in; er staat 180 dagen of meer, en dat is wel juist.
Die 65K heeft er totaal, maar dan ook totaal helemaal niets mee te maken. Je bent aangifteplichtig als je 10K binnenbrengt. Punt. Ook als je 120K aan Thai baht binnenbrengt heb je volgens het PWC tax boekje recht op ‘deductions and allowances’. Dat jij voortdurend refereert aan dat boekwerkje maar nooit een link er naar toe geeft, laat ook zich ook raden. Dus doe ik het maar: https://www.pwc.com/th/en/tax/assets/thai-tax/thai-tax-booklet-2024-25.pdf
Laat ik het nog maar eens zo zeggen: jouw hele laatste zin klopt niet. Onzin! Jij moet helemaal niet 65K TH binnenbrengen. Dat is een keuze vanuit jouw mogelijkheden. Voor een ander is 40K ook al voldoende. Maar diegene maakt je een andere keuze, namelijk die van ‘Thai marriage’. 400K kan ook, een combinatie van beide kan, en 800K op de bank idem. En het maakt nogal uit of je 12 x 65K binnenbrengt of 12 x 40K.
De eis voor “Verlenging van je verblijfsduur” van je visum is NIET dat je 65k “binnen moet brengen”! Je moet bewijzen dat je 65,000 Baht per maand inkomen hebt! Je hoeft dat bedrag helemaal niet in te brengen. (Ik bewijs dat al 13 jaar aan de hand van mijn Jaaropgaven die door de Oostenrijkse Consul “afgestempeld zijn”.)
Maar over datgene wat je wél Thailand binnenbrengt moet je juist PIT betalen. En omdat de AOW in NL al belast en betaald is kun je dat bedrag met de PIT verrekenen. Hoe je dat doet heb ik jaren geleden al geleerd van wijlen Lammert de Haan.
Kleine aanvulling/correctie op mijn eerdere reactie. De AOW kun je natuurlijk pas integraal verrekenen als je die ook integraal hebt overgemaakt.
Laat ik dan een positieve ervaring delen, met de medewerkers van het Revenue Departement / belastingkantoor op Koh Samui.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de nare ambtenaren van “the other departement” op Samui, werd ik vriendelijk ontvangen, snel naar een bureau gehaald, sprak de medewerkster redelijk Engels en viel er geen onvertogen woord of verzoek om “sponsoring”. Integendeel.
Ik had op basis van informatie uit het pwc-boekje en bruikbare adviezen van vooral Erik en Jozef op dit fijne blog een twee pagina verklaring geschreven over mijn sociale en financiële situatie, in het Engels en in het Thai. Onderbouwende financiële documenten bijgevoegd. Mijn verklaring eindigde met de opmerking “ik weet niet of ik PIT moet betalen”.
De medewerkster las mijn verklaring, checkte wat en liep naar een kantoor. Even later kwam ze terug en bleek dat ze mijn opmerking als een hulpvraag had gezien. Ze zei:”De directeur zal u adviseren”. En dat deed de vriendelijke directeur van RD Samui perfect. Hij had mijn verklaring en bijlagen gelezen en begreep mijn situatie precies. Omdat ik aangaf dat ik zelf graag online aangifte wil doen, vertelde hij me nauwgezet wat ik waar moest invullen op welk formulier, en waar ik op moest letten.
Toen bleek dat mij Thai ID-nummer toch niet hetzelfde is als het TIN (bij Thaise mensen is dat wel het geval), liet hij een collega het TIN voor me aanmaken.
Nadat we ook even over waterbuffels en kalfjes hadden gepraat, ging ik naar huis. Daar vulde ik in anderhalf uur online de aangifte in (met wat hulp van googel translate) en hop, klaar!
Goed geholpen door kundige en vriendelijke Thaise ambtenaren, zonder enige bijbedoeling of agenda. Sommigen zouden zeggen: dat is een uitzondering (en die mensen begrijp ik zeker), en anderen zouden zeggen: voor zulke fijne hulp wil ik best wat belasting betalen!
Beste MarkL, proficiat. Zo kan het dus ook. Goed dat je jouw ervaring met ons deelt. Ik heb nog enkele vragen rondom dat online aangifte doen.
1- Had je van tevoren niet jouw roze ID nummer als TIN doen registreren?
2- Was er online een mogelijkheid om bijlagen toe te voegen, bijvoorbeeld een berekening NL-stortingen en TH-ontvangsten als zijnde jouw te belasten inkomen bij punt 1A.
3- Heb je AOW als inkomstenbron opgegeven? Indien ja, hoe heb je online de reductie 23/6 ingevoerd?
4- Of heb je met de office-manager jouw in te vullen bedragen kant en klaar meegekregen?
Het zou fijn zijn als je hierover ook wat info wilt delen, om voor volgende jaren completer beeld te hebben.
Vergeten aan toe te voegen: ik vraag dit alees omdat dinsdag as 8 april de online-mogelijkheid tot aangifte Th tax gesloten wordt. Het zijn dus echt de laatste dagen. Jouw ervaringen maken het anderen gemakkelijker om idem aan de slag te kunnen.
Beste Rijck,
Mijn antwoorden zullen vrees ik weinig concrete soelaas bieden aan anderen, vanwege mijn specifieke situatie (zie de antwoorden zelf, svp), maar dit zijn ze:
1. Nee, ik liep met mijn roze ID-kaart het kantoor binnen, vroeg of dat ook mijn TIN is, het antwoord was nee, en er werd in 10 minuten een TIN voor me aangemaakt, dat ook echt een ander nummer is dan mijn ID.
2. Mijn inkomsten voor Thailand vallen alleen onder categorie. 4, waar ik geen bijlagen hoefde bij te voegen. Andere categorieën heb ik niet bekeken.
3. Ik ben nog meer dan een decennium van AOW verwijderd….
4. De directeur checkte de door mij aangeleverde (met bijlagen onderbouwde) bedragen en gaf globaal aan welke bedragen ik waar moest invullen.
Misschien helpen deze antwoorden toch iemand iets.
Groeten,
Afgelopen maand aangiften gedaan alhier Ubon Ratchatani in eerste instantie alle inkomens opgegeven 12000 baht betalen na wat veranderingen toegepast te hebben op aangeven van de mevrouw die mij altijd heel goedhelpt alleen mijn pensioen opgegeven en niet mijn aow erbij niets te betalen en alles zo opgestuurd naar het hoofd kantoor voor de RO formulieren en controle we wachten het meer af wat er gebeurd.
Gr Willem
Ja, dat kan. In de discussie van afgelopen weken bleek dat AOW niet past in Thai Tax Law artikel 40,1 en niet in art 42, 25. Op grond van art 19,1 kun je de hele AOW weglaten, en hoef je ook geen toepassing van art 23,6 ui te leggen. Het is aan de Thai Revenue om AOW als art 19,1 te aksepteren.
Er wordt veel geschreven en ik wil daar toch op reageren. Volgens mij staat in het verdrag tussen Belgie en Thailand van 1978 dat er op de pensioenen Alleen in het land van uitbetaling belasting mag geheffend worden maar wetstaal is soms moeilijk te begrijpen. Bij mijn Bezoek aan het revenue department in Chiang Mai heb ik hiervan bevestiging gekregen en het artikel over de pensioenen in het Thais meegekregen. Mijn raad is voor je een belasting aangifte doet vraag een onderhoud met het hoofd van het bureau. Een Franse vriend uit Mae Rim is met zijn echtgenote naar het bureau geweest en na een onderhoud van ongeveer 2 uur was het resultaat geen aangifte moeten Doen.
Jean, nu je de tekst van het verdrag hebt, lees eens artikel 18, 2, b. Dát Belgisch pensioen wordt altijd in TH belast al zullen er mogelijk maar weinig mensen zijn die EN Belgisch ambtelijk pensioen hebben EN Thai staatsburger zijn EN in TH wonen.
Sinds jaar en dag wordt op Thailandblog gewag gemaakt van het feit dat er in het belastingverdrag van TH met BE en andersom een tax credit bestaat. Een bezoek naar de RD-CHM had je je kunnen besparen. Zie hier het verdrag: https://www.rd.go.th/fileadmin/download/nation/belgium_e.pdf
Zie met name artikel 17 over: Pensioenen, artikel 18: over Staatsdienstverbanden, en met aandacht artikel 23 over: Uitzonderingen en Tax Credits.
Alhoewel Belgische staatsburgers als >179-dagen-residenten in TH aangifteplichtig zijn, komt zelden voor dat zij belasting betalen. Uiteraard wel als een BE-TH resident meer geld TH binnen brengt dan door de genoemde artikelen uitgezonderd of gecrediteerd kan worden. Een onderhoud met het hoofd van een TRD-office is onnodig, alhoewel het eenieder vrij staat te doen wat ie wilt.
Die Franse vriend te Mae Rim heeft niets, maar dan ook niets te maken met de BE-situatie. Voor de Franse medemens geldt een andersluidende DTA, met dien verstande dat belastbaarheid van Fransen in TH aan Frankrijk is gegund, over zo goed als de gehele linie, uiteraard niet over inkomen in TH gegenereerd.
Dat 2 uren durende gesprek had tot 5 minuten beperkt kunnen blijven als medewerkers van de TRD zich op de hoogte hadden gesteld van de inhoud van de geldende belastingverdragen. Bijvoorbeeld toen in september en november 2023 er nieuwe richtlijnen de deur uit werden gestuurd, en per 1 januari 2024 die richtlijnen ‘in voege’ traden. Tot op vandaag geven TRD medewerkers er blijk van niets te snappen van het feit dat buitenlanders “opeens” de burelen van de Thai Fiscus op komen zoeken. Laat staan dat ze hun eigen verdragen met de diverse landen kennen.
Maar allee, afgelopen maandag was de laatste dag dat in persoon op een TRD office aangifte kon worden gedaan. En volgende week dinsdag sluit de online-mogelijkheid daartoe. Amai!
Mijn 10 vingers typen sneller dan mijn ogen kunnen volgen. De zin: “….meer geld TH binnen brengt dan door de genoemde artikelen uitgezonderd of gecrediteerd kan worden.”, moet zijn: “….. meer geld TH binnen brengt uit inkomstenbronnen anders dan door….”.
Net als een aantal andere schrijvers hier, was ook mijn ervaring positief. Vorig jaar was het eerste jaar dat ik langer dan 180 dagen in Thailand woonachtig was, en dus belastingplichtig. Ik twijfelde of ik mijzelf wel aan zou melden bij het lokale belasting kantoor omdat er nog steeds sprake is van een nieuw NL-TH verdrag en dan gaan alle belastingaangiftes weer naar Nederland. Misschien dan gewoon maar 1 a 2 jaar wachten? Plus, de kans op problemen lijkt klein als je je niet aanmeldt, en dus ook niets aangeeft.
Uiteindelijk toch maar gedaan, vooral na de nodige druk van mijn Thaise vrouw, die nogal gezagsgetrouw is. Ik had voorgesteld eerst naar het Revenue office in de stad Lopburi te gaan maar zij stelde voor eerst eens langs de afdeling belastingen van het districtskantoor in ons kleine dorp te gaan. Indachtig de vele ervaringen alhier die reppen over hoe groter het kantoor, hoe meer kennis, kon ik me niet voorstellen dat ik daar aan het goede adres zou zijn. Maar vooruit het is toch vlakbij, waarom niet. Daar aangekomen werden we direct te woord gestaan door een van de drie medewerkers, een kordate en vriendelijke dame van middelbare leeftijd, die tot mijn lichtelijke verbazing precies wist wat er moest gebeuren.
Ik had mijn eigen snelle berekening meegenomen met daarin alle aftrekposten al verwerkt. Ze controleerde het geheel, wees mij nog op een aantal andere posten maar daar kon ik helaas geen gebruik van maken – nog niet boven de 65, nog niet getrouwd, en dat scheelt al direct THB 250.000 aan vrijstelling. Ik moest alleen nog wel even snel een bank statement halen met daarop mijn pensioen overboekingen en dan zou zij alles in orde maken. Zo gezegd zo gedaan. Ze nam mijn ID nummer van mijn Thaise ID kaart over als het TIN nummer en vulde alles snel in.
Op mijn bank statement stonden in totaal dertien internationale overschrijvingen terwijl ik er maar twaalf had aangekruist. Dat ontging haar niet maar ik heb haar uitgelegd dat die extra transfer geen pensioen was maar spaargeld, bestemd voor wat aankopen. Ze dacht even een seconde na, lachte naar me en ging er mee akkoord. Na haar eigen berekening kwam ze precies tot de laatste baht uit op hetgeen ik zelf ook had berekend.
Best een fors bedrag, net boven de THB 80.000, maar ik had dan ook in ons eerste volledige jaar aardig wat pensioen naar Thailand overgeboekt. Maar ok ten opzichte van mijn totale pensioeninkomsten is de belatingdruk nog vrij laag: 6.3 procent. In Nederland zou het percentage inkomstenbelasting 9.32 zijn. En uiteraard krijg ik mijn in Nederland betaalde inkomstenbelasting via mijn belastingaangifte gewoon terug.
Dat ze precies wisten wat te doen was dus een meevaller, ook al omdat dat kantoor nog geen 5 minuten rijden van ons huis is. Na mijn betaling kreeg ik een paar papieren met een enorme hoeveelheid stempels mee, als bewijs van mijn gedane plicht. Ik stapte aardig wat bahtjes lichter het kantoor uit maar was toch tevreden. Ik had mijn plicht gedaan, mijn vrouw was tevreden, en het geheel was nog steeds minder dan ik had moeten afdragen als ik in Nederland had moeten betalen.
Goed gedaan, beste Jahris. Proficiat. Je maakt duidelijk dat aangifte doen in TH loont, want goedkoper dan NL; je meldt dat jouw roze ID met PIN tot TIN is verheven; je zegt tevens dat een klein kantoor ook kennis en kunde kan bevatten; en jouw berekening klopt met die van de TRD. Eind goed, al goed.
Kennelijk heb je een enkelvoudige NL-inkomstenbron. Geen AOW, dus geen gedoe rondom reductie art 23/6. De tekst van de TH-NL belastingverdrag niet eens nodig. En je toont via NL-TH bankoverschrijvingen aan dat er meer dan ThB 1.000K is overgemaakt, waarvan dat meerdere dan jouw 13e overboeking, zijnde spaargeld 2023.
Dat heeft die medewerkster goed begrepen. Een detail, maar toch.
Vervolgens is van die om en nabij ThB 990.000 aan allowances and deductions slechts ThB 160K in mindering gebracht. Over 3 jaar maar eens getrouwd zien te raken. Toch een eerste vrije schijf van ThB 150K, en over het restant kom je dan uit op de jouw te betalen taxbedrag van ThB 80K.
Als je volgend jaar dezelfde inkomstenbronnen hebt, is online aan te bevelen, nu je een digitale TIN bezit.
Rond 2027 verwacht ik de definitieve van kracht zijnde nieuwe DTA NL-TH, dus nog 2x aangifte doen. Succes!
Dat heb je goed nagerekend, Jozef. Inderdaad momenteel alleen een bedrijfspensioen, dus vergeleken met anderen zal mijn aangifte wel simpel zijn. Niettemin was ik blij met haar kennis want ze heeft als medewerkster van zo’n klein districtskantoortje niet veel reden om die te bezitten; in de bijna twee jaar dat ik hier nu woon ben ik hier in ons dorp welgeteld 1 farang tegengekomen – die waarschijnlijk, als hij al belasting betaald, gewoon altijd naar de stad gaat voor z’n aangifte.